Jump to content

Rette aksling / ta ut dyser / Oljelekkasje


Geir

Recommended Posts

Drevia i Lysekil selger turbo for 31/41 motorer nå for 6705 svenske kroner.

Sjekk også hos Axelsson i Strømstad. De har som regel de samme prisene som Drevia, med kortere reisevei.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Billig da. Kommer svensk moms til fratrekk og norsk moms som tillegg ?

Norsk moms i tillegg ja. Ingen fratrekk for svensk :nonod:

Hvis dui ikke plukker den opp i Strømstad da :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har 2 stk 41a motorer og har prøvd å få ut dysene på disse, fikk tips her på båtplassen om at man kunne løsne de med ei wisegriptang, jeg har 12 dyser og de satt FAST.... kjøpte original dyseuttrekker fra Volvo Penta, den var ikke så dyr, men var ikke verdt 5 kr, skulle vært forbudt å selge, fikk laget en selv, men dysene satt veldig godt fast, jeg overlot jobben til en fagmann, du må gjerne låne avdrageren av meg

Link to post
Neida, det var en ny turbo.

Geir

Hvorfor ikke overhalle den du har , det må jo gå da den er laget av mensker må det vel gå og fixe den også .Er vel det du kjøper som regel , en bytte turbo , starter , dynamo osv . Eller ? Kjenner du en som er litt flink til å mekke , så tipper jeg du fixer den gammle turbo'n rimlig billig i forhold til å kjøpe ny eller bytte turbo . Eller går ikke å fixe uten spesial verktøy ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Tror nok ikke jeg ville ha overlatt turbo overhaling til en lokal mekaniker sånn uten videre. Det er jo finmekanikk , selv om oppbyggingen er enke så trengs det litt finverktøy. Det er et firma i Skien som selger japanske høy ytelses turboer og de er ikke så gale på pris heller. Navnet har jeg jo glemt som vanlig. Antagelig er det lite eller ingenting å spare på å overhale så sant du ikke klarer jobben selv ?

Link to post
Tror nok ikke jeg ville ha overlatt turbo overhaling til en lokal mekaniker sånn uten videre.

 

Om trådstarter overhaler eller kjøper ny turbo tror jeg uansett ikke han blir kvitt svettingen fra dreneringshullet under intercooleren. Jeg har enda tilgode å se en 31/41 motor som ikke svetter olje/vann ut av dreneringshullet ila. sesongen. Alle ser ut omlag slik bildet viser. En gåen turbo som blåser olje vet du hvordan ser ut om du har sett det en gang.

Nei, bruk penga på andre ting. Langpils feks. Ikke sant Thor? :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nei,du tar feil rem. Fatøl. Baltica no 8.

Nå har jeg sjekket under intercooleren på min 31 motor. Ikke no olje å se der. Iflg Hoff mekanikeren så er det ikke vanlig som du påstår angående dette problemet rem. Olje i

intercoolere sier han er tegn på noe er galt et sted. Har ikke åpnet intercooleren og

sjekket hvordan ser ut innvendig så ståa der er ukjent,men jeg antar at den er oljefri

ihvertfall. Motoren har bare 160 drifts timer så det er kanskje litt tidlig for de store problemene ?

Link to post

Når det gjelder motor/ aksel så ville jeg først sjekke om akslingen ligger midt i stevnhylsa. Hvis motoren siger så siger den sannsynligvis på alle labbene. Dermed kan akslingen berøre hylserøret og lage ulyd. Trekk ut pakkboksen og kontroller ved å henge akslingen med eks. en ståltråd slik at den ligger midt i røret. Da skal akselflens og gearflens passe mot hverandre helt nøyaktig. Åpninger mellom flensene rettes ved å justere motor i korrekt posisjon vertikalt og horisontalt. Ønsker man at denne justeringen skal bli 100%, så må justeringen gjøres med båten på vann.

 

Cirkeline

Link to post
Motoren har bare 160 drifts timer så det er kanskje litt tidlig for de store problemene ?

Er kanskje litt tidlig ja? Jeg har ikke erfaring med nye motorer. Kun fra A og B versjonen fra -80 og tidlig -90 tall. Olje fra intercooler må en se i sammenheng med blow-by og overtrykk i bunnpanne/veivhus. Dette medfører at et etterhvert mettet åndefilteret slipper ut oljedamp i motorrommet, som i sin tur blir sugd inn i motoren og felles ut i intercooler.

Før jeg brukte penger på å bytte turbo ville jeg sjekket om den gir det trykket den skal. En måler for turbotrykk er et relativt enkelt instrument som er nytteg i flere sammenhenger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

:smiley:

 

På min Mercrusier diesel 4,2l fra 1997 går vievhusåndingen rett til luftfilteret. Det ligger litt olje i bunn av filteret. Det betyr jo at litt oljedamp passerer turbo og intercooler før det forbrennes.

 

Dette må vel bety at det ikke skader motoren / tetter intercooler?

 

Motorprodusenten har vel tenkt på dette..?

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ja da har temperaturen nådd ett slik punkt at jeg kan fortsette med prosjektet mitt med å justere inn akselen i forhold til motoren.

Det er ingen enkel sak når man har gammel båt. :headbang:

 

Jeg må opp med motoren foran. (Kan ikke senke bak, for da blir det for lavt), men det viser seg at det ikke er noe justeringsmutter på motorfeste foran.....

I dag står motoren helt nede på festene foran, og som nevnt er det ingen justeringsmutter på de fremre motorfestene.

 

Hva gjør jeg nå?

Legger under noen skiver? (Kommer "garantert" ikke til å passe eksakt)

Finnes det noe shims som kan brukes? (Evt. hvor får jeg tak i det?)

 

Andre løsninger?

 

Geir

Link to post
Finnes det noe shims som kan brukes? (Evt. hvor får jeg tak i det?)

 

Gamlemotoren min var chimset, noen tynne kobber eller messingskiver, kansje 0,1-0,3mm tykke ?

Mulig jeg har noen et sted, så du kan se hvordan de ser ut. Kan få de også, om jeg finner de igjen, men det er neppe mange nok til ditt behov..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...