Jump to content

Epoxy eller ikke under vannlinjen?

La Digue

Recommended Posts

Nå har jeg fjernet gammelt bunnstoff og primer på min 26 år gamle båt. Jeg brukte elektrisk skrape, og har fått av nesten alt ned til blank gelcoat. Det var ingen tegn til pest eller annen styggedom.

Så er spørsmålet hva nå? Malingprodusentene anbefaler mange lag epoxy, mens andre, f.eks. den amerikanske båtguruen Don Casey skriver at han ikke anbefaler epoxy. Dette fordi når vannet likevel trenger gjennom (som det kommer til å gjøre) så gjør epoxyen vondt verre. Jeg kommer heller ikke til under kjølen. Epoxy er også noe svineri å jobbe med. Jeg tenker litt som så at når det har gått fint uten epoxy i 26 år, så går det sikkert bra videre.

Jeg har lett gjennom mange tidligere tråder om emnet, men stort sett funnet referanser til bruksanvisningene til produktene. Er det noen som har noen kvalifiserte synspunkter om dette - utover ren synsing? Eller referanser til tester/artikler om dette?

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Blir bare synsing for min del. Men jeg kan ikke helt se hva som taler imot epoxy. Hva er i så fall alternativet? Epoxy har egenskaper som at det er vanntett og til en viss grad fleksibelt. Om det trenger vann inn bak dette, så trekker det vel vann i bak andre stoffer også?

Og jeg synes kanskje ikke at epoxy er så ille å jobbe med heller. 2-komponent er det jo, men det er de fleste tilsvarende produktene også.

Pero.

Redigert av pero (see edit history)

Jeg ser ikke (uten å få det inn med teskje :) hvorfor du føler du må ha epoxy utenpå hel gelcoat? -er gelcoaten hel og fin kan du vel bare legge på nytt bunnstoff?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Det er vel ikke vanlig å bruke ren epoksy, men heller en epoksyprimer. Dette er 2 komponent og konsistens som vanlig maling.... Brukte selv Jotun Antipest epoksyprimer. I tillegg til hindre at vann trekker inn i laminatet, gjør en primer også at bunnstoffet sitter bedre...

Når du først har tatt jobben med å skrape vekk gammelt bunnstoff, ville eg iallfall hatt på primer...

Når bten er 26 år gammel og ikke har hatt epoxy-primer tidligere, så kan du trygt legge til grunn at det som "skulle" skje med denne båten (det skjebnebestemte) allerede har skjedd. Å legge epoxy utenpå gel-coaten i dette tilfellet vil potensielt være å be om trøbbel i den forstand at om det pågår hydrolyse i yttersjiktet av laminatet, så blomstrer blærene opp og gjør vondt verre.

Beste tiltak er ett strøk primer og deretter bunnstoff. Da blir det ikke mye tettere/åpnere enn det allerede er, og noe eventull mere skade gjør du ikke, i alle fall. Og om alt allerede er ok, hvilket er det mest sannsynlige, så er det ikke noe poeng i å bruke tid og penger på å legge lag på lag med epoxy.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk for innspill!

Don Casey skriver i sin bok "This Old Boat" følgende:

"One problem with epoxy treatments is that if water manages to permeate, the interaction of the epoxy coating with the underlying polyester resin tends to promote blistering". Dette høres ut som samme argument som Skipper Worses ovenfor.

Han anbefaler 3 strøk "alkyd enamel", noe som for meg høres ut som vanlig oljemaling, men sier også "preferably alkyd/uretane/silicone blend". Noen som vet om noe slikt produkt i Norge? Han påstår at dette blir like tett som epoxy.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...