Troll 20 Startet 16.November.2006 Del på Facebook Startet 16.November.2006 Har funnet ein fin autopilot på nettet... Spørsmålet er om den kan brukes i min båt der det er mekanisk styring - Ultraflex - med den kraftgeneratoren(?) som følger med. Kraftgeneratoren(?) er etter det eg skjønner saken oppe til høgre på første bildet og den som er avbildet aleine på siste bilde. Finner ikkje heilt ut av dette ved å titte i manualen til autopiloten funnet på nettet... Noen forslag..? Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
roaldbj Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Så langt jeg har forstått er det alltid ekstra utfordringer med å bruke autopilot i kombinasjon med fysisk (vaier/kjede) kobling mellom ratt og ror, noe som bl.a. beror på død-gangssoner under forskjellige temperaturnivåer hvor vaier og kjede utvides/trekkes sammen. I tillegg vil jeg anføre at om man skal sammenligne effekten av autopilot hvor overføringene er med hydrauliske systemer, vil nok alltid de fysiske systemene komme noe svakere ut. Jeg har så langt ikke hørt om noen som benytter rategyro i kombinasjon med fysisk vaier/kjede overføring mellom ror og ratt. I utgangspunktet ser jeg for meg ganske mange koblinger som kan redusere effekten av rategyro - men er svært åpne for å lære mer... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 "Kraftgeneratoren" ser ut som en hydraulikkpumpe. Du kan jo slå to fluer i en smekk ved å bygge om til hydraulisk styring og kvitte det med Ultraflexen, det ville jeg gjort Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Skipper Worse Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Det ser nå ut som en hydraulikkpumpe dette, og da kan du vel neppe bruke det. Det enkleste for ditt opplegg er en gammel Autohelm med beltedrift til et hjul montert bak rattet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Troll 20 Svart 17.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2006 Etter å ha lest innleggene og ha sett på bildene litt meir, kan eg vel si meg enig i at det ser ut som ein hydraulikkpumpe dette ja... Passer dårlig inn hos meg da ja... Leste heile manualen til AP100 i går kveld og fant ut at det eg trenger er enten ein lineær drivenhet (LD100) eller eit hydraulisk aggregat (RPU Mini 2C) kombinert med rorsylinder (RS33)... Kva kan være å anbefale av disse to tilfellene Har funnet eit komplett system med ein lineær drivenhet som kanskje kan være aktuelt, men vil det fungere skikkelig..? Har også funnet noen system med drivreim og reimskive til montering bakom rattet, men disse ser for meg så store ut at eg er redd at reimskiven ikkje passer inn bakom rattet mitt og at drivmotoren tar så mykje plass at eg må redesigne innredningen min meir enn det smaker Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Sabeltann Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Holder selv på og montere en RPU mini 2c /AP100 system i båten, har valgt dette (da det var gratis) samt at om rukla går til h------te så har jeg mekanisk styring i bakhånd. Tror nok at om jeg skulle betalt for dette så ville jeg heller montert inn hydraulisk styring først også sett litt hva som finnes av autopiloter på Finn ogebay... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 eg er redd at reimskiven ikkje passer inn bakom rattet mitt og at drivmotoren tar så mykje plass at eg må redesigne innredningen min meir enn det smaker Jeg har en gammel Autohelm 3000 og teleflex i båten, og det fungerer ganske greit hos meg i alle fall. Reimhjulet tar ikke mye plass, og motoren er vel rundt 8x15cm tipper jeg. Så dette burde det la seg gjøre å plassere hos deg også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frank Allan Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Jeg har en Robertson AP 100 og teleflex styring i en Wiking 28. Den styrer helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.