Jump to content

Hvor kjøper er sirkulasjonspumpe til varmer?

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Driver å skal prøve å få til vannvarmeanlegget i båten. Har koblet opp opp alle radiatorer, varmtvannstanker og defrostere i parallell, men får ikke vannet helt ut i slyfen. kun dei som ligger nermerst varmeren blir varme...

Regner med da at eg trenger en ekstra sirkulasjonspumpe. Har idag kun en liten impeller som sitter i ekspasjonstanen, og en ekstra pumpe er vel bare å koble i serie med denne?

Noen som har tips på noen bra pumper? Det viktigste er vel at dei er mest mulig stillegående. anlegget er lagt opp med 22mm slaner og kobberør. Totalt 25m slange, 8 radiatorer, 1 defrostervifte og en varmtvannstank. Hvor stor pumpe trenger eg?

Problemet ditt er at vannet tar letteste veien gjennom systeme. Du vil antagelig trenge en kraftig pumpe for å få jevn varme i hele systemet.

Jeg koblet varmtvannstank og derfroster i parallell på motorens kjølevann. Varmen tok letteste veien gjennom varmtvannstanken som står nærmest motoren. Løsningen ble å montere en stengeventil på innløpet til varmtvannstanken slik at jeg kan strupe igjen tilstrekkelig til at varmen også går gjennom defrosteren. Dette kan være en alternativ løstning også for deg.

Jeg benyttet en kuleventil til å regulere vannmengden inn på varmtvannstanken. I ettertid ser jeg at kuleventilen er vanskelig å finjustere og at en annen type ventil (sleideventil ?) hadde gjort reguleringen mer presis.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ved seriekobling er ekstra pumpe unødvendig, men samtidig mister du muligheten til å kjøre varme kun på en av forbrukerne. Det kan være en fordel å kjøre varme på varmtvannstanken selv på den varmeste sommerdag når man ikke trenger varme på radiatorene.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er en del utfordringer med dette. Skal du få en paralellkobling til å fungere må anlegget ballanseres. Det vil si at du må ha noenlunde lik motstand på alle kursene. Har du ikke det, vil det strømme mere vann igjennom de kursene som har minst motstand.

I tillegg må du selvfølgelig sørge for å få ut all luft i anlegget. Husk at luften samler seg på høyeste pungt, og at alt vann inneholder luft, så du må lufte flere ganger.

Pass også på å plaserer pumpen slik at den pumper vannet oppover, og ikke nedover.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg skal senere forsøke å komme tilbake med spesifikasjonen av sirkulasjonspumpe kjøpt hos Seatronic.

Jeg er i ferd med å montere avstengningssystemer i vårt vannbårne varmesystem.

Jeg har tenkt som så at en treveis kuleventil og t-stykker ville være tilstrekkelig for å avgrense varmevekslingskanalene.

Moss Slangeservice har imidlertid påpekt at passive T-stykker kan gi mulighet for ejektor-effekter som hindrer effektiv avgrensning av varmen til spesielle områder av varmesløyfen.

Jeg driver nå om dagene og utforsker dette.

Har noen opplevd denne mulige ejektor-effekten?

Slik er mitt opplegg:

Lysbilde2.JPG

Min plan var å først stenge alle kraner, slik at vannet kun gikk gjennom defrosteren. Deretter åpner eg en og en krane til eg har jamn tempratur på alle radiator. Eg kan også da bruke kranene til å slå av/på varmen rundt omkring...

Men eg sliter med å få vannet til å nå fram til defrosteren, som er sist på sløyfa. Dermed håper eg at en ekstra sirkulasjonspumpe skulle gjere susen. Den eg har trur eg er veldig liten. 5W...

Har luftet og luftet :headbang: og luftet :headbang: med anlegget mitt i den andre båten, hadde ekstra sikrpumpe, men den klarte ikke å pumpe ut luften. Jeg prøvde, testet og prøvde igjen, og var så lei hele dritten, luktet frostveske :puke: , og holdt på å gi opp, tok til slutt hageslangen og spylte ut resten av luften, så gikk det.

Så min erfaring er at pumpene, både som sirkulasjonspumpe og på webastoen, ikke klarer å "skyve" vannet igjennom, men må både "skyve" og "trekke" vannet i sløyfen.

Når det gjelder paralellkoblete sløyfer, så opplevde jeg ikke det som noe problem i det hele tatt. Hadde en sløyfe som var på 2m slanger, og en sløyfe som var ca 16m. Fungerte fint det. Samme dim. på slanger også.

Hei.

Start med å få all luften ut av anlegget. Så kobler du kraner på alle returslangene slik at du kan styre vanngjennomstrømmingen.

Du lufter enklest ved å stenge returslangen på alle apparat unntat det som ligger lengst vekk fra varme/ekspansjonstank. Dette kan du enkelt prøve med to tynne treklosser og en liten tvinge til å klemme slangen flat med. Hvis du starter varmeren nå skal pumpen kun pumpe vannet gjennom dette ene apparatet og forhåpentligvis skubbe luften foran seg.

Når slangen inn er like varm som slangen ut, du sjekker ved å ta på dem, er luften ute av appartet. Du fortsetter utluftingen med åpne apparat for apparat, hele tiden det gjenværende som er lengst vekke fra varmer/ekspansjonstank.

Jeg har et anlegg med slangelengde tur + retur på ca 24m, og luftet på denne måten. Har kun en sirkulasjonspumpe som fulgte med Eber D5WS. Har riktignok en ekspansjonstank som er koblet i serie i vannsløyfen, slik at eventuell luft i returslangen bobler direkte opp i tanken. Og det kommer alltid "luftfritt" vann fra tanken gjennom eget utløp.

Ellers så stemmer det som nevnt tidligere i tråden at vannet velger letteste veg. Og du er nødt til å kunne regulere gjennomstrømmningen i hvert apparat. Om sommeren har jeg en mulighet for å stenge av varmeapparatene, og kun varme varmtvansstanken. Se forøvrig tegningen.

Jarle

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1625/P1030001.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...