Geir Startet 19.November.2006 Del på Facebook Startet 19.November.2006 Dette gjelder en Skilsø 750 med motor type Volvo Penta TAMD31P total timeantall ca 800 t. Har i løpet av årets sesong fått en ulyd i akslingen. Tenkte jeg skulle prøve å se om den trengte oppretting. Når jeg fikk løsnet akselflensen så viser det seg at den gaper i toppen. Trodde normalt sett at det var motoren som seg på festene, og da burde den vel egentlig gape i bunn? Slik det ser ut nå, må jeg skru justeringsmutteren nedover. Den mutteren (fastnøkkel 27) sitter utolig trangt til. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme til den? I sommer fikk jeg ikke fult turtall på motoren (selv umiddelbart etter sjøsetting). Hadde også en del sort røyk ved litt pådrag, til tross for bruk av Hammerdown Tenkte jeg skulle få byttet / overhalt dysene. Etter å ha løsnet rørene 1 og 2, for deretter å løsne bolt 3, er det da bare å dra dysene rett ut? Overhales slike dyser, eller er det bare å kjøpe nye? Noen som har ide om hva det koster? Tok også ett par bilder i går, for å prøve å få sett noe. Har ikke akkurat slangemenneskekropp (mere lik The Michelin man). Tenkte at dersom jeg fikk tatt bilder, har jeg i hvertfall en ide om hvordan det ser ut der. Ser plutselig at det er noe olje under ladeluftkjøleren. Er dette et typisk sted det kan være oljelekksaje? Evt. hvor kan den komme fra? Hvordan feilsøke, og hva kan gjøres? Det skal sies at motoren bruker lite olje. Har fylt på ca 1 liter i sommer, på ca 40 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 hvis motoren siger mest i framkant, vil det vel glippe øverst.. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tine IV Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Slik det ser ut nå, må jeg skru justeringsmutteren nedover.Den mutteren (fastnøkkel 27) sitter utolig trangt til. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme til den? Hvorfor ikke løfte motoren i forrkant da , vis det er lettere å komme til der ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Geir Svart 19.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2006 hvis motoren siger mest i framkant, vil det vel glippe øverst.. ? Suzuki Hvorfor ikke løfte motoren i forrkant da , vis det er lettere å komme til der ? Tine II Det er utrolig flaut, men den tanken har ikke slått meg i det hele tatt Geir Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 800 timer på en motor er ikke mye, men har du vurdert om motorfestene bør byttes? Oppretting av motor er ingen uoverstigelig oppgave, men blir ikke bedre enn det "svakeste" ledd. Sjekk motorfestene nøye, og få hjelp til å vurdere korrekt høyde i sammenkobling aksel/klemflens (girkasse). Finjusteringen av motor i forkant utføres med bruk av søkefjær når akselen føres fremover mot klemflensen. Likeledes må utgangspunktet for sidejusteringen også være korrekt anlegg mellom aksel og klemflens mens finjusteringen skjer i forkant. Jeg har sett bruk av en dreiet kon som settes på enden av aksel og som går inn i klemflensen. Dette har gjort grovopprettingen enklere. Når det gjelder måling av akselskjevhet krever dette spesielt gode anleggsflater, og brukbart mikrometer. Jeg mener at akseptabelt avvik er 5/100 mm radielt per akselmeter, det samme som 1/10 mm avvik målt som diameter per løpemeter aksel. Dette måles - slik jeg har sett det - ved å la en meter av akselen stikke ut fra annleggsflaten mens den roterer. Dyser har jeg ikke rede på. Oljelekasje er vel et spesielt tema, idet noen produsenter angir at "noe" må man forvente, mens andre (som Yanmar" sier at det ikke skal forekomme oljesvetting. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Trodde normalt sett at det var motoren som seg på festene, og da burde den vel egentlig gape i bunn?De fremre festene komprimeres under pådrag, mens de bakre strekkes. Jeg ville i første omgang "løftet" de fremre festene slik at gapet reduseres. Når du skal justere inn en motor som dette husk å notere antall omdreininger du foretar på festene. Slik sett har du mulighet til å gå tilbake om praksis viser seg å ikke stemme med teori. I sommer fikk jeg ikke fult turtall på motoren (selv umiddelbart etter sjøsetting). Hadde også en del sort røyk ved litt pådrag, til tross for bruk av