Jump to content

Hvilken kartplotter i 30+ knop?

Rolf

Recommended Posts

Garmin kommer med mange nyheter for 2007, sikkert en god ide å sjekke modellene som er merket med New:

Nye Garminmodeller

Lowrance kommer også med en oppgradert serie plottere med meget raske prosessorer for neste år, Globalmap 7200C, 8200C og 9200C, disse har henholdsvis 7, 8,4 og 10,4" skjermer.

Her er beskrivelsen i reklamen angående hastigheten til de nye Lowrance modellene:

-Hyper-enhanced chartplotter data processing speed

-Super-fast screen updates

8200C har en 8,4" skjerm med 800x600 oppløsning og fås for under 1200$ i USA.

Funderer selv på å kjøpe LCX-37C som er samme instrument men med ekkoloddmodul.

Et tips kan være at ved å bruke PC med kartprogramvare unngår man svakheten med flere kartplottere som ikke klare å oppdatere visningen fort nok da den innebygde prosessoren ikke er rask nok.

Du kan jo prøve det i en åpen båt, i 60 knop med 1m bølger. Da er vibrasjonene så store at en pc med hard disk vil dø i løpet av sekunder.

Mvh

Jørgen Neegård

www.fjordrafting.no

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Et tips kan være at ved å bruke PC med kartprogramvare unngår man svakheten med flere kartplottere som ikke klare å oppdatere visningen fort nok da den innebygde prosessoren ikke er rask nok.

En vanntett industri PC og en vannsikret skjerm som egner seg i dagslys er så dyrt at dette ikke er en løsning som egner seg i en åpen båt.

Farten har vel aldri drept noen mener eg. Det var vel bråstoppen som stod for det være seg fall over bord eller treffe et skjær i sjøen. Ligger ofte i 30 knop i fjorden og greit å ha en plotter som viser hastghet.kurs,fart og om du følger den lagrede ruta du laget før du satte av sted..

Fart er gøy slik er det bare.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Men man bør prioritere store skjermer som er lette å lese, samt siste modell fra produsenten.

Bruker selv Simrad CX 44, den er noe treig for å si det slik, vurderer kansje å teste Garmin 3210 for å se om den er raskere.

Hva slags kart kjører du på CX'en din? Kjører du MAX kart så forsøk å bytte til NT+. Det er mer enn merkbar forskjell. Men i 50-60 knop er det jo ikke så mye av plottere som henger med - i hvertfall ikke om du kjører kurs opp og har aktive ruter og wp's

Den bruker MAX kart. Må nesten bruke kurs opp for å få en effektiv og sikker navigering i denne farten.

Men er fortsatt ikke så imponert over standarden på marin elektronikk, både ytelsesmessig og evnen til høye og repeterte G belastninger. Abonnerer jo nesten på disse apparatene. Dette med tanke på hva prosessorer koster i dag, og minne prisene. Ikke som pc komponenter med når man ser på chip prisene.

Så her skummer produsentene fløten.

Den bruker MAX kart. Må nesten bruke kurs opp for å få en effektiv og sikker navigering i denne farten.

Jeg har kjørt CX 44 med både MAX og NT+. MAX kartet byttet jeg ut etter et par uker i min første CX 44. Har kjørt NT+ siden og er meget godt fornøyd. Jeg får bare testet plotteren i fart opp mot 38-39 knop, men der henger den med, også i kurs opp og radar overlay. Men laster jeg inn mye ruter og way points så tar det mye minne. Da finnes det en "turbominne" som kan brukes om man ønsker det.

Jeg har snakket med flere folk fra Simrad som når jeg spør om hva slags kart de ville brukt i sin CX 44 svarer "NT+kart "

:yesnod:

Når jeg da spør hvorfor de trykker ut MAX kart svarer de bare :blush: :blush:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bør nok prøve NT+ ved anledning. Ellers så bruker jeg en teknikk jeg lærte meg som orienteringsløper med tanke på å kunne lære seg å huske kart etter å ha fått en kort kikk på de, samt at jeg alltid ser igjennom rutene hvis jeg ikke har kjørt i området på en stund.

Men det som virkelig irriterer med CX44 er at den kan til tider bruke 30 sek på å hente seg inn igjen, og at zoom funksjonen tidvis er som å spille lotto, med tanke på hva plotteren viser av målestokk etter ett trykk på zoom knappen. Spesielt vis det gjøres samtidig med at plotteren prøver å ta igjen det forsømte.

