Jump to content

Service før vinteren, VP MD2B

HulkHaugen

Recommended Posts

Hei! Tenkte å ta opp båten snart, og da er det et par småting jeg lurte på. Det er en 30 år gammel VP MD2B det er snakk om, så jeg kommer til å ferskvannskjøre den, før jeg tar den opp.

1. Er det noe hensikt i å helle på sånt fancy dyserens i drivstoffet, med tanke på at jeg neppe bruker mere enn en liter eller 2 i forbindelse med den ferskvannskjøringen. Kanskje jeg skal kjøre en omvei for å få renset den sjikkelig?

2. Nesten det samme her, men da tenker jeg litt mere på oljen. Skal jeg kanskje helle i sånn rensemiddel her, og skifte oljen nå, eller bør jeg vente med det til høsten igjen?

3. Og så var det det med kjølevannet. Her kommer jeg til å kjøre gjennom frostveske (Hvis ikke det er veldi dumt). Men hvor mye trengs det sånn ca. Vi snakker om en 2cyl 25hk motor her.

4. Burde det stå noe i dette punktet her? Er det noe spess jeg har glemt?

5. Og har du noen fler tips. F.eks. noe jeg kan smøre inn her og der for at ikke motoren skal ruste fast rundt forbi..

Mvh Børre

1. Hva skal du oppnå med dette ?

2. Hva skal du oppnå med dette

3. Ca 5 liter

4. Tja, spørdu meg. Skifte olje kanskje ?

5. Dynk på godt med CRC 5-56 eller tilsvarende. En kvart boks på en motor, er passe. Spray på alle kriker, kroker, dynamo,starter, instrumentpanel ( forside og bakside ) og ellers alle steder du kommer til. 5-56 skader ikke plast, så du kan ikke bruke " for mye " av dette stoffet.

Suzuki

No boat needed..

1. Ved å rense dysene får man en bedre forbrenning med en mere nøyaktig dosering av drivstoff inn i maskinen.

2. Ved å ha i sånn rensemiddel som er beregnet for å rense opp i motoren, får du ut MYE mere smuss. Om ikke du vet dette, så er de bergnet for å virke mens motoren står på tomgang i alt fra 5 til 30 min FØR du skifter olja. Spørsmålet gikk mere på om oljeskiftet burde gjøres nå, eller til våren.

3. Ca 5 liter? Da mener du vel totalt, altså 2,5 l frostveske og 2,5 l vann?

4. Se der var et svar på spørsmål nr 2.

5. 5-56 er MacGyver på boks :yesnod:

Mvh Børre

1. På en 35 år gammal motor ?

2. På en 35 år gammal motor

3. Ja

4. -

5. Ja

Ta et godt råd fra noen som har skrudd M Y E saker og ting.

Dont fix anything that ain`t broken. Burde tatoveres i panna på enkelte, samt inngraveres på alt verktøyet demses..

Suzuki

No boat needed..

1. Kanskje ikke så viktig, men kan ikke skade..

2. Gamle motorer blir skittne de også..

Hmm...til din informasjon: Vedlikehold forhindrer at ting ikke blir "broken". ihvertfall utsetter skaden.

Har etter erfaringer med disse motorene funnt utav at vedlikehold kan være viktig. Uansett hva som er defekt, så er det snakk om svinedyre deler da disse ikke lenger er i masseproduksjon.

Men uansett, du mener at det er fordel å skifte olja nå fremfor til våren? why?

Mvh Børre

Den absolutt vanligste feilen på gamlemotorer, i tillegg til alder, korrsjon og alt det andre, er at de mekkes i filler. Overivrige repratører forsøker seg f.eks på innendig motorrens, med resultat at motoren begynner å lekke olje overalt. Pakningsmateriale anno 1970 er ikke bestandig mot alskens vidunderkurer. I tillegg har full rens av stempelfjører som regel den effekten på en eldgammel motor, at kompresjonen forsvinner.

Igjenkoksede dyser åpnes, med resultat at virkeligheten med at pumpa er sliten kommer bedre til syne. Dermed må den overhales for at motoren skal gå pent.

Brukt olje inneholder masse dritt, syrer og kondensert vann og sånt. Lar du det bli over vintern i motoren, er sjansen mye større for rust og korrosjon, særlig på lagerflater i bunnen av motoren.

Konklusjon; la motoren få godt stell. Ikke finn på alt mulig tull som tar livet av den, og skaper unødige bekymringer. Ikke konstruer problemstillinger. Godta at en gammal motor er gammal, den blir ikke ny selv om du heller på noe vidunder middel ett eller annet sted..

