Jump to content

Lime fast vinduer -framgangsmetode

Suzuki

Recommended Posts

jeg må lime fast vinduene i Jokeren på nytt.

Følgende alternativer foreligger

1. Sikafleks 291; evt. med primer av noe slag.

2. Tec7

3. Pantera fra Joerg Becker; evt. med primer.

4. Middel jeg ikke har tenkt på enda.

Jeg veit ikke om jeg har polycarbonat eller Acryl vinduer. Åssen finner jeg ut dette ?

Limte om igjen et vindu i fjor høst. Brukte da tec7 til fugingen. Det ser egentlig ut til å være tett.

Vinduene er utenpåliggende type, skrudd med omlag 2cm mellomrom.

Å bytte vinduene med typen som har alu ramme ut og innvendig,ser jeg ikke som noe alternativ. Det koster sikkert en formue, i tillegg til at det må gjøres masse tilpasninger..

Suzuki

No boat needed..

Har ikke erfaring med slike vinduer, men etter å ha brukt sika i alle år tidligere, har jeg de siste 2 årene brukt Tec 7 som jeg synes ikke er så klinete å jobbe med. Har bare positive erfaringer med den så langt. Størkner heller ikke så fort i sprøyta, og dessuten finnes den i en transparent type (trans 7) som er fin å bruke rundt vinduer, da den ikke er så synelig. :smiley:

Suzuki

Hei Suzuki

I min båt oppdaget jeg at det på vinduene var anvendt syrefri vaselin som mellomlegg. Vell lå disse innfelt i treramme med "pakning" (stiftet fast) utenpå pleksien. Disse vinduene som er nokså store har vært på sin plass i mange år. Muligens fra båten ble bygd - 1963. Teknikken er gjennomprøvd med godt resultat.

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Låne denna tråden litt jeg også da , har aluminiums vinduslister lekker flere steder .Kan jeg bare ta av lister innvendig og kline på silicon eller noe stoff av noe slag . Kjekt å fått detta tett , forferdelig kjedelig når det lekker overalt . Forslag tas imot med åpene armer .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tine II hvis du har ordentlige vinduer i alu-rammer så må du enten stramme opp eller demontere og skifte pakning. Ta en titt på http://www.ertec.dk/basis.htm så ser du prinsippet mht. hvordan vinduene sitter og hva som tetter (dette er bare til illustrasjon, jeg vet jo ikke hvilken type vinduer du har).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Bruk i alle fall ikke silicone. Den løsner nesten alltid igjen. Marine tettemiddel av noe slag gjør susen. Tror jeg.

Dessuten er det mange som har erfaringer med sånn mirakel tettekurer, ala Capt. Trolleys eller Cracksealer eller tilsvarende.

Suzuki

No boat needed..

Jeg ble ferdig med tisvarende jobb i helgen. jeg skrude ut vinduerne maskerte med tape inntil der listene lå før pusset rent med fint papir på alle flater maskerte vinduene også det detter en gummi list ut ved demontering denne brukte jeg omatt brukte sika monterings masse dette påføres på plasten trykk gummi listen fast i gugga ikke mye gugge men jevnt hele veien ny remse med gugge utenpå lista krykk vindu lista på plass ute få en hjelper til å holde mens du entrer skruer inne skru til og la det tyte. La det tørke,skjer med et baberblad forsiktig dagen etter å dra av tapen. denne jobbe gjorde jeg i fjor med nye gummi lister stoler ikke på disse listene lenger.

obs! sika sitter helt j... vær nøye ellers får enn en j.... jobb med å gjøre det om igjen.

Suzuki!

Når jeg byttet tetting på maxi'en for noen år siden brukte jeg noe som het butylgummi. Etter det jeg har hørt skal det være det samme som brukes når man bytter ruter på bil. Det ble levert på rull med dekkpapir mellom hver runde. Rullet ut lengden man trengte for et vindu, formet det til en pølse, ble ganske mykt og klissete av håndvarmen så hansker er tingen, la pøla rundt vinduet og skrudde vinduet på plass - tett. Har lest dette flere plasser. Maxibåtene er jo kjent for å lett lekke rundt vinduene og på maximalt.dk er de ganske entydige på at det er dette som er den varige metoden.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har jo løse lister innvendig , har tatt av slikke før og guffa på med silicon . Og det blei tett som ei potte det , men skal jo kansje av en gang . Er det ikke samme måten her da med løse lister ,ta av listene og guff på en strek med noe tettings guffe av noe slag også sett på lister å skru til ? Eller ? Hva er best å bruke her , kan vel handle det på Maxbo eller lignende sjappe eller ?

