Jump to content

Lekkasje i sylinder til Bennet trimplan - Kan det fikses?

SF

Recommended Posts

Nei, når jeg kjøpte båten så var det helt dødt. Etter å ha skiftet sikring hørte jeg duringen fra pumpa men det skjedde lite med flapsene, de beveget litt på seg. Antar det siste skyldes lite olje og luft i systemet.

Dette hørtes ut som mine trimplan ja... prøver og fylle atf olje. men regner med at der er en lekasje et sted.

Etter mitt hode har du tre mulige lekasje plasser:

1) En evt to sylindre

2) En eller flere av de fire koblingene på tubing mellom HPU og sylindrene

3) Skade på tubing (lite sannsynlig)

Jeg forventer selv at jeg lett skal se dette når jeg får testet på nytt med olje i systemet :wink:

Er ganske sikke på at det er styrbord sylinder.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Etter mitt hode har du tre mulige lekasje plasser:

1) En evt to sylindre

2) En eller flere av de fire koblingene på tubing mellom HPU og sylindrene

3) Skade på tubing (lite sannsynlig)

Jeg forventer selv at jeg lett skal se dette når jeg får testet på nytt med olje i systemet :wink:

Er ganske sikke på at det er styrbord sylinder.

jeg kjører på med olije og satser på at det vil synes..

GeirFrode har du prøvd å demontere sylinderene selv? Kan du gjøre dette med øvre del hengende på transom på båten? Tenkte da å løse sylindre fra flaps og skru denne av på topp flensen.

Det er litt vanskelig å komme til tubing og koble denne av fra sylinder.

Var det liv i an GeirFrode enda? Har du tro på å gjøre som beskrevet over? Hvordan får du ut nedre o-ring?

Kan du gjøre dette med øvre del hengende på transom på båten? Tenkte da å løse sylindre fra flaps og skru denne av på topp flensen.

Jeg er 99% sikker på at det var Bennett flaps jeg gjorde akkurat det på. Helt kurant å gjøre det på den måten. Bare vær oppmerksom på at det står litt i spenn pga fjæren inni der. Men det er ikke mere enn at du fint klarer å holde i mot når du skrur det fra hverandre. Og da har du godt mothold når du presser det sammen igjen også.

Bare vær obs på oljesøl, som nevnt før.

• 3 uker senere...

Tenkte å gi en tilbakemelding på denne.

Jeg har hatt ute HPU'en sjekket denne og etterfylt olje. Etter så å ha luftet systemet fungerer flapsene nå som de skal. Jeg kan ikke se noen lekkasje og velger å ikke gjøre noe mer nå men følge med over tid. Skulle det vise seg at en sylinder lekker så får jeg overhale den ved første anledning.

• 1 år senere...

Hei.. mange snakker om at de har byttet sikring, mine er døde, så planen var å bytte syllindere å overhale pumpa når båten skal opp av vannet en tur i påsken...

Så til spørsmålet:

Hvor finner dere denne sikringen?

Er så veldig trangt der hvor pumpen sitter at jeg har mareritt bare av å tenke på jobben.

Redigert av M.T Pockets (see edit history)
Ser at flere har noe lekasjeproblemer med hydralikk-drevne flaps. Har noen erfaring med svakheter med elektro-mekaniske trimplan, eksempelvis av typen Lectrotab, Lenco? Prisene er vel omtrent de samme for hydralikksystemene som for de elektro-mekaniske systemene?
Har hatt en båt med Lenco. Den ene "sylinderen" sviktet ila. første sesong (kjøpte båten ny). Ble byttet av forhandler og funket greit de neste to sesongene til jeg solgte båten. Er uansett skeptisk til elektriske dingser under vannlinjen og ville kjøpt hydrauliske om jeg hadde valget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...