Suzuki

No boat needed..

Hva med å kjøre systemrens på kjølesystemet? Har blitt eier at en 24 år gammel saltvannskjølt yanmar, og lurer på om dette hadde vært noe...

Et lite spørsmål til. Båten står nå lagret innendørs, og blir vanskelig å kjøre motoren skikkelig varm uten å oversvømme huset... Går det bra å bare ta ut termostaten?

Høres ut som om det kan være noe i det du sier der suzuki.. hmm..

Vil jo selvfølgelig ikke gjøre min gode gamle vp, som forøvrig er 30 og ikke 35 år gammel, noe vondt. Men en ting; på disse vidunderkurene som er beregnet for å helle i motoren, så er det jo oppgitt i produktinfo at de skal styrke pakninger o.l., selv på eldre maskiner..

Vil ikke være kranglete her, men vil ha fakta på bordet :crazy:

Å det med system rens...Det vil vel bli blåst rett igjennom systemet rimelig kjappt, om du ikke resirkulerer kjølevannet?

Mvh Børre

Har du saltvannskjølt eller ferskvannskjølt motor? Med saltvannskjøling er det ikke bare å kjøre gjennom 5l frostvæske og tro at systemer er konservert. Vær da obs på at motoren enten på forhånd må være varm eller termostaten tatt ut.

Ved systemrens på saltvannssiden gjelder det samme. Termostat må ut eller være åpen. Det man kan gjøre er å kjøre i systemrensen og la det stå, tørne motoren litt og la det stå mer. Om dette er optimalt er kanskje tvilsomt. Noen tar ut impeller og bruker en elektrisk lensepumpe til å la kjølevannet sirkulere med rens uten at motor går. Du må da ta av slangen fra eksosbendet og lede denne ned i karret der pumpa ligger.

Men tror ikke jeg hadde "køddet" for mye med noen ting så lenge alt virker. Godt vedlikehold er trikset da. Har brukt altformye tid og penger på at jeg ikke kan holde labbene unna....

Den er saltvannsavkjølt ja. Termostat. hmm...den er ikke tilkoblet, og jeg tror ikke den fungerer.. Men må den fysisk ut?

Men nå ser jeg for meg enkleste løsning for meg;

1. Ferskvannskjøre båten.

2. Fylle en bøtte med vann og systemrens, og la motoren sirkulere dette selv. (Eller blir vannet for varmt til kjøling før rensingen er fullført da?)

3. Og så kjøre igjennom 5l vann/frostvæske.

Definer impeller. Er det en slags ventil eller noe det?

Mvh Børre

Impelleren sitter inni sjøvannspumpa. På denne motoren sitter den bakerst, rett over giret. Lett å kjenne igjen, rundt lokk ca 6m i diameter i front. Skru av lokket, trekk akselen LITT ut, og ta ut setteskruen. Drar du akselen helt ut, må du ta løs pumpa før du stapper den tilbake. Da må du nemlig forsikre deg om at simmeringene ikke tar skade av at du stapper akselen tilbake.

Suzuki

No boat needed..

Konserverte min saltvannskjølte motor i dag. Løsningen min ble å bruke glovarmt ferskvann til å kjøre gjennom systemet først. Da ble motoren rimlig fort varm, og eg kjørte inn frostvæske. Da eg tok ut sinken, rant det litt frostvæske ut, så da må vel termostaten ha åpnet seg?

Ja, jeg overtok båten i fjord, og da virket ingenting faktisk. Men etter en temmelig ommfattende gjennomgang av motoren (Som nesten er som lego å jobbe med), så gikk den som en klokke gjennom hele sommeren. Men må få tak i en instruksjonsbok ja, og gå igjennom den.

Mvh Børre

men nå som vi er inne på dette her.. Skal ta motoren i morra. er det noen rekkefølge det bør prioriteres i? f.eks. impelleren før eller etter systemrens og olja til sist? Noen som har en teori på hvordan og ev. hvorfor rekkefølgen bør bli som den er?

Mvh Børre

Ipelleren etter systemrens og rengjøring tilfelle den tar skader av behandlingen enten av systemrensen eller ved at partikler sliter på den om du sirkulerer etterhvert møkkete vann.

Olje så sent som mulig for å forsikre deg om at motoren er ordentlig varm og dermed lar mest mulig gammel olje og løsnet drit i denne følge med ut.

Oso

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...