Tine II

Det ble levert på rull med dekkpapir mellom hver runde. Rullet ut lengden man trengte for et vindu, formet det til en pølse,

Hvor for du kjøpt detta greiene da , hos en bilglassmester eller no slikt ? Prisen da ?

Tine II

og dessuten finnes den i en transparent type (trans 7) som er fin å bruke rundt vinduer, da den ikke er så synelig. :smiley:

Sorry, det finnes ikke noen transparent lim på verdens markedet t.o.m. i dag

som ikke kommer å bli gulfargen etter en stund.

Vidre kommer en transparent lim til å sprekke over tiden, hvis den er utsatt direkte sollys og den ikke er lakkert med UV-resistent lakk.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvor for du kjøpt detta greiene da , hos en bilglassmester eller no slikt ? Prisen da ?

Tine II

Kjøpte den hos den lokale Jernia butikken, Ganske stor butikk på utsiden av Arendal; Einar Johnsen. Prisen husker jeg ikke nøyaktig, men det var ikke avskrekkende, tror det var en plass mellom 2 og 4 hundre pr rull. Har fremdeles noe igjen etter å ha bytett tetting på vinduene på en maxi 77.

Et kjapt søk ga dette firmaet http://www.haucon.no/ tror nok de har sakene..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Da har du ikke prøvd Klebemasse MS Glassklar fra Würth. Art 0893 225 0.

Da mangler du enten informasjoner, eller det finnes en gjemmt garanti at den limen både takler

sol og har de samme egenskaper som en montasje-smp.

Würth tilbyr mange gode produkter (jeg er fornøyt som kunde siden 20 år), men også den limen

kan ikke holde i mot sol.

Ellers ville ikke også jeg få forespørseler om mulighet til levering av klart lim som er både over lang tid og garantert UV-stabil, fra USA til Poland,

fordi Würth finnes overalt i handverkers verden.

Da snakker jeg ikke om 1 til 2 år, men om en tid som tilsvarer vanlig livstiden som er beregnet for SMP.

Skaff meg den garantien, med forsikring i mot senere skader, så undertegner jeg en rekke kontrakter til f.eks. Dubai i dag

og blir milliardær.

Jeg deler også med deg, i så fall :yesnod:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Når det gjelder alu vinduslister, har jeg på mine maskert og fyllt i en fuge (klar trans 7) mellom alu og gelcoat.Denne er UV bestandig og overmalbar,og er det jeg fant ut er minst synlig.

http://www.novatech.as/content/teknisk_inf...rans7_info1.pdf

Videre har jeg innvendig tatt av alu list og gjort rent der det lakk, og gjenget opp skruehullene til 4mm og skrudd fast igjenn med Torx skruer. Fikk mye bedre klem på pakningen, og vinduet ble tett.

Hvis det fortsatt ikke hadde vært tett, var planen å skjære bort den trekant formede leppa på pakningen over alu lista mot vinduet, og legge en fuge sort Tec7 der. :smiley:

Låne denna tråden litt jeg også da , har aluminiums vinduslister lekker flere steder .Kan jeg bare ta av lister innvendig og kline på silicon eller noe stoff av noe slag . Kjekt å fått detta tett , forferdelig kjedelig når det lekker overalt . Forslag tas imot med åpene armer .

Tine II

NEI. Det er bare en ting som nytter, og det er ut med vinduene gjøre rent, ny vinduspakning + sika rundt, og vinduene holder tett. Å skru av listene innvendig og fylle med silikon eller legge silikon rundt listene på utsiden er vel egentlig som å pisse i buksa en kald dag, det blir varmt en stund.

Å skru av listene innvendig og fylle med silikon eller legge silikon rundt listene på utsiden er vel egentlig som å pisse i buksa en kald dag, det blir varmt en stund.

Men bare en veldig liten stund, ja, og vidre skulle man også vurdere teknikkens framgang.

"Sikaflex" er bare en navn av en produsent, som man er bare vant til over lang tid.

Men produkter blir ikke bedre pga. vaner.

Uansett fra hvilken produsent er hvert eneste (ekte) SMP absolut overlegen i mot egenskapene av PU.

Alle skal har sin tro, men her hadde det vært fint med litt objektivitet også.

Og for å få det må man ikke dikte, da holder det med å lese (!) tekniske data allerede.

