Jump to content

Hvilken kartplotter i 30+ knop?

Rolf

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Nimbus 19 Nova og skal utstyre denne med en kartplotter.

Tenker meg flg kriterier:

- God oppdateringshastighet

- Vanntett / sprutsikker

- Innebygd antenne

- Skjerm 5-7''

- Pris kr. 5-7000??

Gjerne en som bruker Navionics kart da jeg har dette på Raymarine C120'en som står i Friendship'en. og skulle det slumpe til at kartbrikken (vanligs CF minnebrikke) jeg har kan brukes i andre plottere så hadde det vært alle tiders...

Tips?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Skal du kunne lese en kartplotter og foreta "sikker" navigering i 30+ knop med en kjerm på 5-7 tommer så tror jeg du bør feste den på nesetippen. Tror nok du bør opp i skjerm her om dette skal bli sikker navigering.

Jeg hadde nok flyttet C120 fra Friendship'en og til Nimbusen og kjøpt en 5-7" i Friendship'en.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal du kunne lese en kartplotter og foreta "sikker" navigering i 30+ knop med en kjerm på 5-7 tommer så tror jeg du bør feste den på nesetippen. Tror nok du bør opp i skjerm her om dette skal bli sikker navigering.

He, he, enig, selvsagt. I ukjent farvann og/eller urent farvann snakker vi "snekkefart". men vil ha en plotter som henger med i 30+ også. Ang. størrelsen så er jeg veldig fornøyd med C120 men i Nimbusen blir denne altfor stor, vil jo ta alt utsyn! Så må nok nøye meg med en mye mindre skjerm.

Det er også viktig med en rask prossor for at kartvisningen skal henge med i høy hastighet.

Akkurat

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg er meget fornøyd med min Garmin GPSMAP 178Ci som jeg har i båten. .. jeg marsjer på 38knop, og henger med hele veien fra bergen og til hytten i sogn. . og selvfølgelig alle andre steder . .. selv når jeg ligger i 50knop, så henger den med . .. er en meget grei liten sak med god skjerm, og god meny! Lett å forstå . .absolutt å anbefale.. .

-christian-

Oct.-utgaven av PBO har en test av sk. budget kartplottere hvor Standard Horizon CP180i ble testvinner.

Øvrige deltagere var Garmin276C, Navman Tracker5505, Cobra MC-600Ci, Eagle 500C og Lawrance 3600Ci.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg hadde nok flyttet C120 fra Friendship'en og til Nimbusen og kjøpt en 5-7" i Friendship'en.

Jeg tror jeg stiller meg bak dette som Sydvesten skriver, å sitte å kjøre etter en kartplotter i over 30 knop vil noen si er idioti, i slike hastigheter må man bruke hode ikke kartplotter :headbang: Dette har vel vært årsaken til endel uhell/ulykker på sjøen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

å sitte å kjøre etter en kartplotter i over 30 knop vil noen si er idioti, i slike hastigheter må man bruke hode ikke kartplotter :headbang:

Vel, i 30 knop er det ikke enkelt å følge med på papirkart heller..., bruke hodet; ja, helt klart men vil også gjerne bruke kart, selv i 30 kn. Selvsagt ferdes jeg i slike hastigheter kun der jeg er kjent eller på forhånd har sjekket ut på papirkart (eller snart; plotter) at der er rent farvann.

Det jeg vil ha er en plotter som henger med, også i slike hastigheter.

Så får noen si det er idioti, selv synes jeg det er fornuftig. :yesnod:

Rolf

Roald Amundsen

Vel, i 30 knop er det ikke enkelt å følge med på papirkart heller..., bruke hodet; ja, helt klart men vil også gjerne bruke kart, selv i 30 kn. Selvsagt ferdes jeg i slike hastigheter kun der jeg er kjent eller på forhånd har sjekket ut på papirkart (eller snart; plotter) at der er rent farvann.

Det jeg vil ha er en plotter som henger med, også i slike hastigheter.

Så får noen si det er idioti, selv synes jeg det er fornuftig. :yesnod:

En plotter er kun et hjelpemiddel, og man skal alltid ha papirkart.

