At-le Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Undersøk pris på bytteturbo at-le. Min kameraten(bilmekanisk tidligere) kan hjelper meg og sjekket den. Han kjenner noen som selger innbytte turboen. Hvis det blir problem så jeg kan send melding til deg(thor). At-le Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 20.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2006 Hei Thor.Uff så mye penger på turboen. Fikk en pris fra Drevia Lysekil i dag: Det kostar SEK 6709:- inkl moms. Anslutningssats för SEK 581:- samt en hålskruv för SEK 79:- tillkommer Dette gjelder min motor: Tamd31L-A Geir Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Drevia i Lysekil selger turbo for 31/41 motorer nå for 6705 svenske kroner. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Drevia i Lysekil selger turbo for 31/41 motorer nå for 6705 svenske kroner. Hei. Det er jo spare 10 000 kr i Sverige enn Norge??? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Det er sikkert bytte turbo. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Det er sikkert bytte turbo. YES. At-le Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Drevia i Lysekil selger turbo for 31/41 motorer nå for 6705 svenske kroner. Sjekk også hos Axelsson i Strømstad. De har som regel de samme prisene som Drevia, med kortere reisevei. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Geir Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 Det er sikkert bytte turbo. Neida, det var en ny turbo. Dersom jeg betalte på forskudd, fikk jeg den fraktfritt levert med postpakke. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Billig da. Kommer svensk moms til fratrekk og norsk moms som tillegg ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Billig da. Kommer svensk moms til fratrekk og norsk moms som tillegg ? Norsk moms i tillegg ja. Ingen fratrekk for svensk Hvis dui ikke plukker den opp i Strømstad da Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Axelsson selger på eksport og ordner alle papirer. Jeg har kjøpt en hel del hos dem. Det er bare å dra dit og hente, svinge innom tollen på Svinesund med papirbunken og betale mva. NB! Ny bro og rød sone. Behøver kanskje ikke å skrive det etter alt ballet som har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Jeg har 2 stk 41a motorer og har prøvd å få ut dysene på disse, fikk tips her på båtplassen om at man kunne løsne de med ei wisegriptang, jeg har 12 dyser og de satt FAST.... kjøpte original dyseuttrekker fra Volvo Penta, den var ikke så dyr, men var ikke verdt 5 kr, skulle vært forbudt å selge, fikk laget en selv, men dysene satt veldig godt fast, jeg overlot jobben til en fagmann, du må gjerne låne avdrageren av meg Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Dysene kan sitte som berre f... Eg lirke litt på dei og spraya rikelig med 5-56 og let dei stå til dagen etter, da kom dei som en lek. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Neida, det var en ny turbo.Geir Hvorfor ikke overhalle den du har , det må jo gå da den er laget av mensker må det vel gå og fixe den også .Er vel det du kjøper som regel , en bytte turbo , starter , dynamo osv . Eller ? Kjenner du en som er litt flink til å mekke , så tipper jeg du fixer den gammle turbo'n rimlig billig i forhold til å kjøpe ny eller bytte turbo . Eller går ikke å fixe uten spesial verktøy ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Tror nok ikke jeg ville ha overlatt turbo overhaling til en lokal mekaniker sånn uten videre. Det er jo finmekanikk , selv om oppbyggingen er enke så trengs det litt finverktøy. Det er et firma i Skien som selger japanske høy ytelses turboer og de er ikke så gale på pris heller. Navnet har jeg jo glemt som vanlig. Antagelig er det lite eller ingenting å spare på å overhale så sant du ikke klarer jobben selv ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Tror nok ikke jeg ville ha overlatt turbo overhaling til en lokal mekaniker sånn uten videre. Om trådstarter overhaler eller kjøper ny turbo tror jeg uansett ikke han blir kvitt svettingen fra dreneringshullet under intercooleren. Jeg har enda tilgode å se en 31/41 motor som ikke svetter olje/vann ut av dreneringshullet ila. sesongen. Alle ser ut omlag slik bildet viser. En gåen turbo som blåser olje vet du hvordan ser ut om du har sett det en gang. Nei, bruk penga på andre ting. Langpils feks. Ikke sant Thor? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Nei,du tar feil rem. Fatøl. Baltica no 8. Nå har jeg sjekket under intercooleren på min 31 motor. Ikke no olje å se der. Iflg Hoff mekanikeren så er det ikke vanlig som du påstår angående dette problemet rem. Olje i intercoolere sier han er tegn på noe er galt et sted. Har ikke åpnet intercooleren og sjekket hvordan ser ut innvendig så ståa der er ukjent,men jeg antar at den er oljefri ihvertfall. Motoren har bare 160 drifts timer så det er kanskje litt tidlig for de store problemene ? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Når det gjelder motor/ aksel så ville jeg først sjekke om akslingen ligger midt i stevnhylsa. Hvis motoren siger så siger den sannsynligvis på alle labbene. Dermed kan akslingen berøre hylserøret og lage ulyd. Trekk ut pakkboksen og kontroller ved å henge akslingen med eks. en ståltråd slik at den ligger midt i røret. Da skal akselflens og gearflens passe mot hverandre helt nøyaktig. Åpninger mellom flensene rettes ved å justere motor i korrekt posisjon vertikalt og horisontalt. Ønsker man at denne justeringen skal bli 100%, så må justeringen gjøres med båten på vann. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Motoren har bare 160 drifts timer så det er kanskje litt tidlig for de store problemene ? Er kanskje litt tidlig ja? Jeg har ikke erfaring med nye motorer. Kun fra A og B versjonen fra -80 og tidlig -90 tall. Olje fra intercooler må en se i sammenheng med blow-by og overtrykk i bunnpanne/veivhus. Dette medfører at et etterhvert mettet åndefilteret slipper ut oljedamp i motorrommet, som i sin tur blir sugd inn i motoren og felles ut i intercooler. Før jeg brukte penger på å bytte turbo ville jeg sjekket om den gir det trykket den skal. En måler for turbotrykk er et relativt enkelt instrument som er nytteg i flere sammenhenger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 På nyere 31 motorer går veivhus ventilasjonen rett til lokket til luftfilteret så da er vel det fullt mulig vil jeg anta. Men da burde en vel også finne spor av olje i luftfilteret ? Dette er ihvertfall noe jeg vil holde øye med. Bare sånn i tilfelle rottefelle. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 På min Mercrusier diesel 4,2l fra 1997 går vievhusåndingen rett til luftfilteret. Det ligger litt olje i bunn av filteret. Det betyr jo at litt oljedamp passerer turbo og intercooler før det forbrennes. Dette må vel bety at det ikke skader motoren / tetter intercooler? Motorprodusenten har vel tenkt på dette..? Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Geir Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Ja da har temperaturen nådd ett slik punkt at jeg kan fortsette med prosjektet mitt med å justere inn akselen i forhold til motoren. Det er ingen enkel sak når man har gammel båt. Jeg må opp med motoren foran. (Kan ikke senke bak, for da blir det for lavt), men det viser seg at det ikke er noe justeringsmutter på motorfeste foran..... I dag står motoren helt nede på festene foran, og som nevnt er det ingen justeringsmutter på de fremre motorfestene. Hva gjør jeg nå? Legger under noen skiver? (Kommer "garantert" ikke til å passe eksakt) Finnes det noe shims som kan brukes? (Evt. hvor får jeg tak i det?) Andre løsninger? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Finnes det noe shims som kan brukes? (Evt. hvor får jeg tak i det?) Gamlemotoren min var chimset, noen tynne kobber eller messingskiver, kansje 0,1-0,3mm tykke ? Mulig jeg har noen et sted, så du kan se hvordan de ser ut. Kan få de også, om jeg finner de igjen, men det er neppe mange nok til ditt behov.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
hifo Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 oljesvetting fra turbo\ veivhusutlufting er da helt vanlig. ikke noe problem i det hele tatt hvis ikke det er større mengder da.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Geir,hør med Røed om hva de sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.