Og disse finnes fullstendig på nettet også. :smiley:

Jørg

Skaff meg den garantien, med forsikring i mot senere skader, så undertegner jeg en rekke kontrakter til f.eks. Dubai i dag

og blir milliardær.

Jeg deler også med deg, i så fall :yesnod:

Jørg

Skulle gjerne gjort det, men må kanskje melde pass her....

Synd, for et par milliarder hadde gjort godt på bensinkontoen.

Ben Sin

Skulle gjerne gjort det, men må kanskje melde pass her....

Synd, for et par milliarder hadde gjort godt på bensinkontoen.

Ben Sin

Ikke blir lei deg, hele verden leter etter en løsning for dette problem.

Men at lesing her lønner seg likevel, her litt forklaring.

Problemet er at ALLE lim og tettningsmiddel, der man legger disse krav på OG som skal være betalbart, har komponenter som er organisk.

Silikon er bra og PU også.

Men begge to har massevis ulemper, fordi en kan ikke det som den andre kan.

En "formiddling" som ikke har ulempene, men alle fordeler av begge to, er SMP.

Men også SMP har molekyler som er organisk og så har også SMP den samme motspiller:

SOLEN.

Solen sender UV-lys og dette lyset øddelegger organiske molekyler som finnes i limene på like måten

som lyset øddelegger alt annet organiske på jorda, som er DØD.

Pga. det er (uten untak) alt organisk lim som holder lengre (SMP f.eks. mellom 20 og 30 år) FARGET.

Bare pga. denne fargingen kan forhindres at organiske molekyler får en direkt bestråling av UV-lys.

Og derfor holder de lengre og missfarger ikke så lett (eller helt ikke, hvis vi snakker om en bra SMP).

Jørg

Tok av et par lister på snekka for en 2-3 år sia , og det er tett enda . Så tenkte kansje det gikk like fint på den nye båten , skal jo trekkes om i cocpit så da må jo lister av . Tenkte da på silicon som jeg har brukt før , men nå veit jeg ikke lenger .

Tine II

Tok av et par lister på snekka for en 2-3 år sia , og det er tett enda . Så tenkte kansje det gikk like fint på den nye båten , skal jo trekkes om i cocpit så da må jo lister av . Tenkte da på silicon som jeg har brukt før , men nå veit jeg ikke lenger .

Tine II

Na, vanlig silicon skulle du ikke bruke på båt.

Bedre er da PU og enda bedre SMP.

Må du bare velge :smiley:

Jørg

Følgende alternativer foreligger

1. Sikafleks 291; evt. med primer av noe slag.

2. Tec7

3. Pantera fra Joerg Becker; evt. med primer.

4. Middel jeg ikke har tenkt på enda.

Jeg veit ikke om jeg har polycarbonat eller Acryl vinduer. Åssen finner jeg ut dette ?

Limte om igjen et vindu i fjor høst. Brukte da tec7 til fugingen. Det ser egentlig ut til å være tett.

Vinduene er utenpåliggende type, skrudd med omlag 2cm mellomrom.

Å bytte vinduene med typen som har alu ramme ut og innvendig,ser jeg ikke som noe alternativ. Det koster sikkert en formue, i tillegg til at det må gjøres masse tilpasninger..

Suzuki

Tror ikke jeg ville brukt sika 291 til vunduene. Da heller 292, som limer mer. Hvis ikke jeg husker feil, skal det også finnes en egen for vinduer (295 ???).

Tec7 har jeg hørt mye bra om, men ikke brukt det selv.

Aluminiums portlight koster skjorta. man må regne fort opp mot 1600 - 2000,- stk! Jeg har undersøkt til min egen båt, der vinduene må spesialbestilles for å få riktige mål. Det er ikke montert vinduer i båten min, så forløpig har jeg bare satt på noen "falske vinduer" så båten ser litt mer original ut. Men det hadde vært fint med vinduer, det er helt klart.

s/y "Arnegrut", Asker

Sika 295 UV er en egen UV-bestandig type, som er spesielt beregnet på liming av vinduer. Du skal visst også bruke en (dyr) primer først for å få best feste. Maritim selger 295 billig. Problemet er vel å få den i en hvit/transparent farge. Sika 291 og 292 tror jeg ikke er UV-bestandige, så de ville jeg ikke brukt. Da bør du heller kikke hos en annen produsent.

Casco har en transparent Marin & technic, men jeg er litt usikker på egenskapene ift liming av vinduer.

Butylgummi blir klissete over tid og farger av på seiltøy etc. Anbefales ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...