Herman Startet 16.November.2006 Del på Facebook Startet 16.November.2006 En kollega lurer på om han skal kjøpe en seiljolle til datteren. I den forbindelse lurer han på hvor høy masten er. Det må nemlig seiles under en bru, merket med fri seilingshøyde 5 meter. Aktuelle kandidater er: Europajolle Laser (enmanns) Snipe Askeladden 14 eller 16 fot Er det noen som vet mastehøyden på disse? Jeg har sjekket www.sailguide.se, men finner ikke noe info om mastehøyden der. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 hej Lars_Herman kan hjälpa dig med E-jolle mastlängd max 5430mm http://www.europeclass.org/images/paragraph/12777.pdf bör gå o ta sig under en bro på 5 m med lite krängning....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Seiler Europajolle selv, og tror nok den må krenges godt få å komme under brua. Men båtene som står listet opp er det jo helt ekstremt stor forskjell på. Hvor gamel er hun som skal bruke båten? En 10åring seiler ikke E-jolle, og ein 16 åring seiler ikkje optimist. Laseren kommer hun neppe under broen med, og den båten er jo skrittet etter E-jollen. Snipe er jo tomannsjolle og askeladdene bør en egentlig være minst 2 for å seile. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Herman Svart 17.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2006 Jeg har fortalt den bolde far den himmelvide fiorskjellen på en Europajolle og f.eks en Askeladden. Datteren er 14 år gammel, og hun bør kunne klare å mestre en Europa hvis hun har litt ståpåvilje og syns det er gøy. Hvis det bare er en fiks ide fra pappa, er kanskje en Askeladden et bedre valg. Da kan den benyttes med motor, man kan dra ut og fiske osv. Ikke så morsom å seile, men mye mer anvendelig. noen synes kanskje det hverken blir fugl eller fisk. Jeg sa det som det var, JEG hadde aldri giddet å ta en gjentatte turer i en Askeladden seilbåt, men så har jo jeg vokst opp med seilbåt og da. Jenta har aldri seilt før, og hva jenter på den alderen liker og ikke har jeg overhode ingen forutsetninger for å uttale meg om. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Har själv kappseglat mycket E-jolle för 30 år sedan............ vår klubb var bland de förste i Sverige som tog in E-jollen som en uppföljare efter optimisten, tidigare i klubben hade vi 3-4 Moth-joller......... o husker jag rett er E-jollen en Moth från början som blev en helt egen klass. E-jollen er nog ingen idealisk nybörjarbåt...risken er att det kan bli lite mye bada i början, jag skulle nog gått för en Askeladd för o se om hun har intresse..... (eller en GKSS-gigg, men jag vet ikke om dom finns i Norge, det er en stabil nybörjarbåt(visserligen 2-man!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
La Digue Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Laser er verdens største klasse - ikke uten grunn. Den kan leveres med tre forskjellige rigger, hvorav de minste, 4.7 og Radial, er egnet for folk uten alt for mye alderstillegg. Men mastehøyden er uansett 5,9 m. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Gunga Din Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Ja, Lasern er en bra båt.......allt utom priset...... 55 000 SEK för en ny båt ....... (ung. som en begagnad Maxi 77a! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 For E-jolle og Laser gjelder to ting: Nybegynnere blir våte, og får kul i hue. Askeladden er hverken fugl eller fisk. Snipe derimot....... Ordentlig seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Ja, men så er det mye morsommere å seile Laser enn Maxi 77. Og det er en entype-båt. Så når du kjøper en, får du en topp regattabåt i verdensklasse. Dessuten kan man ikke sammenligne nypriser med brukt - min første Laser kostet kr 3000. Jeg har hatt to Lasere tidligere (kjøpt brukt). Det var den morsomste seilingen jeg har drevet med, og jeg leker litt med tanken på å skaffe en igjen. Men man skal jo ha tid til å bruke den også. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Gunga Din Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Ja, men så er det mye morsommere å seile Laser enn Maxi 77. Jan Erik tvärt om menar du mye morsommere med större båt......har haft 2 77or jag men jag funderer litt på en liten 2-man o ha för skoj oxo, kansje Snipe.......(eller Mirror) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Vi må ikke glemme at de skulle under en bro på 5m.. Det kan jo by på diverse problemer Jeg aner ikke hvor høy en askeladden er, men jeg lånte en til en venn på hytta, og seilte den i litt mer vind en den er beregnet for... Det gikk godt unna, men var over på å bli litt skummelt. Hvet ikke om en kan stole på flyteelementene i de båtene. Fordelen med en askeladden er jo at den alltid ligger på vannet. Andre joller må jo trilles på land helst i en strand. Det går jo ann å vurdere Walker Bay båtene, men de er etter mitt syr forferdelige båter, og er meget lite retningsstavile.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Nefertiti Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Høyeste riggen på en Walker Bay er 5.1 meter... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 17.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2006 Det viser seg at den broa på 5 meter ikke er noe man MÅ seile under. Jeg misforstod litt. Det er mer at det er en alternativ vei. Hvis båten går under er det fint, hvis ikke kan det bli en fin tur likevel. Fortsett gjerne med anbefaling av båter, jeg er ganske grønn på området. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Seilaren Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 (redigert) Min seilbåt er 9.3 høy, og for å komme inn i havnen må jeg under en bro på 9 meter. Har kun en gang hvert borti broen (ved sprengflo) så 5,1 - 5,4m mastehøyde burde gå bra på normal vannstand. Hvet foresten ikke hvor stor forskjellen på flo og fjære er på østlandet, men er i vest er det ca 50cm sommerstid. Men en såpass liten jolle er jo lett å krenge dersom det er nødvending. Dersom båten ikke kommer til å være meget mye i bruk, men til koseseiling, kan en jo prøve seg på en god gammel VG jolle. Den har også spristake som kan slakkes for å komme under broen. VG jollen kan også ligge på vannet, bare en tar ned seilet Tror ikke VG jollene koster så mye, og de kan seiles av alle aldersgrupper. VG jollen er helt klart ikke de beste båtene på markedet, men til det bruket jeg forstår at disse skal ha den, burde det være et godt alternativ. Redigert 17.November.2006 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Xtian Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 En kollega lurer på om han skal kjøpe en seiljolle til datteren. [...]Aktuelle kandidater er: Europajolle Laser (enmanns) Snipe Askeladden 14 eller 16 fot Vet ikke så mye om mastehøyden på disse. Men dette var en samling temmelig forskjellige joller. Skal den brukes til hytte-, kose- og badejolle, ville jeg nok sett bort fra Europajolle. Den er riktignok etter min mening verdens morsomste enmannsjolle å seile, siden den har alle trimmemuligheter og er rask, men dette er også dens største svakheten. Den kan ta sin tid å rigge hvis man ikke er så øvet, og det er mange liner å holde styr på, og det vil kunne føre til å at den ikke vil bli brukt så mye. Sånn sett er nok laseren et bedre alternativ, selv om den nok også blir endel båt å bakse med. Prøv også å kikke etter en pent brukt Topper. Ellers skulle vel Zoom8 passe perfekt, siden den er laget nettopp for 14 år gamle jenter (og gutter), eller for de som er for gamle til Optimist, men for små og unge for Europajollen. VG-jolle og lignende har jeg ikke så mye tro på, og er også litt skeptisk til Askeladden. Har prøvd VG-jolle, og den var for tung, var vanskelig og uergonomisk å trimme riktig, hadde for lite ror, ingen ristropper og ingen rorkultforlenger, uten å være spesiellt mye stødigere enn f.eks. en optimistjolle, som det ville være naturlig å sammenligne den med. Den var rett og slett både treg og vanskelig å seile, man kan fort drepe en gryende seilinteresse med slik redskap. Hvis kollegaen din vil seile sammen med datteren, hørtes Snipe ut som et godt alternativ. