Jump to content

Godkjent vifteovn, erfaringer?

Jens_P

Recommended Posts

Vifteovnen Thermal 2000 er godkjent brukt i båt i vinteropplag av Gjensidige NOR. Selges bl.a. av MALFIX AS Er det noen som har forsøkt denne?

Er spesielt interessert i støynivået da jeg har tenkt å arbeide en del med varme på. Vanlig kupevarmer til bil blir slitsom i lengden, både p.g.a. støy og kraftig vifte.

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei Jens_P

De gangene jeg skal jobbe i båten, plugger jeg i min Siemens vifteovn. Det er en 2000W dobbeltisolert sak i plast, med 2 effekttrinn og termosikring. Den er svært stillegående. Det beste av alt: Den kostet kr. 98 på tilbud hos Elkjøp.

I motsetning til den viften du henviser til, må denne brukes kun under oppsyn. Den har heller ingen termostat. Da blir det fort dyrt hvis en slik skal svive døgnet rundt.

Når jeg ikke er ombord i båten, gjør en utrangert elektrisk skohylle på 110W nytten. Dette er første året med skohylla plassert i maskinrommet.  Jeg plasserte derfor et ute/inne termometer i båten også. Innedelen står i cockpit'en og utedelen ligger i maskinrommet.  Det blir en temperaturforskjell på 3-6 grader. All fuktighet ser ut til å bli skjøvet ut av temperaturdifferansen. Med frost i maskinrommet, er det fremdeles ikke rim eller fukt her. Glimrende. Fjoråret var en katastrofe i så måte. Motorlakk er ikke hva det engang var

110W i 24 timer i 6 måneder til pris kr. 0,70 pr. kWt inkl. nettleie koster meg 333 kroner. Disse vifteovnene med termostat som står på hele vinteren koster nok det 5-dobbelte. Minimum!

Kjøp deg en billig "stillegående" dobbeltisolert vifteovn som du bruker når du er i båten. I tillegg har du en bitte liten varmekilde som står på hele vinteren. En lyspære gjør nytte, men blir veldig varm.

Lotus

Om ovnen er stillegående vet jeg ikke, men en av fordelene er at den kan gå på lav effekt. Tror de færreste har mulighet til å kjøre på 2000W slik som lotus. Der jeg har båten er det under 1000W som gjelder.

Har prøvd med en billig vifteovn som på det minste går på 1000W og det er akkurat litt for mye for sikringen på brygga. Om vinteren bruker jeg en oljefylt ovn av radiatortypen på hjul. Tror den går på 900W, men ulempen er at den tar stor plass, og bruker lang tid før den avgir varme som monner.

Jeg kommer til å kjøpe den godkjente vifteovnen, men det blir ikke før til neste år.

Takker for svar!  Planlegger å skru motor i løpet av vinteren. Båten er åpen og står i kald garasje. Oppvarmet område må avgrenses med presenning. 50m2 uisolert garasje er uaktuell å varme opp. Tanken er å kunne holde en viss grunnvarme i jernklumpen og løfte temperaturen i omgivelsene når det skal arbeides. Baktanken med nettop den ovnen var godkjenningen fra Gjensidige NOR. (Godkjenningen forutsetter ukentlig tilsyn i følge bruksanvisning !)

I og med at båten ligger hjemme er tilgang på strøm ikke noe problem. Båten er av tre, så det er ikke aktuelt med varme på hele vinteren. Skal helst flyte når våren kommer. :cheers:

Ser ut som jeg ender opp en tur på Elkjøp. Ser de skal ha en modell med frostvakt. Eller Clas Ohlson, denne minner om ovnen fra Malfix.

Men den spesialisolasjonen du må ha rundt ovnen for å isolere de 300 gradene tar vel litt plass?   :cheers:  

Lotus

Skjønner ikke helt hva du mener med isolasjon. Dette er en helt vanlig panelovn som man bruker i hus. Ca 30 cm bred. Den blir bare brukt om vinteren. Sitter montert på veggen under sof**n på tvers av båten.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Du kan ikkje bruka ein oljefylt ovn då?  Ovnen har ingen bevegelege deler, og har låg temperatur på overflata.

Elles eit lite tips:  Etter erfaringane som bildet nedanfor skyr eg støpsel som er støpt fast til ledningen som pesten, i alle fall til apparat med stor last og som skal stå på utan tilsyn.  Ovnen som støpselet nedanfor var montert på, var eit par år gammal.  Det var tilfeldig at eg oppdaga feilen.  Feilen var i kontaktpunktet mellom ledar og pinnen til støpselet.   Det var med andre ord produksjonsfeil, ikkje slitasje.

