SF Startet 16.November.2006 Link til dette innlegget Startet 16.November.2006 Det ser ut til at jeg har en lekkasje i styrbord sylinder på Bennet trimflaps. Kan denne overhales eller må den byttes? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arnstein Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Sitter og blar litt i manualen for Bennett Trim Tabs. Der er sylinder med o-ring oppgitt til part no. A1109. Du kan jo ta en titt selv ved å gå inn her Bennett Marine, få finner du nok gode tips Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
battello Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Jeg har også hatt lekkasje fra en sylinder en tid. For å unngå oljefilm på sjøen når jeg fortøyer, bruker jeg å ta trimplanene helt opp. Da går det bra. Men det er irriterende med denne lekkasjen, selv om det ikke er så mye. Jeg finner ingen O-ring på web-siden til Bennett. Vet dere hvor jeg får tak i denne delen? Har vurdert å kjøpe posisjonsindikatoren. I installasjonsbeskrivelsen nevnes det en O-ring, men jeg er ikke sikker på om denne følger med. Sitér dette innlegget -battello Link to post
SF Svart 18.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 noen som har prøvd å overhale disse? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Hvilken erfaring har dere med lekkasje i Bennett trimflaps? Jeg misstenker at en av sylindrene lekker men er ikke sikker. Jeg kjøpte båten i høst og var da kjent med at flapsene var deffekt. Etter nærmere inspeksjon skyldes feilen en røket sikring pluss lite olje på HPU'en. Da det er trang tilkomst til denne valgte jeg og ta den ut av båten for nærmere inspeksjon og etterfylling av olje. Jeg finner ingen feil på selve HPU'en og heller ikke tegn til vann i olja. Det var svært lite olje på den. Jeg tømte ut det som var og fylte på ny olje opp til maks merket. Det er ingen tegn til lekkasje av automat olje i båten (denne er rød) så da må det være i en sylinder. Er dette vanlig? Er det bare å bytte hele sylinderen? Jeg vil montere HPU'en igjen en av de nærmeste dagene. Og vurdere om jeg bare skal leve med lekkasjen og evt etterfylle olje etter behov. Synspunkter? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 En sylinder til Bennet koster ca. 600.- spenn. Ikke den helt store kronasjen, så hvorfor ikke åpne sylinderen og sjekke om det er brukt standard tetninger/simmerringer i den, hvis du gidder. Vær glad du har Bennet hydrauliske trimplan, og ikke elektriske. Da hadde det blitt atskillig dyrere med en lekkasje. Husk det er 5år garanti på Bennet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 600 kr?? Mener de skulle ha 1000 lappen hos min lokale forhandler. Hvor fikk du den prisen? Jeg har tenkt litt på det samme. Dersom jeg får en ny sylinder til den prisen kjøper jeg en ny og bytter ved vårklargjøringen og evt overhaler den gamle og har som reserve. Når det gjelder garanti så er båten 9 år gammel så den gikk ut for 4 år siden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Her fant jeg den. Jeg hadde kjøpt ny var jeg deg. Tviler på at jeg giddet å reparere den. Det som knekker sylindrene er at folk ikke trekker opp planenene helt etter bruk. Da gror det på stempel stangen, og tetningene ryker når planene dras opp igjen. Slurv med andre ord........ Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 (redigert) mulig dumt spørsmål, men siden jeg har ekstremt liten erfaring med trimplan, lurer jeg bare på hvor du fylte på oljen? må den åpnes? eventuelt trenger den og luftes etter fylling? Redigert 27.November.2006 av wellcraft23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Skru av skruen på toppen av plexi glasset. Ta av plexiglass lokket. Da finnet du fyllestussen for ATF olje. Jeg bruker en liten silikonslange bit til ATF oljeflaska til å fylle med. Luftingen består i å kjøre planene opp/ned 5-6 ganger. De er selvluftende. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Olje fyller du her: Systemet er selv luftende og luftes ved å kjøre flapsene helt ut noen ganger. Detaljer finner du her: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
battello Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Jeg snakket med en representant fra Telmo angående lekkasje i mine trimplan. Han mente årsaken var en dårlig O-ring. Det er et par O-ringer i sylinderen: 017991062 O-ring for sylinderstempel 017991063 O-ring for sylindertopp En slik O-ring koster ca 16 kroner i følge ham. I installasjonsbeskrivelsen for å montere posisjonsindikator er det beskrevet hvordan sylinderen åpnes, se her. Til våren kommer jeg til enten å skifte O-ring(er) eller montere posisjonsindikator. Det følger O-ringer med denne. Sitér dette innlegget -battello Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Takker for info, denne hadde jeg ikke lest før. Dersom lekkasjen viser seg å være stor kan det være en ide. