Jump to content

Rette aksling / ta ut dyser / Oljelekkasje


Geir

Recommended Posts

Dette gjelder en Skilsø 750 med motor type Volvo Penta TAMD31P total timeantall ca 800 t.

 

Har i løpet av årets sesong fått en ulyd i akslingen.

 

Tenkte jeg skulle prøve å se om den trengte oppretting.

Når jeg fikk løsnet akselflensen så viser det seg at den gaper i toppen.

aksel.jpg

 

Trodde normalt sett at det var motoren som seg på festene, og da burde den vel egentlig gape i bunn?

Slik det ser ut nå, må jeg skru justeringsmutteren nedover.

Den mutteren (fastnøkkel 27) sitter utolig trangt til. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme til den?

 

 

 

I sommer fikk jeg ikke fult turtall på motoren (selv umiddelbart etter sjøsetting).

Hadde også en del sort røyk ved litt pådrag, til tross for bruk av Hammerdown :smiley:

Tenkte jeg skulle få byttet / overhalt dysene.

Etter å ha løsnet rørene 1 og 2, for deretter å løsne bolt 3, er det da bare å dra dysene rett ut?

Overhales slike dyser, eller er det bare å kjøpe nye?

Noen som har ide om hva det koster?

dyse.jpg

 

Tok også ett par bilder i går, for å prøve å få sett noe. Har ikke akkurat slangemenneskekropp (mere lik The Michelin man).

Tenkte at dersom jeg fikk tatt bilder, har jeg i hvertfall en ide om hvordan det ser ut der.

Ser plutselig at det er noe olje under ladeluftkjøleren.

Er dette et typisk sted det kan være oljelekksaje?

Evt. hvor kan den komme fra?

Hvordan feilsøke, og hva kan gjøres?

Det skal sies at motoren bruker lite olje. Har fylt på ca 1 liter i sommer, på ca 40 timer.

olje.jpg

Link to post
Slik det ser ut nå, må jeg skru justeringsmutteren nedover.

Den mutteren (fastnøkkel 27) sitter utolig trangt til. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme til den?

 

Hvorfor ikke løfte motoren i forrkant da , vis det er lettere å komme til der ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

800 timer på en motor er ikke mye, men har du vurdert om motorfestene bør byttes?

Oppretting av motor er ingen uoverstigelig oppgave, men blir ikke bedre enn det "svakeste" ledd.

Sjekk motorfestene nøye, og få hjelp til å vurdere korrekt høyde i sammenkobling aksel/klemflens (girkasse). Finjusteringen av motor i forkant utføres med bruk av søkefjær når akselen føres fremover mot klemflensen.

Likeledes må utgangspunktet for sidejusteringen også være korrekt anlegg mellom aksel og klemflens mens finjusteringen skjer i forkant.

Jeg har sett bruk av en dreiet kon som settes på enden av aksel og som går inn i klemflensen. Dette har gjort grovopprettingen enklere.

Når det gjelder måling av akselskjevhet krever dette spesielt gode anleggsflater, og brukbart mikrometer. Jeg mener at akseptabelt avvik er 5/100 mm radielt per akselmeter, det samme som 1/10 mm avvik målt som diameter per løpemeter aksel. Dette måles - slik jeg har sett det - ved å la en meter av akselen stikke ut fra annleggsflaten mens den roterer.

Dyser har jeg ikke rede på.

Oljelekasje er vel et spesielt tema, idet noen produsenter angir at "noe" må man forvente, mens andre (som Yanmar" sier at det ikke skal forekomme oljesvetting.

Lykke til.

Link to post
Trodde normalt sett at det var motoren som seg på festene, og da burde den vel egentlig gape i bunn?

De fremre festene komprimeres under pådrag, mens de bakre strekkes. Jeg ville i første omgang "løftet" de fremre festene slik at gapet reduseres. Når du skal justere inn en motor som dette husk å notere antall omdreininger du foretar på festene. Slik sett har du mulighet til å gå tilbake om praksis viser seg å ikke stemme med teori. :wink:

I sommer fikk jeg ikke fult turtall på motoren (selv umiddelbart etter sjøsetting).

Hadde også en del sort røyk ved litt pådrag, til tross for bruk av Hammerdown :smiley:

Tenkte jeg skulle få byttet / overhalt dysene.

Etter å ha løsnet rørene 1 og 2, for deretter å løsne bolt 3, er det da bare å dra dysene rett ut?

Overhales slike dyser, eller er det bare å kjøpe nye?

Noen som har ide om hva det koster?

Da skal de bare være å trekke rett ut ja. Pass allikevel på hylsa som dysene ligger i. Denne må ikke følge med opp sammen med dysa. Hvis du ikke har dyseutdrager, går det greit med ei god Wisegripetang og en skrutrekker. Fest Wisegripen godt på den avfasede delen av dyseholderen. Beveg dysa fram og tilbake, samtidig med at du skviser en skrutrekker inn mellom dysehylsa og holderen.

Lever dysene inn til et dieselelektrisk verksted for sjekk. Det skal imidlertid ikke særlig mye jobb til fra et verksted før det lønner seg å kjøpe nye. Jeg betalte kr 1300,- tror jeg det var for ei dyse hos Axelson i Strømstad for et par år siden. Tilsvarende i Norge kostet 2100,-

Ser plutselig at det er noe olje under ladeluftkjøleren.