Men det som virkelig irriterer med CX44 er at den kan til tider bruke 30 sek på å hente seg inn igjen, og at zoom funksjonen tidvis er som å spille lotto, med tanke på hva plotteren viser av målestokk etter ett trykk på zoom knappen. Spesielt vis det gjøres samtidig med at plotteren prøver å ta igjen det forsømte.

Vel du har akkurat fortalt deg selv grunnen til at du bør bruke nord opp og la båten bevege seg gjennom kartet, jeg ville prøvd å venne meg til den måten å navigere på. Det er slik du ville gjort det på ett papirkart...

Dette har jeg aldri opplevd. Jeg er på min andre CX 44. Høres helt schnålt ut det du opplever. Kanskje en SW oppgradering er på sin plass ?

Zooming gjør jeg med talltastaturet.

Dette har jeg aldri opplevd. Jeg er på min andre CX 44. Høres helt schnålt ut det du opplever. Kanskje en SW oppgradering er på sin plass ?

Zooming gjør jeg med talltastaturet.

Jo fortere du kjører, hardere sliter plotteren. Det er ikke noe problem før man passerer 40 kn. MEn når du passerer 50 kn, begynner det å bli plagsomt. Det er også da man trenger denne mest også.

Underlig diskusjon egentlig.

Gadd vite hvor lang tid det tar fra tidspunkt for fix til skjerm er oppdatert.

Hver enkelt satelittrange skal beregnes, det skal korrigeres, beregnes en posisjon og filtreres.

Så skal posisjon over til plotter som skal oppdatere bildet.

Jeg vil vel tro at en GPS med høy overføringshastighet og en kjapp PC vil være best egnet. Alle VOR, Vendeebåter og andre er jo fullpakkede med PC'er og de har jo lite problemer der.

Og i praksis har jeg funnet ut at å navigere etter papirkart i relativt trange, ukjente farvann, vel, det klarer jeg ikke i hastigheter over 25 knop. Det er en diger omstilling å se ned på kartet og orientere seg der til så å løfte blikket for å sammenligne med det en ser rundt seg. En har kjørt rimelig langt i 35 knop før det er gjort.

Og å snakke om kartplotter i hastigheter over 50 knop, det er i mine øyne litt søkt. Når farta går over 50 har jeg mer enn nok med å føre båten og å lese sjøen. Jeg har knapt tid til å kikke på GPS'en for å se hvor fort det går.

Er nok helt enig med deg her Mulligan, men vi må nok erkjenne at enkelte er "overmennesker" i mine øyne som takler 30-60 knop og samtidig lese kartplotteren med liten skjerm(som ikke henger på nesetippen) og deretter konstarere hvor de er, samt vurdere om kartet stemmer med terrenget men man leser sjøen.

Jeg er nok av en noe tregere kaliber her, jeg er ikke utstyrt med slike egenskaper. Skulle jeg vært i stand til å navigere i nærheten av disse hastighetene som det snakkes om her så var jeg nok nødt til å han en skjerm som stor nok til at jeg kunne obserever alle detaljer på mindre enn ett sekund...

Eller kanskje som de som kjører fort, har en egen navigatør som tar seg av slike ting.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det blir vel mer å se på plotteren og memorere bildet for så å kjøre et stykke til med det memorerte bildet i hodet, og så gjenta denne prosessen. Forutsetter da at du gjør dette hyppig og har helt fri bane forover mens du ser på plotteren. Legger det noe å flyter i vannet kan du helt klart ha et problem. :eek:

mvh tuffff

Har vært med som kjentmann/kartleser på å ferge raske båter (+50 knop) over lengere strekninger, mine erfaringer er:

1. Stor nok skjerm (rystelser etc. gjør at øyehulene ikke funker optimalt for å se på små skjermer)...

2. Planlagt rute lagt inn i kartet ( bare å følge streken)

3. Memorere leden (3 staker styrbord, sving 90 grade babord rundt holme med varde, 4 min ret frem mot holme med varde etc.

4. Holde seg i leden, den er merket godt og gir deg ingen overraskelser skal en ut abv leden, sakk av farten.

5. Det er lov å stoppe for å orientere seg hvis en får en dårlig feeling.

Redigert av Alvito (see edit history)
:sailing: Har selv gått til innkjøp i sommer av en Geonav 6 Sunshine. Jeg endte opp med denne etter å ha prøvet flere forskjellige merker. (lett når jeg selger plottere i butikken). Denne er rask og har en fin oppløsning også i direkte sollys. Den har også en grei sak som heter "easy wiew" som gjør at mye av teksten blir fostørret. helt topp i høyere hastigheter.
Er nok helt enig med deg her Mulligan, men vi må nok erkjenne at enkelte er "overmennesker" i mine øyne som takler 30-60 knop og samtidig lese kartplotteren med liten skjerm(som ikke henger på nesetippen) og deretter konstarere hvor de er, samt vurdere om kartet stemmer med terrenget men man leser sjøen.

