monoskrog Startet 16.November.2006 Del på Facebook Startet 16.November.2006 Jeg skal ha motor på en 28 fots avanti. Denne skal bl.a. brukes til fisking/dorging. Er det noen som har noen erfaring med hvor lav hastighet man får på tomgang med store firetaktere? Dvs 140-225 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Ca. 3 - 4 knop. Skal du gå saktigere må du ned på stigningen på propellen. Men da går motoren med for høyt turtall på fullt. Bare å holde igjen på gassen. kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Lodda Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 (redigert) Sjekk ut Mercury Verado, disse har visstnok en "dorgefunksjon"... LODDA Redigert 16.November.2006 av Lodda (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
abbor Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Jeg skal ha motor på en 28 fots avanti. Denne skal bl.a. brukes til fisking/dorging. Er det noen som har noen erfaring med hvor lav hastighet man får på tomgang med store firetaktere? Dvs 140-225 hk. Kommer nok under 3 knop med en 150hk. I trollingmiljøet er det vanlig å bruke 2 drivanker, et langs hver side av båten for å få ned hastigheten. Dette er også eneste måte å få båten til å ta styring på i medvind. Sitér dette innlegget Link to post
monoskrog Svart 17.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2006 Takk for kommentarer hittil. Det kan se ut som det kan være vanskelig å komme ned i 2 knop som jeg mener man bør ha anledning til. Flere kommentarer til det? Abbor: Jeg har sett at noen bruker drivankere, men har trodd at det bare har vært ved ekstra sakte dorging, som f.eks når man bruker brisling. Jeg synes det ser ut som litt mye pes og at det kan være i veien når man kjører fisk. Hva er din erfaring? Tror du en kan oppnå samme effekt ved å kjøre to plater loddrett ned i sjøen på akterspeilet? Jeg ser du har en beneteau 650 med 115hk Suzuki. Har du ekstra dorgemotor, eller bruker du 115 hesteren? I så fall; hva slags fart har du på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Jeg har Suzuki DF140 montert på en Skibsplast 655. Propelleren er en 14x20 stålpropeller fra Winrace. Ved tomgang på ca 750 o/min går den i 2-2.5 knops fart, målt med GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 En mulighet er jo en liten ekstra motor. Elektrisk eller bensin. Mange hardcore fiskere har jo dette av hensyn til dorging. Synes dog det går fint å dorge med en Yamaha F80 på en Yamarin som min far har. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Båten min gjør 2,4knop på tomgang, når dyprigger og planerboard ikke er ute. Når alt fiskeutstyret er ute, går hastigheten litt ned. Normal trollinghastighet er vel mellom 1,8 og 3,5 knop så noe av tiden må jeg bruke drivanker. Drivankrene er i ikke i veien ved kjøring av fisk og kan enkelt tas opp. Tauet i fronten av drivankeret festes i et pulpit feste langt fraffe på båten, et tau festes i bakre enden av drivankeret, dette er slakt når det skal "bremses" og strammes bare opp for å få drivankeret opp av vannet når jeg skal forflytte meg. Et alternativ er Happy Troller, en justerbar plate som festes i kavitasjonsplata. Happy troller Fikk klare anbefalinger fra flere erfarne trollere om å gå for drivanker i stedet for liten propell eller Happy Troller, da dette også gir en mye mer stabil båt. Autopiloten får en mye enklere jobb i litt vind. Sitér dette innlegget Link to post
monoskrog Svart 19.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2006 Igjen takk for gode innspill. Det ser ut til at jeg heller mot å kjøpe den motoren jeg synes båten forøvrig bør ha, og heller bremse den ved behov med drivanker eller happy troller. Enig? Båten tåler fint en V6 firetakt. Er det noen grunn til ikke å velge dette? Bør jeg heller se på en 4-sylindret med litt volum, som f.eks yamaha 150 el. Suzuki 150/175? Abbor: Hvor store drivanker bruker du? Finnes det noe bilde av båt med drivankere i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 (redigert) Jeg har drivankre med 65cm diameter. Størrelse 2 av disse: Lazilas drivankre Har ikke sett noe bilder av hvordan trollerene rigger drivankrene sine, fikk det forklart av en av gutta i trollingforbundet. Jeg har akkurat tatt i bruk drivanker, så hvis du lurer på mer kan du kontakte en av de fire første som er listet på denne siden: Kontaktpersoner trollingforbundet Redigert 19.November.2006 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.