Hammerdown Tenkte jeg skulle få byttet / overhalt dysene. Etter å ha løsnet rørene 1 og 2, for deretter å løsne bolt 3, er det da bare å dra dysene rett ut? Overhales slike dyser, eller er det bare å kjøpe nye? Noen som har ide om hva det koster? Da skal de bare være å trekke rett ut ja. Pass allikevel på hylsa som dysene ligger i. Denne må ikke følge med opp sammen med dysa. Hvis du ikke har dyseutdrager, går det greit med ei god Wisegripetang og en skrutrekker. Fest Wisegripen godt på den avfasede delen av dyseholderen. Beveg dysa fram og tilbake, samtidig med at du skviser en skrutrekker inn mellom dysehylsa og holderen. Lever dysene inn til et dieselelektrisk verksted for sjekk. Det skal imidlertid ikke særlig mye jobb til fra et verksted før det lønner seg å kjøpe nye. Jeg betalte kr 1300,- tror jeg det var for ei dyse hos Axelson i Strømstad for et par år siden. Tilsvarende i Norge kostet 2100,- Ser plutselig at det er noe olje under ladeluftkjøleren. Er dette et typisk sted det kan være oljelekksaje? Evt. hvor kan den komme fra? Hvordan feilsøke, og hva kan gjøres? Ikke uvanlig at det kommer olje og kondensert vann ut gjennom luftehullet du har under intercoolerhuset. Husk at motoren suger inn den lufta du har i motorrommet. Denne lufta inneholder mye olje, bla. fra åndefilteret. Denne lufta kondenseres på vei gjennom intercooler og vann/olje felles ut og renner ut gjennom luftehullet i bunnen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Joachim hos Røed Motor har laget spesial nøkkel for justering av motorfestene for TAMD 31 og Skilsø 750. Kan du ha en ødelagt motorlabb ? Og det skal ikke være olje i ladeluftkjøleren. Du burde sjekke veivhus luftingen. Tror det var Saga som hadde liknende problem med sin TAMD 31 for noe tid tilbake ? Mistenker du at oljen kommer fra ladeluftkjøleren så burde du åpne og rengjøre den og finne grunnen til at det er olje i den. Manglende turtall kan være en bagatell som jeg hadde. Løse settskruer på skinka gjorde at det ikke gikk an å få fullt pådrag,men det er ihvertfall lett å sjekke. Sett spaken i full fart stilling og sjekk at skinka som wiren er festet i har fullt pådrag. Nærliggende å anta at manglende turtall og olje i ladeluftkjøleren henger sammen ? Tja,jeg vet ikke. Problemet står såvidt jeg kan se ikke beskrevet i verksted manualen for motoren. "Syngende" lyd fra propell akselen er det på min båt også til tider,men bare rundt 1000-1300 rpm. Hva det skyldes vet jeg ikke,propellanlegget er nytt i 2004. Og det var samme tullet med det gamle anlegget også. Ingen "feil" som oppstår hver gang,det kommer og går og forsvinner med litt finjustering på gasspaken. Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Regner med at motorfestene dine er ok. Juster motorfestene til flensen står riktig(lik avstand mellom flensflatene rundt hele), men husk å skru godt til mutterne på festene slik at motoren ikke flytter seg igjen. Tipper jobben er gjort i løpet av en times tid. Stå på! Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Suzuki Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Det er utrolig flaut, men den tanken har ikke slått meg i det hele tatt Det er ikke flaut i det hele tatt. Når jeg rettet inn motoren, tok det vel nesten en hel dag for to mann. Da hadde riktignok aldri motoren vært ombord før.Når vi var ferdige, tok vi av akselkoblingen, og monterte fleksibel kobling. Denne kan imidlertid IKKE brukes til inretting. Det oppdaget jeg når jeg skulle i gang med prosessen. Resultat; en flett ny fast kobling ligger i garasjen. KUN brukt til oppretting... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ptt Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 oljelekasjen skyldes nok slitt turbo Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Etter 800 timer ? Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 har vert med og bytte turbo på 31 motor før etter bare 200 timer jeg, det er tettningene som ryker , da blåser den oljen igjennom og inn på intercooler og kommer derfra ut sladre hull i bunn av intercooler Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Er dette en svakhet på denne motoren da ? Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 vil ikke sin det er en svakhet , men det kommer jo ann på mye forskjelligt det , type olje man har på motoren , hvor ofte er den byttet , hvilket filter er brukt , hvor ofte byttes det filter , volvo er gode motorer , men som med alt annet så har de sine feil de og , Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Takk takk. Har en 2004 modell TAMD 31L så jeg lurte på om dette var noe som burde holdes under spesiell oppsikt. Bruker kun VP olje og filter så kan ikke Volvo klage på det skulle noe oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