Moralen er:  Bytt ut støypte støpsel når lasta er stor og utstyret arbeider utan tilsyn.

Bilde

Bytt ut støypte støpsel når lasta er stor og utstyret arbeider utan tilsyn.

Strøm har jeg minimal peiling på, og det ser ikke ut til at jeg noen gang skal lære noe om det. Spørsmålet mitt er derfor: Vil det ikke oppstå fare med svært dårlige kontaktpunkter, selv om belastningen er liten. Eventuelt hvor stor må belastningen være før farlig oppheting oppstår :cheers::sad:

Det er større fare for overoppheting når det går en stor strøm en når det går en liten strøm. Det kan du enkelt se av følgende formel som anngir effekt som funksjon av strøm og spenning:

P (effekt) = U (spenning) * I (strøm)

U er da spennigsfallet over kontakten, mens I er belastningsstrømmen.

Av Ohms lov har vi at U = R * I, hvor R er motstanden.

Da får vi:

P = R * I * I

Her er R motstanden i kontakten, mens I er belastningsstrømmen, så når strømmen øker så øker altså effekten som gir varme med 2. potens av strømmen. Dermed vil altså en stør belastning medføre mye større varmeutvikling en en liten strøm.

Det var dagens lille elektrotime :cheers:

Litt mer:

Hvor stor belastning som skal til før det blir farlig vil avhenge av:

• overgangsmotstanden i kontakten
  • hvor god kjøling kontakten har,
  • hvor godt materialet i kontakten motstår oppvarming
  • hvor stor strøm som går i kontakten
Forøvrig har stikkontakter en tendens til å bli løsere i kontaktpunktene med tiden. Har selv hatt en stikkontakt som var blit litt løs og hvor det var tilkoblet en vanlig varmeovn. Støpselet til varmeovnen var så varmt at det ikke var mulig å ta på pinnene på det etter at det var tatt ut av kontakten. Det er derfor en god ide å sjekke stikkontaktene med jvene mellomrom, f.eks. ved å koble til en vamreovn på maks effekt en stund og så ta ut støpselet og kjenne etter om det er blitt varmt.

Du kan ikkje bruka ein oljefylt ovn då?  Ovnen har ingen bevegelege deler, og har låg temperatur på overflata.

Er ute etter noe som kan varme opp i løpet av kort tid og helst ikke avgir mye varme etter at ovnen er skrudd ned eller av.

Vedr. din erfaring med støpte støpsler, styr også klar av skjøteledninger og "padder" kjøpt på kolonialen. Har gjort liknenede erfaring med dette.

Er ute etter noe som kan varme opp i løpet av kort tid og helst ikke avgir mye varme etter at ovnen er skrudd ned eller av.

Før oljeovnen varmer skal olja bli varm.  Det er ikkje så store oljevolumet, varmekapasiteten til olje er mindre enn vatn, skal tru det tar opp mot 5 minutt frå ovnen er skrudd på til at 100% av tilført effekt blir avgitt som varme til rommet.  Ein vifteovn avgjer all varmen til lufta, oljeovnen avgjer varme til luft og som stålevarme.  Det betyr ein annan varmekomfort.  Eg forstår poenget ditt, men eg er usikker på om ein vifteomnen fyller behova dine best.

Hei,

Fikk denne ovnen i julegave av ungene i fjor. Den er meget bra. Det vil si vifta var defekt på den første, men dette ordnet Swang båtutstyr på CC-Vest opp i med en gang.

Helt ypperlig å kunne justere ned effekten trinnløst, får akkurat den varmen du trenger og kan tilpasses enhver bryggekontakt. Har i tillegg 1 KW strømagregat ombord og kan drerfor både anvende batterilader og vifteovnen i uthavn. (Det er releativt sjeldent da).

Kun ett stort minus, den er for dyr!

Da ble det ovn fra Clas Ohlson, kr. 498. Dyrt nok, men til min overraskelse har også denne automatikk som skrur den av om den velter.  :lol: Ovnen mangler strømbegrensning ved påslag. Det går 1500W ved påslag uansett instilt viftehastighet, effekten justeres ned ettersom ovnen varmes opp. Støyer derimot litt mer enn forventet.  :lol:

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...