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Her fant jeg den.Jeg hadde kjøpt ny var jeg deg. Tviler på at jeg giddet å reparere den. Det som knekker sylindrene er at folk ikke trekker opp planenene helt etter bruk. Da gror det på stempel stangen, og tetningene ryker når planene dras opp igjen. Slurv med andre ord........ Der var den jo, ikke galen pris det........ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 noen som har prøvd å overhale disse? Det er ikke noe problem å åpne disse sylindrene der for å skifte O-ringer. Bare vær obs på at det er en stor fjær inn der. Det står litt i spenn, men ikke mere enn at det går greit å presse den sammen for hånd. Og regn med litt oljesøl når du åpner den. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Takker for det. Jeg antar du har prøvd? Jeg får gå til anskaffelse av noen o-ringer før jeg skal på slipp til våren. Hvis jeg ikke skulle få det til så har Jama nye sylindre på lager. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 har delvis det samme problemet selv, kjøpte en båt med "litt jobb" ;) hehe... trimplanene her fungere ikke, men når jeg trykker på knappene så hører jeg en "during" fra selve pumpa. Ser heller ikke ut som om edt er ATF olje der heller. Hva tror dere?? bare og fylle på olje? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Ser at flere har noe lekasjeproblemer med hydralikk-drevne flaps. Har noen erfaring med svakheter med elektro-mekaniske trimplan, eksempelvis av typen Lectrotab, Lenco? Prisene er vel omtrent de samme for hydralikksystemene som for de elektro-mekaniske systemene? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Jeg hadde i hvertfall prøvd å fylle på olje først. Det kan kanskje tyde på at det er en eller flere lekkasjer i systemet siden du mangler olje på pumpa nå, men de finner du jo ikke uten å teste anlegget heller. Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Jeg hadde i hvertfall prøvd å fylle på olje først. Det kan kanskje tyde på at det er en eller flere lekkasjer i systemet siden du mangler olje på pumpa nå, men de finner du jo ikke uten å teste anlegget heller. det ska legges til at det er samme trimplan som SF har... men har etter og ha kjøpt brukt Amrikaner blitt en racer på lokalisering av hydraulikk lekasjer Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Ser at flere har noe lekasjeproblemer med hydralikk-drevne flaps.Har noen erfaring med svakheter med elektro-mekaniske trimplan, eksempelvis av typen Lectrotab, Lenco? Prisene er vel omtrent de samme for hydralikksystemene som for de elektro-mekaniske systemene? Tatt i betraktning at det er Bennett flaps på omtrent annenhver båt så synes jeg faktisk at det var vanskelig å finne noen med lekkasje erfaring på bennett flaps. De er meget bra, men husk å trekke flapsene inn når båten skal ligge i ro en tid. Groe på sylinderen kan ta knekken på tettningene. Jeg hadde bennett på min forrige båt også og var meget fornøyd, men det kan se ut til at det er en liten lekasje på min nye. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 har delvis det samme problemet selv, kjøpte en båt med "litt jobb" ;) hehe...trimplanene her fungere ikke, men når jeg trykker på knappene så hører jeg en "during" fra selve pumpa. Ser heller ikke ut som om edt er ATF olje der heller. Hva tror dere?? bare og fylle på olje? Sikkert samme problem. På min gikk ikke pumpa en gang. Etter litt feilsøking fant jeg en at sikringen var røket. Etter å ha skiftet denne virket de sånn noenlunde men det er for lite olje på. Jeg fyller nå ny olje og prøver. Nå gjenstår det bare å se hvor lekkasjen er. Når det er identifisert så blir det neste å tette denne. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 GeirFrode har du prøvd å demontere sylinderene selv? Kan du gjøre dette med øvre del hengende på transom på båten? Tenkte da å løse sylindre fra flaps og skru denne av på topp flensen. Det er litt vanskelig å komme til tubing og koble denne av fra sylinder. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 (redigert) Sikkert samme problem. På min gikk ikke pumpa en gang. Etter litt feilsøking fant jeg en at sikringen var røket. Etter å ha skiftet denne virket de sånn noenlunde men det er for lite olje på. Jeg fyller nå ny olje og prøver. Nå gjenstår det bare å se hvor lekkasjen er. Når det er identifisert så blir det neste å tette denne. Du hørte en during selv om sikringen til pumpa var gåen? stemmer det? Redigert 27.November.2006 av wellcraft23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 (redigert) Nei, når jeg kjøpte båten så var det helt dødt. Etter å ha skiftet sikring hørte jeg duringen fra pumpa men det skjedde lite med flapsene, de beveget litt på seg. Antar det siste skyldes lite olje og MYE luft i systemet. Når jeg har testet flapsene ser jeg at det kommer litt luftbobler ut styrbord sylinder. Antar at denne er lekk. Skal montere HPU'en igjen i løpet av uka. Regner med at de da fungerer som de skal men at jeg fremdeles har en liten lekkasje i en sylinder. Redigert 27.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.