kerlin Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Når det gjelder turbo motorer er det meget viktig at motoren går en stund på tomgang etter bruk, dettet for å kjøle ned turboen og hindre havari. Husk på at turboer kan nå opp i 90, 100 000 omdr ved hardt bruk, hvis du da brå stopper motoren kan du jo selv tenke deg hvor lenge turboen går uten smøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Når det gjelder brennstoffventilene (dysene) dine så er det bare til å løse de rørene som går inn på ventilen, trykkrør og lekkoljerør. Du må også løse tersen som holder ventilen ned i toppdekselet. Da er det bare til å trekke de opp, men de henger kansje litt i koks. Her bruker du et lite maskinspitt, ligner på et kubein. Brennstoffventilene leverer du til et dieselpumpeverksted, de bytter nålehuset som sitter fremme på ventilen, skifter fjæren i ventilen og setter dem til riktig åpningstrykk. Sørg for å få med deg nye kobber ringer til montering og gjør godt reint nedi boringen til ventilen i toppdekselet. Spesiellt anleggsflaten nederst i boringen. Vær også sikker på at du får ut den gamle kobber ringen som sitter fremme på ventilen. Smør ytterste delen av brennstoffventilen med antisize pasta før du monterer, f.eks molycote. Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Står båten på land? Motoren bør rettes inn med båten på vannet. Hender kjølen gir litt etter når båten er på land. Ikke mye som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 20.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2006 oljelekasjen skyldes nok slitt turbo No vart æ skræmt........ Hvordan finner jeg ut om turboen er slitt? (Verkstedjobb?) Thor: Neida, det er desverre ikke så enkelt som at wiren ikke er riktig innstilt. Husker du skrev om det, så det har jeg sjekket. Har så langt mistenkt dyser, men skjønner nå at jeg bør sjekke turboen. Ser kanskje for meg at Røed får ett besøk av meg til våren. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Da er det for seint da Geir. Skru løs turboen så kan jeg møte deg i Oslo et sted denne uka og så iler jeg uten opphold med Ørnhilds Kabul stylede Volvo til Finnemann og får det sjekket. Han liker vinterjobber også pleier jeg å få litt hyggelige vinter rabatter. Gjør allt for å unngå vår reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Da er det for seint da Geir. Skru løs turboen så kan jeg møte deg i Oslo et sted denne uka og så iler jeg uten opphold med Ørnhilds Kabul stylede Volvo til Finnemann og får det sjekket. Han liker vinterjobber også pleier jeg å få litt hyggelige vinter rabatter. Gjør allt for å unngå vår reparasjoner. Hei Thor. Jeg lurer om at min turboen kan også sjekket og kontroll. Pga litt lekkasjer fra turbo. Servicemann i sverige sier turboen bør sjekket og kontroll. Turboen ligger i båten. Skal jeg ta eller hva??? :nono: At-le Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Skru den ut så kan jeg få den sjekket for deg At-le. Ny turbo til TAMD 31 koster 16000. Innbytte turbo 9905. Hva TMD/TAMD 30 prisene er vet jeg ikke. Holder på å sjekke litt rundt på priser. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Skru den ut så kan jeg få den sjekket for deg At-le. Ny turbo til TAMD 31 koster 16000. Innbytte turbo 9905. Hva TMD/TAMD 30 prisene er vet jeg ikke. Holder på å sjekke litt rundt på priser. Hei Thor. Uff så mye penger på turboen. Servicemann sier at turboen bør overhalt eller skifte ting inne. Han sa det er ok turboen. ikke slit. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Ok jeg skal ut av turboen i onsdag. Har ikke tid idag og imorgen At-le Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Undersøk pris på bytteturbo at-le. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.