Jump to content

Rekordforsøk; Norge New-york i RIB

Ketil M

Recommended Posts

Kult prosjekt, har tatt en grov måling av avstanden Trondheim - island - New foundland ved hjelp av google earth. Kom frem til at det er minst er 2100 nm over dammen. Hvis han da får bygd seg en diesel RIB, så kan han teoretisk klare seg med det han tar med seg. Dvs ca 5000 liter diesel, det forutsetter ett forbruk på 2l/nm. Da snakker vi om båter i størrelse på ca 35 fot med rundt 700hk, der motorene er av de mest effektive variantene.

Så det er bare å si lykke til.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Det jeg skjønner minst av i dette opplegget her er verdiøkningen i markedsføringen av Helgeland som turistmål..

Helgeland er flott, det er ikke det... men at en våghals bidrar til økt turisme bare fordi han er våghals (og at han kanskje legger ut fra Helgeland), skjønner jeg ikke helt..

Men nå er ikke markedsføring faget mitt heller. :wink:

Men rekord? Var det ikke noen svensker som gjorde det samme for noen år siden?

Kjenner ikke til dette med svenskene, men det latterlige oppi disse rekordene er jo at det er mange forskjellige typer rekorder, antar jeg... som båter i forskjellige størrelser, med bensin/diesel, åpen/lukket, antall ombord etc...

Var vel noen nordmenn som krysset "dammen" med en Askeladden Commuter for ikke så lenge siden. Men den går vel i "klassen" liten båt, lukket, 2-3 personer, diesel... hehe.

LODDA

Morsomt prosjekt dette her. Kunne faktisk tenkt meg å vært med, hvis jeg hadde hatt muligheten.

Men det skal bli spennede å se hvilken båt de kommer opp med. Det er jo gjort tidligere rekordforsøk på Oslo-Køben (og Bergen-Reykjavik). To stykk fra Oslo som gjorde dette (Guttormsen/Narverud). Båten de brukte var en spesialkonstruert Engelsk RIB 34fot, med 2x500hk bensin og ekstra drivstoffposer på dekk. Selve RIB'en kostet 3,5 mill. Bare de spesielle dempede Stidd-setene ombord kostet over 100.000.- pr. stykk. :crazy:

Det får nesten budsjettet på 5mill. til å høres litt tynnt ut. :confused:

Ville nok satset på en lukket RIB.

Sitat: "Det vesentligste er likevel at jeg tar sjansen på å utsette meg for en så hard belastning som det er å gå i åpent hav med en speedbåt alene, sier han. Avhengig av været vil turen ta fra 5 til 15 dager. "

Rene skjære galskap, for ikke å si dumskap! synes nå jeg. Vet han hva han begir seg ut på? :nonod::nonod:

La oss håpe det ikke blir nødvendig å iverksette store redningsoperasjoner som også kan sette andres liv i fare.

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

La oss håpe det ikke blir nødvendig å iverksette store redningsoperasjoner som også kan sette andres liv i fare.

Trenger holdningen ti lBlondie Hasler da (vedr single handed transatlantic i en folkebåt):

He defined the prospective race as follows: "A sporting event to encourage the development of boats, gear, supplies and technique for single-handed passages under sail." There was a dramatic lack of rules—no handicaps, no compulsory equipment, no marks to round. When asked about safety and the need to carry a radio transmitter, Hasler merely replied "It would be more seemly to drown like a gentleman."

S/Y Surprise

Kan jo i denne sammenhengen nevne at vi til våren antageligvis får se et rekordforsøk mellom København og Oslo. Brødrene Toni og Brian Petersen har planer om å "ta" rekorden på denne strekningen. Regner med at de slår DFDS i alle fall. De "knuste" i sommer rekorden rundt Fyn, Danmark med sin katamaran:Rekord rundt Fyn

Også Brian som lovte at jeg skulle få være med..... :headbang:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...