Jump to content

Trenger innspill til valg av propell

Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Ja, jeg har en Sea Ray 270 Sundancer som veien ca 4000kg med en GM 6,5L V8 Diesel og et Mercruser bravo X III drev med en 26P duoprop.

Mitt problem er at jeg fikk kun 3250 rpm på motoren, skal ha 3600 på max. Ut i fra dette burde en 24P prop. passe bra. Har satt ut en annonse på Finn.no, og har en kar som vil bytte.

SÅ kommer det store spm. Kan jeg stole på turtelleren i båten???? :confused: Har ikke målt turtallet direkte på motoren, og instrumentene tilhørte en annen mercruser motor ( bensin)

Båten har en max fart på 32 knop ( målt med GPS), kan få den til å plane på 15 knop ved god bruk av flaps.

Er det noen som har noen gode forslag her?????? :headbang:

Hei du.

Her i Trondheim er det båtmotorverksted som har et lite instrument han henger på motoren og leser av nøyaktig turtall. Vil tro slikt finnes i Bergen også. Sjekk hva virkelig turtall er FØR du begynner å styre med ny prop.

mvh

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Heisan.

Du kan resonere deg frem til riktig propell etter følgende formel. (Blir teoretisk fart altså uten slipp)

Hvis du vet turtall og oppnådd fart med den propell du har kan du regne ut slipp-prosenten og ta det i betraktning.

Da tror jeg ikke du bommer mye...

(Turtall*stigning i tommer*60)/(1852*100*utveksling)=fart

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

(Turtall*stigning i tommer*60)/(1852*100*utveksling)=fart

Hvor kommer den andre parametern som etter mitt skjønn er avgjørende for propellvalg her da. Diameteren er vel også en parameter som bør inngå i beregingen med tanke på propellvalg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Heisan.

Denne var ikke ment som en fasit, men en ressonement. Diameteren på propellen er selvfølgelig viktig men er ofte satt av hensyn til heljern, skrog, kavitasjonsplate e.l.

Hvis du regner litt på det vil du se at en ikke bommer mye, og det var det som var min intensjon.

mvh

kk

Men først er det viktig for Hansa666 å få fastslått korrekt nåværende turtall.

Diameteren har endel å si, stigningen utgjør ca. hundre omdreininger pr. tomme, slippen og dermed belastningen kan være fra 30 til 7-8% avhengig av materialvalg (komposit / stål), og evt. kupping utgjør fort 200 omdr. Mange faktorer. Mulig grov-formelen Hanne_V gir pekepinn, i dette tilfellet gjelder det drev til inboard diesel og Hansa666 er ikke LANGT fra riktig størrelse...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Slipp-prosenten påvirkes mest av om det er deplasement, halvplaner eller helplaner.

En 50 hk. honda standard med 13" propell, 6000 omdr., og utveksling 2,09 har en teoretisk fart på 30,7 knop. Påmontert en GH 460 S gjør den 30 knop! Det blir ikke mye store slipp-prosenten.

Tanken min var at Hansa666 kunne regne ut slipp-prosenten med de opplysninger han har.

Hvis han da tar høyde for slipp ved utregning på ønsket turtall og legger inn den fart båten bør gjøre, så er det enkelt å regne ut stigning.

Men fortsatt - kun ment som en rettesnor. Det finnes avanserte data-programmer som beregner nøyaktig. :yesnod:

kk

Redigert av Hanne_V (see edit history)

En 50 hk. honda standard med 13" propell, 6000 omdr., og utveksling 2,09 har en teoretisk fart på 30,7 knop. Påmontert en GH 460 S gjør den 30 knop! Det blir ikke mye store slipp-prosenten.

Dette tror jeg du må forklare litt nærmere, i allefall dette med en motors teoretiske fart.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Med motorens teoretiske fart mener jeg hva propellen skrur gjennom fast masse. Altså uten motstand eller slipp. Brukt i oppgitt formel:

(6000*(13*2,54)*60)/(1852*100*2,09)=30,71):knop (tall ut fra Honda brosjyre)

En GH 460 S påmontert denne motoren gjør 30 knop.

kk

Det som er nødvendig for å gi en brukbar bereginge for propell, er i allefall dette:

Skrogtype

Vannlinjelengde

Vekten av ekvipasjen inkl. last

Max Motoreffekt ved gitt turtall

Eventuell cruising turtall om det finnes

Gearreduksjon

Antall blader på propellen og om den er kuppet eller ei

Maks diameter om dette er begrensing for ekvipasjen

Det som det hefter mest usikkerhet med slike bereginger er vansligvis skrogformen, det vil si, det å finne korrekt skrogform. Derfor er der det greit om en har gamle data å skjele til med tanke på dette valget.

Jeg har tilgang til et brukbart program for dette, mendet kan ikke brukes for denne båten siden det er duo prop

HMmm.. Kvissleis legges SKROGFORMEN inn i slik datamodell? For DEN må jo også være med??

Det er vel det som er problemet. Men hvis du vet hvor fort båten din går, turtall og utveksling så regner du ut etter dette. Så kan du regne ut "teoretisk" fart. Forskjellen på disse 2 svar er slipp.

Da har du for så vidt tatt høyde for skrogformen, ved neste beregning.

kk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...