Er dette et typisk sted det kan være oljelekksaje?

Evt. hvor kan den komme fra?

Hvordan feilsøke, og hva kan gjøres?

Ikke uvanlig at det kommer olje og kondensert vann ut gjennom luftehullet du har under intercoolerhuset. Husk at motoren suger inn den lufta du har i motorrommet. Denne lufta inneholder mye olje, bla. fra åndefilteret. Denne lufta kondenseres på vei gjennom intercooler og vann/olje felles ut og renner ut gjennom luftehullet i bunnen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Joachim hos Røed Motor har laget spesial nøkkel for justering av motorfestene for TAMD 31 og Skilsø 750. Kan du ha en ødelagt motorlabb ? Og det skal ikke være olje i ladeluftkjøleren. Du burde sjekke veivhus luftingen. Tror det var Saga som hadde liknende problem med sin TAMD 31 for noe tid tilbake ? Mistenker du at oljen kommer fra ladeluftkjøleren så burde du åpne og rengjøre den og finne grunnen til at det er olje i den.

Manglende turtall kan være en bagatell som jeg hadde. Løse settskruer på skinka gjorde at det ikke gikk an å få fullt pådrag,men det er ihvertfall lett å sjekke. Sett spaken i full fart stilling og sjekk at skinka som wiren er festet i har fullt pådrag. Nærliggende å anta at manglende turtall og olje i ladeluftkjøleren henger sammen ? Tja,jeg vet ikke. Problemet står såvidt jeg kan se ikke beskrevet i verksted manualen for motoren.

"Syngende" lyd fra propell akselen er det på min båt også til tider,men bare rundt 1000-1300 rpm.

Hva det skyldes vet jeg ikke,propellanlegget er nytt i 2004. Og det var samme tullet med det gamle anlegget også. Ingen "feil" som oppstår hver gang,det kommer og går og forsvinner med litt finjustering på gasspaken.

Link to post
Det er utrolig flaut, men den tanken har ikke slått meg i det hele tatt

 

Det er ikke flaut i det hele tatt. Når jeg rettet inn motoren, tok det vel nesten en hel dag for to mann. Da hadde riktignok aldri motoren vært ombord før.Når vi var ferdige, tok vi av akselkoblingen, og monterte fleksibel kobling. Denne kan imidlertid IKKE brukes til inretting. Det oppdaget jeg når jeg skulle i gang med prosessen.

 

Resultat; en flett ny fast kobling ligger i garasjen. KUN brukt til oppretting... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Når det gjelder brennstoffventilene (dysene) dine så er det bare til å løse de rørene som går inn på ventilen, trykkrør og lekkoljerør. Du må også løse tersen som holder ventilen ned i toppdekselet. Da er det bare til å trekke de opp, men de henger kansje litt i koks. Her bruker du et lite maskinspitt, ligner på et kubein.

Brennstoffventilene leverer du til et dieselpumpeverksted, de bytter nålehuset som sitter fremme på ventilen, skifter fjæren i ventilen og setter dem til riktig åpningstrykk. Sørg for å få med deg nye kobber ringer til montering og gjør godt reint nedi boringen til ventilen i toppdekselet. Spesiellt anleggsflaten nederst i boringen. Vær også sikker på at du får ut den gamle kobber ringen som sitter fremme på ventilen. Smør ytterste delen av brennstoffventilen med antisize pasta før du monterer, f.eks molycote.

Link to post
oljelekasjen skyldes nok slitt turbo

 

No vart æ skræmt........

 

Hvordan finner jeg ut om turboen er slitt? (Verkstedjobb?)

 

Thor: Neida, det er desverre ikke så enkelt som at wiren ikke er riktig innstilt. Husker du skrev om det, så det har jeg sjekket.

Har så langt mistenkt dyser, men skjønner nå at jeg bør sjekke turboen.

 

Ser kanskje for meg at Røed får ett besøk av meg til våren.

 

Geir

Link to post
Da er det for seint da Geir. Skru løs turboen så kan jeg møte deg i Oslo et sted denne uka og så iler jeg uten opphold med Ørnhilds Kabul stylede Volvo til Finnemann og får det sjekket. Han liker vinterjobber også pleier jeg å få litt hyggelige vinter rabatter. Gjør allt for å unngå vår reparasjoner.

Hei Thor.

Jeg lurer om at min turboen kan også sjekket og kontroll. Pga litt lekkasjer fra turbo. Servicemann i sverige sier turboen bør sjekket og kontroll. Turboen ligger i båten. Skal jeg ta eller hva??? :confused: :nono:

At-le

Link to post
Skru den ut så kan jeg få den sjekket for deg At-le. Ny turbo til TAMD 31 koster 16000. Innbytte turbo 9905. Hva TMD/TAMD 30 prisene er vet jeg ikke. Holder på å sjekke litt rundt på priser.

Hei Thor.

Uff så mye penger på turboen. Servicemann sier at turboen bør overhalt eller skifte ting inne. Han sa det er ok turboen. ikke slit.

At-le

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...