Klarer man ikke å følge med på papirkartet i over 30 knop så har man ikke 100% kontroll og burde således kjørt saktere, på steder man er kjent er det andreledes for da har man kontroll og trenger vel således ikke noe plotter heller.

Det finnes trolig flere plottere som klarer å henge med i slike hastigheter, men hvor mange plottere som henger seg opp pga feil vites ikke, ei heller når, vi får håpe at en slik feil ikke inntreffer akurat når man kjører i over 30 knop og navigerer etter plotteren.

[Moralens glade vokter!]

Hvor står det? Så vidt meg bekjent er det kun nyttefartøy som har krav til papirkart med mindre de har full ecdis nav system.

Plotter er på lik linje som et kart et hjelpemiddel. Å navigere i 30 knop har med forberedelse, kompetanse og erfaring å gjøre.

kk

Redigert av Hanne_V (see edit history)

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

... og det hjelpemiddelet vil jeg ha...

Klarer man ikke å følge med på papirkartet i over 30 knop så har man ikke 100% kontroll og burde således kjørt saktere, på steder man er kjent er det andreledes for da har man kontroll og trenger vel således ikke noe plotter heller.

...man klarer ikke å følge med på paprikartet i en liten båt i 30 knop, det blir for mye hopp, slag og risting...og går fort fort :cool:

Det finnes trolig flere plottere som klarer å henge med i slike hastigheter, men hvor mange plottere som henger seg opp pga feil vites ikke, ei heller når, vi får håpe at en slik feil ikke inntreffer akurat når man kjører i over 30 knop og navigerer etter plotteren.

...ja, håper det.... :eek:

Men for å dra dette tilbake til "topic", hvilken plotter foreslår du da?

Rolf

Roald Amundsen

... og det hjelpemiddelet vil jeg ha...

Jeg og, men det er ikke et krav.

Er litt usikker, kjører et større system selv, men jeg vil tro de fleste modeller har prosessor nok til å følge med i liten målestokk og 30 kn.

kk

En plotter er kun ett hjelpemiddel som du skriver, men det er også kartet.

Det som er det store forskjellen her er at en skal ta sin egen posisjon på plotteren med en klype salt og ikke stole 100% på den.

Ligner kartet på terrenget så peiser en videre i 30 knop :wink:

Der du skal kjøre i 30 knop bør du være så kjent at du ikke behøver kartplotter,

vist ikke så la være å kjøre så fort er nå min mening :smiley:

Er det rart det er mange ulykker for tiden :headbang:

Artig at holdningen rundt dette temaet forandrer seg paralelt med hva slags båt man har, eller hvor fort båten går får vi vel si.

[Moralens glade vokter!]

:wink:Men hva er nå dette her da....

Jeg vil ha plotter i båten, som gjør ca 34 kn på max. Bør jeg da kjøpe en plotter som faller av ved 15kn eller kan det være lurere å kjøpe en som følger med i full fart også?

Regner meg som en relativt erfaren båtfører, har brukt båt i 32 år. Har prøvd å forklare at jeg ikke konstant farer rundt i 30+kn, men de gangene jeg gjør det, der jeg er kjent eller feks utaskjærs (på en strekning jeg på forhånd har sjekket er rent farvann, slapp av :wink: ) så ønsker jeg allikevel å kunne følge med på et kart hvor jeg er i forhold til hytta/holmen/stranda jeg skal til som ligger der inne...

Dette er mye enklere med en plotter (har brukt plotter i 4 sesonger så er ikke helt novise i det heller) forutsatt at plotteren henger med. At elektronikk kan svikte, signaler forsvinne osv er greit, vet det, men tar sjansen på en plotter allikevel.... Greit eller....?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

Roald Amundsen

Der du skal kjøre i 30 knop bør du være så kjent at du ikke behøver kartplotter,

vist ikke så la være å kjøre så fort er nå min mening :smiley:

Er det rart det er mange ulykker for tiden :headbang:

Slike utsagn er meget upassende i en tråd der det blir spurt om hvilken plotter som passer over 30 knop. Og ja, jeg vet at gjengen nå kommer og arresterer meg med at båtplassen bør ha rom for både det ene og det andre, som i så mange andre diskusjoner som har sporet av.