Jeg er nok av en noe tregere kaliber her, jeg er ikke utstyrt med slike egenskaper. Skulle jeg vært i stand til å navigere i nærheten av disse hastighetene som det snakkes om her så var jeg nok nødt til å han en skjerm som stor nok til at jeg kunne obserever alle detaljer på mindre enn ett sekund...

Eller kanskje som de som kjører fort, har en egen navigatør som tar seg av slike ting.

Godt svar. Det tar tid å lære seg å lese kart og kjøre sikkert i høy hastighet. Imiddlertid så er det viktig at kartplotteren henger med med kurs opp, slik at man bruker maks 1 sek på å se på bildet når man som fører har tid til å se på den. Og slipper å vente med å se kartet til plotteren er klar, da har man ofte allerede passert det man skulle se etter.

På den annen side så bruker jeg å studere rutene på forhånd, slik at man husker de viktigste nav-merkene man skal passere. Men nok en gang så er plotteren en viktig brikke i hele nav. oppgaven på en slik båt.

30 knop er ca 55 km/t. Ligger en i 30 knop 300 meter fra land, utaskjærs, med bra vær kan jeg over hodet ikke se noe problem i å følge med på en kartplotter.

Jeg kan ikke se at dette et noe problem så lenge man kun holder 30 knop i farvann hvor dette vil være forsvarlig.

Er man i helt ukjent farvann, kjører 30 knop samtidig som man skal følge med på terreng, plotter og hva som skjer rundt er jeg helt enig i at man da kjører for fort, og at man bør slakke ned.

Redigert av oleandreas (see edit history)

Jepp. Kan bekrefte at det omtrent er umulig å få noe særlig fornuftig ut av en plotter med liten skjerm når det rister og dunker i 30 knop. Skal en kunne lese noe som helst i denne farten må det nesten være blikkstille.

Kan også bekrefte at en venner seg til å lese plotteren i lavere fart, memorere og planlegge et stykke framover for så å kunne gi gass. Å kjøre lengre perioder i 30 knop, om en ikke er midt på havet da, er så slitsomt at jeg aldri pleier å kjøre lange strekk i den farten.

Har selv en garmin 178 og den har ikke problemer med å følge med i svingene i et par og tredve knop

Skal prøve å være konkret i forhold til mine erfaringer.

Har tilbragt noen timer i RIB med Furuno sin kartplotter/ekkolodd/GPS kombiinstrument. Supert instrument. Veldig bra skjerm ift lysstyrke og betjeningsvennlighet.

Marsjer i 25+ knop, og går maksimalt i 30+ knop. Været ingen hindring.

Er likevel vanskelig å følge plotteren 100% av tiden. Riktignok tegner skjermen hurtig nok, men det tar av og til litt tid å oppdatere sentreringen av eget fartøy i senter. Ofte må dette tvinges manuelt med tastetrykk når det går fort all den tid ikke plotteren selv gjør dette raskt/ofte nok.

Eneste ankepunktet er skjermstørrelsen. Ideelt sett bør ikke bildet flyttes for ofte, men i 30 knop må dette nødvendigvis skje for å beholde ideell skala.

Navigering blir derfor uansett som orienteringsløping; pugge kart i noen sekunder, kjøre noen minutter, pugge kart i noen sekunder osv.

Oso

Hadde en Garmin plotter i min forrige båt med bluechart. Toppfart var rundt 32 knop. Plotteren fungerte utmerket uansett om farten var 5 eller 30 knop. Hadde utvendig antenne montert. Mener skjermen var ca 5.5". Ville nok gått for en større skjerm hvis jeg skulle kjøpt ny plotter i dag. Tror ikke jeg hadde gått under 10". Blir smak og behag og noen kroner ekstra selvfølgelig med større skjerm. Men det er vel verdt pengene. Har nå kjørt med pc plotter tilkoplet fastmontert GPS i 1.5 år ( lukket båt ) Fungerer meget bra. Lykke til med kjøpet.

Har en Garmin 192c i en 20 fots båt som har max fart 34knop. Plotteren henger helt fint med. Skulle selvfølgelig gjerne hatt større skjerm for å få oversikt over større områder med tilstrekkelig detalj, men i forhold til plass er dette en grei løsning. I ukjent farvann får man enten senke fart eller legge opp rute på forhånd.

ØR

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...