Jump to content

Kyststrekningen Molde-Moss

nimbuster

Recommended Posts

Er det noen her inne som med båt har gått kyststrekningen fra Molde til Moss, Ålesund til Oslo eller kanskje til Kristiansand/Mandal eller andre konkrete strekninger på denne turen?

Finnes det et gratisprogram på nettet som kan brukes til å beregne avstanden?

Er jeg langt unna sannheten når jeg sier rundt 600 nautiske mil?

Veldig grovmålt kom jeg til 525NM så 550+ er vel ikke så langt unna.

Jeg har gått Trondheim-Karmøy og den turen kan du lese om her. Videre sør og østover er der jo ikke så mange alternative ruter så det sier seg mest selv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har gått Molde - Arendal og Arendal - Molde (ca. 550 NM) Også gått Oslo - Arendal Arendal - Oslo. Det finnes distansetabeller som kan benyttes men de er basert på led og ikke optimalisert for lystbåt. Magefølelsen min sier nærmere 650NM Molde-Moss hvis en farer indre led (lystbåtled..).

Sørg for at båten har installert og fungerende Autopilot (din beste venn i båten :wink: )

Redigert av Alvito (see edit history)

Iflg den første linken til alidal er distansen Ålesund-Moss 490NM og så kommer 45 NM i tillegg Ålesund-Molde, totalt 435NM

Finnes det et gratisprogram på nettet som kan brukes til å beregne avstanden?
For ca kr 3000.- får du SOB kartplotteprogram og en C-Map kartpakke som dekker hele turen og vel så det (Namsos-Limfjorden). Fiks ferdige ruter for den "vanskeligste" delen finner du på hjemmesiden min :cool: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Iflg den første linken til alidal er distansen Ålesund-Moss 490NM og så kommer 45 NM i tillegg Ålesund-Molde, totalt 435NM

Igjen, en må legge på noe for lystbåtled hvis en ikke ønsker å kjøre utaskjærs hele turen. Eksempler på innaskjærs leder er Måløy - Innafor bremnanger til Bergen via Mongstad.

SveinHa ser ut til å være rimelig godt kjent i dette farvannet og kan sikkert gi noen gode rutetips for godt vær og ruskevær.

Lindesnes - Lyngør er det også en del alternative leder som forlenger -men beriker turen.

Redigert av Alvito (see edit history)
SveinHa ser ut til å være rimelig godt kjent i dette farvannet og kan sikkert gi noen gode rutetips for godt vær og ruskevær.
Nåja, kjent og kjent, ferdes normalt ikke særlig nord for Bergen men har vært noen turer nord om Stadt også...

Der er nok mange her som kan gi tips. Et par reisebrev fra mine turer finnes her og her.

Litt lettere å gi tips om vi vet hvilken tur det er snakk om, hjem fort som f eller litt mer kosetur. Sommer/vintertur?

Takk for gode tips så langt!

Denne turen skal tas i påsken, så jeg har god tid. Men vinteren er jo tid for planlegging, og tiden går så fort, generelt da! Og når en først begynner å planlegge, så tar det lang tid, og så blir en jo litt bitt av det også.

Vi gleder oss stort, og har hele påsken på oss. Tanken er å gjøre det til en "kosetur" hvor vi ønsker å benytte denne flotte anledningen til oppleve mye (mest mulig) på den tiden vi har til rådighet. Altså har vi i hvert fall 7-8 dager på oss.

Vi vil gå i alt fra 7-8 knop (mye) til å marsje på kanskje 24-25 knop i perioder. Alt avhenger av været naturlig nok.

Ruteforslag:

Rute1b.JPG

Rute2b.JPG

Rute3b.JPG

Rute4b.JPG

Rute5b.JPG

Steder/leder jeg spesielt ville fått med meg:

1. Steinsund (Sogn)
  2. Mjømnesundet
  3. Kilstraumen
  4. Feste/Radsundet (Hordaland)
  5. Møkstrafjorden/Bekkjarvik (Austevoll)
  6. Engesund (Fitjarøyene)
  7. Førdesfjorden (Rogaland)

men hva er maks seilingshøyde ?
Min båt klarer ikke denne ruten. Fra sør er begrensingene for meg:
  1. Røyksund 13m
  2. Kilstraumen 15m
  3. Steinsund 15m

Resten er 18+ meter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...