Men tilbake til topic:

Jeg har en Garmin 192Ci. Denne fungerer helt fint i denne farten og mer til :smiley:

Jeg har overlatt denne til faren min, for jeg må ha en annen som ikke bygger så mye i høyden. 192'en tar borti vindskjermen, og derfor får jeg ikke plassert den der jeg vil.

Er det noen som har prøvd noen av de mindre Raymarine i disse hastighetene? De ser jo ganske bra ut, men om prosessoren henger med er en annen sak.

Alternativet kan jo selvsagt være en Garmin 172, siden denne har litt lavere skjerm.

Men hva er nå dette her da....

Jeg vil ha plotter i båten

Kjøp deg en da vel ?

Hør med forhandleren om du kan prøve for sikkerhets skyld. Er rimelig sikker på at de fleste plottere klarer 30 kn i liten målestokk.

De fleste av oss har vel en eller annen gang vært i en åpen båt som har gått i 20+. Og jeg for min del kan ikke helt se den store nytten av blafrene papirkart akkurat da!

Men det er klart, har en ingen andre preferanser enn en laken båt i 5 knop kan det bli vannskelig og forstå dette!

Selvsagt skal du ha en plotter on du trenger det! Og så vidt jeg har erfart kan vel nesten de fleste av dem takle hastigheter som dette, men oppdateringen er nok ikke like god på alle. men krav til nøyaktighet er vel kanskje heller ikke så stor, i og med at går en innaskjærs i den farten er man sannsynligvis (forhåpentligvis) godt kjent alikevel! Og på åpne strekk holder som sagt de fleste av dagens plottere.

:wink:

Dette er mye enklere med en plotter (har brukt plotter i 4 sesonger så er ikke helt novise i det heller) forutsatt at plotteren henger med. At elektronikk kan svikte, signaler forsvinne osv er greit, vet det, men tar sjansen på en plotter allikevel.... Greit eller....?

Penger spart er jo penger tjent, kanskje kona vil kjøpe noe for de pengene :lol:

Den med at plotteren kutter ut på 15kn hadde vært noe du, kjekt å ha.

Kjøp hva du vil for meg, det var bare en tanke.

Men det er klart, har en ingen andre preferanser enn en laken båt i 5 knop kan det bli vannskelig og forstå dette!

Vel, jeg var tidligere en fartsfantom og har hatt båt som gikk over 50 knop, så jeg har muligens mer erfaring enn deg på området. Men artig at du tror at alle med seilbåt ikke har peiling på fart på sjøen :lol:

[Moralens glade vokter!]

Hei

JEg vet akkurat hva Rolf etterspør. Jobben min er å være båtfører på havraftingbåter. Jeg kjører regelmessig i hastigheter mellom 50 og 60 knop.

Kartplotter er et særdeles viktig hjelpemiddel på slike båter, desverre så er det nesten ingen som henger med i svingene.

Men man bør prioritere store skjermer som er lette å lese, samt siste modell fra produsenten.

Bruker selv Simrad CX 44, den er noe treig for å si det slik, vurderer kansje å teste Garmin 3210 for å se om den er raskere.

Sats på 10" skjerm, så du kan ha ett bilde som man raskt klarer å lese.

Mvh

Jørgen Neegård

www.fjordrafting.no

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har ikke peiling på modell du kan bruke, men har sett noen modeller som henger i taket i stedet for på dashbordet. Kan det være en fordel???

Og for ordens skyld: Hadde båten min gått 30 knop skulle jeg IALLEFALL hatt kartplotter. Og jeg skulle kjørt 30 knop der det passet seg. Det er ikke fart som er farlig, men fart på feil sted :wink:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Et tips kan være at ved å bruke PC med kartprogramvare unngår man svakheten med flere kartplottere som ikke klare å oppdatere visningen fort nok da den innebygde prosessoren ikke er rask nok.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...