Jump to content

Lime fast vinduer -framgangsmetode

Suzuki

Recommended Posts

Hei

Limte fast noen vinduer i polycarbonat på seilbåten til guttungen i sommer.

Polycarbonat ble limt utenpå overbygget , uten lister eller omramming.

ca 2 cm overmål , brukte kleb og tett fra Wurth

Brukte ikke noen skruer i det hele tatt.

Toppforseglet til slutt rundt utvendig med en skråfuge

Sitter som støpt og har ikke lekket en dråpe.

Redigert av talisman (see edit history)
Hei

Limte fast noen vinduer i polycarbonat på seilbåten til guttungen i sommer.

Polycarbonat ble limt utenpå overbygget , uten lister eller omramming.

ca 2 cm overmål , brukte kleb og tett fra Wurth

Brukte ikke noen skruer i det hele tatt.

Toppforseglet til slutt rundt utvendig med en skråfuge

Sitter som støpt og har ikke lekket en dråpe.

Da får du bare vente.

Jeg har brukt det samme limet for noen år siden, før Pantera har kommet på markedet.

Resultat ha vært komplett bytting av 18 vinduer på båten min og en strid med Würth i Tyskland.

De har kommet seg unnå saken pga. at bl.a. garantifristen ha vært utløpt.

Etter min erfaring begynner det å mugne etter bare ca. 1 til 2 år mellom lim og vindu.

Dette er en prosess som starter fordi kleb og tett ha ikke vært fungicid på denne tida.

Dette skulle du sjekke snart, om Würth ha forandret det.

I tillegg vil jeg gjerne varsle om bruk av PU på vinduer (uansett om det er plast eller glas) uten å

bruke samtidig primer.

Så mye jeg vet finnes det fremdeles og t.o.m. i dag ikke en PU som kan dette.

....heller ikke PU fra Sika, hvis noen ønsker å spørr om :crazy:

:seeya:

Jørg

redig.: forrresten, sammenlikne gjerne også trekkfastigheten og elastisiteten med andre produkter.

Kleb & tett er for hart i tillegg for å lime vinduer og blir enda hardere når dette får riktig UV-stråling.

Dette kan du se ganske bra når overflaten av limingen har blitt hart og sprøtt.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Siden ingen gidder å bruke linken til Trans 7, limer jeg inn en del av den her, fordi jeg unner flere å vite om det. Supert stoff der man vil det skal være lite synlig. Ellers kan man bruke Tec 7 :smiley:

BESKRIVELSE:

Trans7 er basert på MS-polymer teknologi. Den kombinerer

de beste egenskapene fra silikon og polyuretan, samtidig

som den er miljøvennlig. I motsetning til akryl, silikon,

polyuretan, etc. har en Trans7-fuge svært god

aldringsbestandighet (typisk 25-30 år).

Trans7 er svært universell, den både limer, fuger og tetter.

Trans7 krymper ikke, motstår vibrasjoner, er lyddempende,

rivesikker og forblir fleksibel (elastisk).

Trans7 inneholder ikke skadelige syrer eller løsemidler som

isocyanater, xylen eller alkylfenoletoksylat.

Trans7 er ikke aggresiv og er derfor ypperlig på speil (skader

ikke sølvbelegget), isopor (løses ikke opp), akryl, naturstein

som marmor, skifer, granitt, etc. (etterlater ikke skjolder

eller flekker), mot metall (forårsaker ikke korrosjon) og

mot aluminium (forårsaker ikke tæring).

Trans7 kan lakkeres eller overmales (se baksiden).

Trans7 kan slipes og punktsveises gjennom.

Trans7 er værbestandig. Trans7 patronen kan også lagres

der det er frost og brukes igjen etter opptining.BRUKSOMRÅDER:

- Fuging og tetting av naturstein som marmor, skifer,

granitt, etc. uten skjolder og flekker

- Fuging og liming av keramiske fliser, klinker, glass,

emalje, betong, aluminium, tre, stein, polykarbonat,

murstein, etc.

- Liming av baderomspanel (Testet hos Byggforsk og

godkjent for bruk på Fibo Trespo baderomspanel og

lignende etter Nortest metode NT-Build 448)

- Fuging av tilnærmet alle slags materialer og

konstruksjoner hvor det er behov for transparente fuger

- Fuging av baderom, wc, kjøkken, vinduer, gulv, tak,

verandaer, etc.

- For mer krevende liming / bygging anbefales Tec7

Siden ingen gidder å bruke linken til Trans 7, limer jeg inn en del av den her, fordi jeg unner flere å vite om det. Supert stoff der man vil det skal være lite synlig. Ellers kan man bruke Tec 7 :smiley:

BESKRIVELSE:.......

Nå vet man hva man kan bruke på hus og bygg og at den limen skal har gode egenskaper,

fordi den baserer på SMP :smiley:

Kan du være litt mer kritisk, er du snill?

Før du heier og reklamerer noe særlig til bruk på båt, skulle du først hente noen informasjoner om

erfaringer som "frosken" har både på og med båt/maritime forhold.

Skriftlig, vær soå god, fordi jeg antar at det fortsatt ikke finnes noe.

Ellers blir det bare det samme reklamegreie uten bakgrunn, som så ofte kan leses om alt mulige.

Og der av går allerede alt for mange "ukundskapelige" på trine, fordi dette blir bare uheldige

forsøk uten grunnlag.

