kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Nei, når jeg kjøpte båten så var det helt dødt. Etter å ha skiftet sikring hørte jeg duringen fra pumpa men det skjedde lite med flapsene, de beveget litt på seg. Antar det siste skyldes lite olje og luft i systemet. Dette hørtes ut som mine trimplan ja... prøver og fylle atf olje. men regner med at der er en lekasje et sted. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 (redigert) Etter mitt hode har du tre mulige lekasje plasser: 1) En evt to sylindre 2) En eller flere av de fire koblingene på tubing mellom HPU og sylindrene 3) Skade på tubing (lite sannsynlig) Jeg forventer selv at jeg lett skal se dette når jeg får testet på nytt med olje i systemet Er ganske sikke på at det er styrbord sylinder. Redigert 27.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Etter mitt hode har du tre mulige lekasje plasser: 1) En evt to sylindre 2) En eller flere av de fire koblingene på tubing mellom HPU og sylindrene 3) Skade på tubing (lite sannsynlig) Jeg forventer selv at jeg lett skal se dette når jeg får testet på nytt med olje i systemet Er ganske sikke på at det er styrbord sylinder. jeg kjører på med olije og satser på at det vil synes.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Tror og det er det beste Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 GeirFrode har du prøvd å demontere sylinderene selv? Kan du gjøre dette med øvre del hengende på transom på båten? Tenkte da å løse sylindre fra flaps og skru denne av på topp flensen. Det er litt vanskelig å komme til tubing og koble denne av fra sylinder. Var det liv i an GeirFrode enda? Har du tro på å gjøre som beskrevet over? Hvordan får du ut nedre o-ring? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Kan du gjøre dette med øvre del hengende på transom på båten? Tenkte da å løse sylindre fra flaps og skru denne av på topp flensen. Jeg er 99% sikker på at det var Bennett flaps jeg gjorde akkurat det på. Helt kurant å gjøre det på den måten. Bare vær oppmerksom på at det står litt i spenn pga fjæren inni der. Men det er ikke mere enn at du fint klarer å holde i mot når du skrur det fra hverandre. Og da har du godt mothold når du presser det sammen igjen også. Bare vær obs på oljesøl, som nevnt før. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Var det noe problem å få ut stempelet og nedre o-ring? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Overhodet ikke. Det der er så enkelt at selv mor klarer det. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Takker og bukker, da får jeg gå til innkjøp av nye o-ringer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 13.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2006 Tenkte å gi en tilbakemelding på denne. Jeg har hatt ute HPU'en sjekket denne og etterfylt olje. Etter så å ha luftet systemet fungerer flapsene nå som de skal. Jeg kan ikke se noen lekkasje og velger å ikke gjøre noe mer nå men følge med over tid. Skulle det vise seg at en sylinder lekker så får jeg overhale den ved første anledning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Baatlaus Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Hei.. mange snakker om at de har byttet sikring, mine er døde, så planen var å bytte syllindere å overhale pumpa når båten skal opp av vannet en tur i påsken... Så til spørsmålet: Hvor finner dere denne sikringen? Er så veldig trangt der hvor pumpen sitter at jeg har mareritt bare av å tenke på jobben. Redigert 3.Februar.2008 av M.T Pockets (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) På min var det egen sikring i hoved sikringsboksen i båten. Altså ikke på selve HPU'en men i det el.anlegget i båten Redigert 4.Februar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Baatlaus Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 På min var det engen sikring i hoved sikringsboksen i båten. Altså ikke på selve HPU'en men i det el.anlegget i båten Ok, men siden du har hatt ute HPUen så kjenner du kanskje til evt sikringer i denne? Sikringen i skapet var nemlig i orden hos meg, men planene er døde. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Jeg har heller ikke sikring i HPU, den ligger sammen med resten av sikringene Hos meg var det jordledningen som var synderen når flapsene sluttet å virke. Gjorde rent jordingspunket, satte på ny kabelsko og siden har flapsene vært i orden. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
SF Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ok, men siden du har hatt ute HPUen så kjenner du kanskje til evt sikringer i denne? Sikringen i skapet var nemlig i orden hos meg, men planene er døde. Tror ikke det er sikring i selve HPU'en. Men sjekk her: http://www.bennetttrimtabs.com/ Her finner du feilsøking tips og manual på flapsene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fantino Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Ser at flere har noe lekasjeproblemer med hydralikk-drevne flaps. Har noen erfaring med svakheter med elektro-mekaniske trimplan, eksempelvis av typen Lectrotab, Lenco? Prisene er vel omtrent de samme for hydralikksystemene som for de elektro-mekaniske systemene?Har hatt en båt med Lenco. Den ene "sylinderen" sviktet ila. første sesong (kjøpte båten ny). Ble byttet av forhandler og funket greit de neste to sesongene til jeg solgte båten. Er uansett skeptisk til elektriske dingser under vannlinjen og ville kjøpt hydrauliske om jeg hadde valget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.