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 VG-jolle og lignende har jeg ikke så mye tro på, og er også litt skeptisk til Askeladden. Har prøvd VG-jolle, og den var for tung, var vanskelig og uergonomisk å trimme riktig, hadde for lite ror, ingen ristropper og ingen rorkultforlenger, uten å være spesiellt mye stødigere enn f.eks. en optimistjolle, som det ville være naturlig å sammenligne den med. Den var rett og slett både treg og vanskelig å seile, man kan fort drepe en gryende seilinteresse med slik redskap. Er 100% enig med deg i det, skulle ikkje foreslått den Walker Bay båtene har etter mine erfaringer samme ulempene. Det er båter for Sjøspeidere Hvis en begynner rett på en Zoom 8 må en regne med ganske mange bad før en klarer å seile båten godt. Det jeg har sett og lest om dem ( har ikke seilt en slik selv) er at de er breie, men litt for korte slik at de blir vinglete og ustavile. De har jo også denne U bunnen som E-jollene har, så de kan rulle godt fra side til side på lens, og den på ris ned ved mye vind. Optimistjollen foreksempel er jo så flat på bunnen at du må sitte på le side for at den skal gå rundt. (men optimisten er for liten til en 13 åring) Det har nå blitt landsert Junior seil til Snipene, så det kan bli lettere for 2 jenter å seile båten, uten å ha problemer med å ri den ned. Da har man også en skikkelig båt for far og mor når de vill ha seg en tur.(med orginalseilene) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Xtian Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Er 100% enig med deg i det, skulle ikkje foreslått den Walker Bay båtene har etter mine erfaringer samme ulempene. Det er båter for Sjøspeidere Men... stakkars sjøspeidere, hva galt har de gjort, siden du vil dem så vondt? Hvis en begynner rett på en Zoom 8 må en regne med ganske mange bad før en klarer å seile båten godt. [...]De har jo også denne U bunnen som E-jollene har, så de kan rulle godt fra side til side på lens, og den på ris ned ved mye vind. Bade må man vel uansett i større eller mindre grad, og jeg har aldri hørt om en seiljolle som fortjener betegnelsen som ikke må ris ned i mye vind, i det minste for å seile bra. Kanskje den nye A-jollen kunne være et alternativ? Har ikke prøvd den selv, men har sett den på nært hold, og den virker da fornuftig nok, med ristropper, rorkultforlenger og alt til faget hørende redskap, slik at den lar seg gjøre å seiles riktig. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 hehe Litt konkuranse... Jeg er Speiderleder selv i "ekte" landspeider, og instruktør i optimistseilere. Nesten alle sjøspeidere og "båtskoler" seile VG-joller og Walker Bay. Mest derfor jeg sa det. Grunnen til at de har disse båtene er at det er båter det kommer 2-3 peroner oppi, og som fremdeles er så små og lette at de kan bæres på land. Sjøspeiderne satser mer på det sosiale Den nye A-jollen tror jeg er den samme som den svenske Enkroningen (finnes også en større tokrone utgave) Seilte en enkorne i sommer på sjøspeiderleir som gruppe var med på. Det var der jeg seile både VG, og Walker Bay også. Men fikk litt den samme følelsen av at de manglet noe alle båtene. Men enkronen var helt klart best. Akkurat som om de var mye mykere å seile. Alt virket liksom litt løst og spingkelt. Men det er helt sikert bare fordi jeg er vant med Junker og E-jolle Det er helt sikkert en båt å satse på for nybegynnere på hytta! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Nefertiti Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 Jeg lærte å seile i VG-jolle...Kan ikke helt konkludere med at det drepte seilinteressen min? Mine onkelbarn seiler en Walker Bay 8 med standardrigg. I forhold til f.eks Optimist, er dette en raskere og mer moderne båt. "Gummipølsa", gjør jo båten stabil og trygg. Det er ikke nødvendigvis en ulempe? Har man 0 erfaring fra før vil vel Europajolle/Zoom 8 og lignende raske joller kanskje være like drepende for seilinteressen. Snipe har jeg derimot tro på, men dette er jo en tomannsjolle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.