Jump to content

Lekkasje i sylinder til Bennet trimplan - Kan det fikses?

SF

Recommended Posts

Jeg har også hatt lekkasje fra en sylinder en tid. For å unngå oljefilm på sjøen når jeg fortøyer, bruker jeg å ta trimplanene helt opp. Da går det bra. Men det er irriterende med denne lekkasjen, selv om det ikke er så mye.

Jeg finner ingen O-ring på web-siden til Bennett. Vet dere hvor jeg får tak i denne delen?

Har vurdert å kjøpe posisjonsindikatoren. I installasjonsbeskrivelsen nevnes det en O-ring, men jeg er ikke sikker på om denne følger med.

-battello

• 2 uker senere...

Hvilken erfaring har dere med lekkasje i Bennett trimflaps? Jeg misstenker at en av sylindrene lekker men er ikke sikker. Jeg kjøpte båten i høst og var da kjent med at flapsene var deffekt. Etter nærmere inspeksjon skyldes feilen en røket sikring pluss lite olje på HPU'en. Da det er trang tilkomst til denne valgte jeg og ta den ut av båten for nærmere inspeksjon og etterfylling av olje.

Bennett_002.jpg

Jeg finner ingen feil på selve HPU'en og heller ikke tegn til vann i olja. Det var svært lite olje på den. Jeg tømte ut det som var og fylte på ny olje opp til maks merket. Det er ingen tegn til lekkasje av automat olje i båten (denne er rød) så da må det være i en sylinder. Er dette vanlig? Er det bare å bytte hele sylinderen?

Jeg vil montere HPU'en igjen en av de nærmeste dagene. Og vurdere om jeg bare skal leve med lekkasjen og evt etterfylle olje etter behov. Synspunkter?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

600 kr?? Mener de skulle ha 1000 lappen hos min lokale forhandler. Hvor fikk du den prisen?

Jeg har tenkt litt på det samme. Dersom jeg får en ny sylinder til den prisen kjøper jeg en ny og bytter ved vårklargjøringen og evt overhaler den gamle og har som reserve.

Når det gjelder garanti så er båten 9 år gammel så den gikk ut for 4 år siden.

Jeg snakket med en representant fra Telmo angående lekkasje i mine trimplan. Han mente årsaken var en dårlig O-ring. Det er et par O-ringer i sylinderen:

017991062 O-ring for sylinderstempel

017991063 O-ring for sylindertopp

En slik O-ring koster ca 16 kroner i følge ham. I installasjonsbeskrivelsen for å montere posisjonsindikator er det beskrevet hvordan sylinderen åpnes, se her.

Til våren kommer jeg til enten å skifte O-ring(er) eller montere posisjonsindikator. Det følger O-ringer med denne.

-battello

Jeg hadde i hvertfall prøvd å fylle på olje først. Det kan kanskje tyde på at det er en eller flere lekkasjer i systemet siden du mangler olje på pumpa nå, men de finner du jo ikke uten å teste anlegget heller.

det ska legges til at det er samme trimplan som SF har... men har etter og ha kjøpt brukt Amrikaner blitt en racer på lokalisering av hydraulikk lekasjer :lol:

Ser at flere har noe lekasjeproblemer med hydralikk-drevne flaps.

Har noen erfaring med svakheter med elektro-mekaniske trimplan, eksempelvis av typen Lectrotab, Lenco?

Prisene er vel omtrent de samme for hydralikksystemene som for de elektro-mekaniske systemene?

Tatt i betraktning at det er Bennett flaps på omtrent annenhver båt så synes jeg faktisk at det var vanskelig å finne noen med lekkasje erfaring på bennett flaps. De er meget bra, men husk å trekke flapsene inn når båten skal ligge i ro en tid. Groe på sylinderen kan ta knekken på tettningene. Jeg hadde bennett på min forrige båt også og var meget fornøyd, men det kan se ut til at det er en liten lekasje på min nye.

har delvis det samme problemet selv, kjøpte en båt med "litt jobb" ;) hehe...

trimplanene her fungere ikke, men når jeg trykker på knappene så hører jeg en

"during" fra selve pumpa. Ser heller ikke ut som om edt er ATF olje der heller.

Hva tror dere?? bare og fylle på olje?

Sikkert samme problem. På min gikk ikke pumpa en gang. Etter litt feilsøking fant jeg en at sikringen var røket. Etter å ha skiftet denne virket de sånn noenlunde men det er for lite olje på. Jeg fyller nå ny olje og prøver. Nå gjenstår det bare å se hvor lekkasjen er. Når det er identifisert så blir det neste å tette denne.

Sikkert samme problem. På min gikk ikke pumpa en gang. Etter litt feilsøking fant jeg en at sikringen var røket. Etter å ha skiftet denne virket de sånn noenlunde men det er for lite olje på. Jeg fyller nå ny olje og prøver. Nå gjenstår det bare å se hvor lekkasjen er. Når det er identifisert så blir det neste å tette denne.

Du hørte en during selv om sikringen til pumpa var gåen? stemmer det?

Redigert av wellcraft23 (see edit history)

Nei, når jeg kjøpte båten så var det helt dødt. Etter å ha skiftet sikring hørte jeg duringen fra pumpa men det skjedde lite med flapsene, de beveget litt på seg. Antar det siste skyldes lite olje og MYE luft i systemet.

Når jeg har testet flapsene ser jeg at det kommer litt luftbobler ut styrbord sylinder. Antar at denne er lekk.

Skal montere HPU'en igjen i løpet av uka. Regner med at de da fungerer som de skal men at jeg fremdeles har en liten lekkasje i en sylinder.

Redigert av SF (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...