Men dette skulle jo ungås på en målrettet forum.

Enig?

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Toppforseglingen rundt ble utført med PU masse eller vanlig silicon

innlimingen med kleb og tett.

Ser ingen antydning til sprekker , mugg eller lign.

Fint, så lenge, jeg varsler jo bare.

Jørg

...forresten er vanlig silicon bare bortkastet penge, dette har absolut ikke noe sjanse i mot UV-stråling.

og er øddelagt om kortest tid.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Det er http://www.novatech.as som importerer dette. Jeg har funnet et par byggevarekjeder i midt omeråde som har dette i allefall.

Reklame og salg har jeg ingen ting med, det får de ta seg av som selger ting, men jeg vil gjerne fortelle om de produktene som jeg selv har god erfaring med. De tekniske opplysningene for disse produktene kan hver og en som er interesert lese mere om selv og gjøre seg opp en mening.

Bra limeegenskaper, krystallklar, saltvannsbestandig, UV bestandig,motstår sopp og bakterier, temperaturstabil -40 til +95, aldringsbestandig 25-30 år, forårsaker ikke korrosjon på metaller, fuging og liming av glass er i hvertfall noen av de egenskapene som gjør at jeg mener denne kan egne seg til vinduer og aluminiumslister i båt. Men Joerg kan vel kanskje dokumentere det motsatte.

Jeg tror også det er fullt mulig for "ukunskapelige" å inneha erfaring om båt og maritime forhold, selv om man driver med båt på hobbybasis. Det er vel derfor vi har dette forumet??

Mine vinduer ble i hvertfall tette uten å måtte montere inn alt på nytt, så da er hvertfall jeg fornøyd.

Hvis noen andre kan bli fornøyd med min fremgangsmåte eller finne ut noe bedre , synes jeg det også er bra. :smiley::smiley::smiley:

Ellers bruker jeg Tec 7 der hvor det ikke gjør noe om fargen er synlig eller er bortgjemt.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Brukte foresten silicon på et par vinduer på en båt for ca 3-4 år sia utvendig , sprøyta på ei stripe rundt over og under lista . Tok så litt salovann på fingeren og dro det fint rundt , det er ikke synelig så lite tok jeg på også er det potte tett enda uten sopp eller mugg . Derfor brukte jeg det på et vindu i snekka som også blei bra , men litt større jobb på nybåten . Der har en tatt på noe guffe rundt vinduer som er stygt som f , og ikke er det tett heller så . Tenkte og ta tapetkniv og kutte vekk det som går å få vekk , også dra på ei stripe rundt over og under lista deretter salometoden . Regner med og håper dette blir tett , regner med det da jeg har gjort sånt før . Men lurer nå bare på valget av guffe jeg skal bruke , syntes Trans 7 høres bra ut men . Planen er å handle inn imårra , da jeg er lei vannlekkarsje rundt her å der på vinduer . Kan jo høre med byen's bilglass sjappe , høre om dem kan anbefale noe . Hvis ikke går jeg for Trans 7 eller noe anna snadder som jeg håper å finne på Maxbo trur jeg.

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tror jeg har sett Trans 7 på Maxbo her hjemme i hvertfall. Brukte det til samme formål som du nevner Tine. Tapetkniv, Stemjern, teiprull og litt bra vær gjorde susen. Vær obs på at hvis det kommer vann mellom vindu og pakning, kan dette komme inn hvis du tetter på undersiden av alu ramme. Det gjorde det hos meg. Det ble tett da jeg gjenget opp skruehullene inne og fikk bedre klem på pakning.

Men Joerg kan vel kanskje dokumentere det motsatte.

Nei, Jørg kan dette ikke, men heller ikke omvent.

Og dette er poenget mitt.

Jeg har helt ikke noe i mot at man forteller om egne erfaringer, som du sa er det riktig,

derfor finnes det mulighet på forum.

Det jeg vil gjerne si er bare at jeg ikke liker allminnelig reklame.

Dette er feil.

Hvis "en" produkt tilbyr mulighet for bruk på noe annet, og man har gode grunn til å si

"men her hos meg, da har dette virket fenomenalt, pga.........", så er dette helt ok.

Men reklame som bare si noe, men ikke spesifisert til våre "fellesproblematik" er ikke bra.

Jeg kan går lang med temaet, men vil bare peke på en poeng som skal bare vise hvordan jeg tenker:

Tec 7, uttale "aldringsbestandighet (typisk 25-30 år)".

Hva betyr det.

Det betyr bare at en bra SMP har en levetid av ca. 25-30 år.

Fint, dette stemmer.

Men holder limingen også like lenge? Svaret er først Nei, fordi dette er avhengig av andre faktorer.

Så, selv HVIS en lim-basisstoff kan forbli på jorda betyr det ikke automatisk

at funksjonen som VI ønsker er garantert.

Hvis nå er slik IMPORTØR forteller om "limer alt" så er det et udefinert løgn og påvirker DEG for å kjøpe dette.

Så, hvis man nå bare vil lime/tette med bevissthet at dette ikke holder lenge da kan brukes mye.

Men hvis man vil kreve at en lim skal lime som den er reklamert for, da skal man lese både

hvorfor den er beregnet for OG bruksanvisningen om hvordan man kan oppnær målet.

Så, daaaa er jeg ferdig med det jeg ville si :yesnod: og maser dere ikke lengre.

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...