Jump to content

Rette aksling / ta ut dyser / Oljelekkasje

Geir

Recommended Posts

Jeg har undret meg litt over det første bildet i denne tråden hvor det er en spalte mellom klemflens og girflensen.

Hva er årsaken til denne spalten?

Jeg mener at jeg vanligvis har observert at disse to flatene er i kontakt med hverandre.

Når dette bildet ble tatt, hadde jeg løsnet alle boltene som holdt flensen.

Det gapte da såpass i overkant.

Nede er den nesten helt sammen.

Geir

Når dette bildet ble tatt, hadde jeg løsnet alle boltene som holdt flensen.Det gapte da såpass i overkant.

Nede er den nesten helt sammen.

Dersom det er så stor forskjell mellom gapet i overkant og underkant når båten ligger på land

- forutsetter at båten har et rimelig bra opplag -

kan dette tyde på at motoren er betydelig skjevstilt høydemessig i lengderetningen,

hvor den er for høy i bakkant og for lav i forkant.

Det kan synes som om du har en ganske stor opprettingsoppgave foran deg. Men dette kommer til å gå bra.

Det er et spørsmål om du bør montere nye fleksible motorlabber, eksempelvis levert fra Sleipner Motor.

Det er ikke så stor oppgave å utføre dette, men det hadde vært greit om du legger ut bilder av nåværende motorlabber.

Kommer med et dummis spørsmål jeg , pleier å spørre før jeg tenker ferdig men pytt pytt . Når vi snakker turbo , røyk og oljesøl her å der . Idag har jeg ikke noe luftfilter , er pip åpent rett inn i turbo . Noe som ikke kan være bra av flere grunner , men hva når jeg setter på filter . Merker jeg noe forskjell når jeg får på luftfilter , eller vil det bare dempe turbolyden ? Og er det noen som veit ossen filter jeg skal ha på ? Volvo TD 70 A . Hadde vært artig å hørt om det bare er å kjøpe det her i by'n , eller om det er såpass pris på det at det lønner seg å skjekke litt rundt som vanlig når det gjelder båt og båtdeler ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det kan synes som om du har en ganske stor opprettingsoppgave foran deg. Men dette kommer til å gå bra.

Takk for tilliten, jeg skal i hvertfall prøve

Det er et spørsmål om du bør montere nye fleksible motorlabber, eksempelvis levert fra Sleipner Motor.

Det er ikke så stor oppgave å utføre dette, men det hadde vært greit om du legger ut bilder av nåværende motorlabber.

Det skal jeg gjøre neste gang jeg skal i båten

Er på tanken med å bytte de fremre motorfestene først som sist.

Dette for å få motorfester med justeringsmutter.

Du nevner Sleipner Motor sine motorfester. Er disse spesielt bra? Hvorfor akkurat disse? Evt. hvor kjøper jeg disse?

Når jeg evt. skal bytte disse motorfestene, kan jeg da "bare" feste en løftestropp i det fremre løfteøyet på motoren og bruke en talje for å løfte? Eller bør jeg løfte likt foran og bak? Kan det bakre festet på noen måte vri seg når jeg løfter foran?

Andre ting å tenke på?

Båten ligger i opplag i Drammen, og jeg bor i like ved Lillestrøm, så når jeg først reiser for å få gjort noe, må jeg prøve å tenke gjennom alt på forhånd, slik at jeg slipper å stå i båten og mangle ett eller annet. Det har jeg gjort flere ganger før :headbang:

Hulda: Takk skal du ha, mulig jeg tar deg på ordet.

Geir

Hulda: Takk skal du ha, mulig jeg tar deg på ordet.

Geir

Gjør du det!

Bare en ting før du setter igang. Nye motorfester fra Sleipner er bra, har dem selv. OBS: Justeringskruene har en begrensning. Ikke hev motoren for høyt på skruene, de kan knekke over tid. Det beste er å shimme så mye som mulig under motorfestet og kun bruke noen få millimeter av selve justeringskruen. Eventuelt fore opp bolten med muttere som skrus nedpå og trekkes sånn passe til.

I denne tråden har dette med oljedamp vært nevnt noen ganger. I en annen tråd minnes jeg at noen hadde montert en kondenseringstank for akkurat dette formål der dampen ble ledet inn i tanken via slange, og oljedampen ble kondensert og samlet opp i tanken før luften - med vesentlig mindre olje i - ble sluppet ut igjen. Kanskje å vurdere?

Når det gjelder fleksible motorlabber får du disse flere steder, mener å ha sett dem i bl.a. Vetuskatalogen og hos Maritim.

Jeg har ikke registrert noe spesielt negativt om de som forhandles fra Slepner Motor - det var grunnen til at jeg nevnte denne forhandleren.

Når det gjelder fremgangsmåte ved skifte får du sikkert råd fra mer motorkyndige medlemmer.

Jeg har ved flere anledninger sett at hele motoren løftes opp.

Når du først utfører dette arbeidet er det vel like greit å skifte alle fire labbene.

Sjekk om båten har gitt litt etter ved opplag, slik at du må kompensere for evt. sig ved justering av motoren. Jeg vet ikke om du bruer en gaffeltruck til å løfte opp motoren, i så fall vil du kunne se om det er noe effekt av motorens tyngde på avstanden mellom kjøl og bakkeplate.

Jeg ser at de proffe båtoppretterne bruker søkefjær rundt hele tilkoblingen mellom klemflens og girflens når de retter opp motoren.

Mener at du et eller annet sted her på BP også finner omtalt prosedyren for motorjustering.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...