Ketil M Startet 19.November.2006 Link til dette innlegget Startet 19.November.2006 (redigert) www.atlanticspeedrecord.com Helgelending vil krysse atlanterhavet med RIB... Redigert 19.November.2006 av Ketil M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Prosjektet er også omtalt i Helgeland Arbeiderblad. Men med dei miljøproblema verda står overfor, har eg lite sans for prosjekt som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Er nok mindre belastning på miljøet om han bruker RIB over dammen istedet for fly! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Passasjerfly bruker ca 0.47 l / 10 km per passasjer (Lufthansa, 2001 gjennomsnitt). Tviler på om RIB'en slår det gitt... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
ok67 Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Er nok mindre belastning på miljøet om han bruker RIB over dammen istedet for fly! Kan du dokumentere den påstanden ? Du kan jo f.eks. lese litt her før du prøver: http://travel.howstuffworks.com/question192.htm Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Jeg synes det høres litt kult og "gærnt" ut. Tror miljøet tåler det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
gammabusa Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Får han plass til alt drivstoffet i båten?? eller er det sånn tullegreier med følgebåter som ligger langs ruten og venter...? noen som vet. Er jo sikkert en kjempetur dette her hvis alt virker som det skal.............. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Kult prosjekt, har tatt en grov måling av avstanden Trondheim - island - New foundland ved hjelp av google earth. Kom frem til at det er minst er 2100 nm over dammen. Hvis han da får bygd seg en diesel RIB, så kan han teoretisk klare seg med det han tar med seg. Dvs ca 5000 liter diesel, det forutsetter ett forbruk på 2l/nm. Da snakker vi om båter i størrelse på ca 35 fot med rundt 700hk, der motorene er av de mest effektive variantene. Så det er bare å si lykke til. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
skorpo Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 No som eg endeleg har lært meg å leggje inn lenker får eg vise kva Helgelands Blad skriv. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Det jeg skjønner minst av i dette opplegget her er verdiøkningen i markedsføringen av Helgeland som turistmål.. Helgeland er flott, det er ikke det... men at en våghals bidrar til økt turisme bare fordi han er våghals (og at han kanskje legger ut fra Helgeland), skjønner jeg ikke helt.. Men nå er ikke markedsføring faget mitt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Vel, om man setter verdensrekord på strekningen Norge-New York, er det nok noen som feks. drister seg til å besøke feks. http://www.helgeland.no om det står på HELE siden av båten. Dette har nok en viss markedsføringsverdi... Synes forøvrig dette er ett dristig forsøk, og kult at det er en helgelending som utfører dette... LODDA (utflyttet helgelending) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Nøtterøy Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Tror vel det blir vannskeligere å finne noen som "drister" seg til å bla opp 5 mill. for å "sponse" turen! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Men rekord? Var det ikke noen svensker som gjorde det samme for noen år siden? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lodda Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Tror vel det blir vannskeligere å finne noen som "drister" seg til å bla opp 5 mill. for å "sponse" turen! Er nok snakk om en del sponsorer, noen av disse kronene går nok også inn under utstyr. Tviler på at ett firma blar opp 5 mill. til dette, men man vet jo aldri. Håper ihvertfall at han får dette til. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Lodda Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Men rekord? Var det ikke noen svensker som gjorde det samme for noen år siden? Kjenner ikke til dette med svenskene, men det latterlige oppi disse rekordene er jo at det er mange forskjellige typer rekorder, antar jeg... som båter i forskjellige størrelser, med bensin/diesel, åpen/lukket, antall ombord etc... Var vel noen nordmenn som krysset "dammen" med en Askeladden Commuter for ikke så lenge siden. Men den går vel i "klassen" liten båt, lukket, 2-3 personer, diesel... hehe. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Boywonder Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 (redigert) besøke feks. www.helgeland.no om det står på HELE siden av båten. Den riktige adressen blir nok: http://www.helgeland.kommune.no/ Det er derfor båten må være 36 fot. Edit: Hmmm.... Ser at Helgeland ikke har KS adresse.. My bad... Redigert 20.November.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Lodda Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Den riktige adressen blir nok: http://www.helgeland.kommune.no/Det er derfor båten må være 36 fot. Edit: Hmmm.... Ser at Helgeland ikke har KS adresse.. My bad... Hehe, til en opplysning... så er IKKE Helgaland en kommune, for dem som ikke visste det. Siden heter Helgeland.no LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Andy Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Jeg ønsker lykke til. Jeg får tanker om min egen 'havkryssing' i fjor sommer. Gikk i liten kuling fra Strømstad til Stavern i min 22 fots Skibsplast. En opplevelse jeg aldri glemmer. Var aldri redd, men slitsomt var det jo... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Er det ikke denne som har rekorden. 41.3 knop i snitt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Er det ikke denne som har rekorden.41.3 knop i snitt. Ikke akkurat en RIB De gærne har det godt heter det... Denne karen må ha det som plommen i egget Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brutus Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 Morsomt prosjekt dette her. Kunne faktisk tenkt meg å vært med, hvis jeg hadde hatt muligheten. Men det skal bli spennede å se hvilken båt de kommer opp med. Det er jo gjort tidligere rekordforsøk på Oslo-Køben (og Bergen-Reykjavik). To stykk fra Oslo som gjorde dette (Guttormsen/Narverud). Båten de brukte var en spesialkonstruert Engelsk RIB 34fot, med 2x500hk bensin og ekstra drivstoffposer på dekk. Selve RIB'en kostet 3,5 mill. Bare de spesielle dempede Stidd-setene ombord kostet over 100.000.- pr. stykk. Det får nesten budsjettet på 5mill. til å høres litt tynnt ut. Ville nok satset på en lukket RIB. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 Kan jo kjøre på sia med Selcoèn og se om de trenger hjelp på turen. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 Sitat: "Det vesentligste er likevel at jeg tar sjansen på å utsette meg for en så hard belastning som det er å gå i åpent hav med en speedbåt alene, sier han. Avhengig av været vil turen ta fra 5 til 15 dager. " Rene skjære galskap, for ikke å si dumskap! synes nå jeg. Vet han hva han begir seg ut på? La oss håpe det ikke blir nødvendig å iverksette store redningsoperasjoner som også kan sette andres liv i fare. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 La oss håpe det ikke blir nødvendig å iverksette store redningsoperasjoner som også kan sette andres liv i fare. Trenger holdningen ti lBlondie Hasler da (vedr single handed transatlantic i en folkebåt): He defined the prospective race as follows: "A sporting event to encourage the development of boats, gear, supplies and technique for single-handed passages under sail." There was a dramatic lack of rules—no handicaps, no compulsory equipment, no marks to round. When asked about safety and the need to carry a radio transmitter, Hasler merely replied "It would be more seemly to drown like a gentleman." Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Smiley Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 (redigert) Kan jo i denne sammenhengen nevne at vi til våren antageligvis får se et rekordforsøk mellom København og Oslo. Brødrene Toni og Brian Petersen har planer om å "ta" rekorden på denne strekningen. Regner med at de slår DFDS i alle fall. De "knuste" i sommer rekorden rundt Fyn, Danmark med sin katamaran:Rekord rundt Fyn Også Brian som lovte at jeg skulle få være med..... Redigert 21.November.2006 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.