Jump to content

Kart på pc

Tallisman

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg om der fins en pc med med så god lysstyrke at en ser kartbilde på skjermen selv i solskinn er litt skeptisk til pc i båt på grunn av att jeg er redd att bildet blir for dårlig minn båt har store takluker og slipper derfor mye lys inn .Menn bruk av pc i båt har jeg ingen erfaring med . ER dette egentlig noe og satse på i det hele tatt.

Finnes mange emner om dette allerede, men for å oppsummere mine erfaringer:

Likesåviktig som maskinen, er kartprogrammet. Brukte Seaclear før, nå bruker jeg telchart. Fordelen med sistnevnte er at den bruker farger som lager mye større kontraster og er godt synlig på en gammel bærbar selv i sollys. Ser også at min nye bærbare er noe bedre men bare noe...

Tror det er mange som kan bekrefte at kart på pc fungerer utmerket. Men som du nevner er sollys ett av de stor utfordringene. Der er det stor forskjell på PC ene.

Selv er jeg helt fersk bruker av kart på pc en og har et annet spørsmål i samme gate.

Jeg bruker mapsourse. fins det en enkel måte å lage en utskrift av et kart som er større enn det utsnittet som vises på skjermen?

Har prøvd men print screen for så å lime inn utsnittet inn i et bilde redigeringsprogram, men etter 3 timer, har jeg bare fått samlet en femtedel av ruten jeg ønsker å samle, og filen begynner å bli monsterstor for minnet :headbang:

Det må da finnes en enklere måte å gjøre dette på :cryin:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Er det noen som kan fortelle meg om der fins en pc med med så god lysstyrke at en ser kartbilde på skjermen selv i solskinn er litt skeptisk til pc i båt på grunn av att jeg er redd att bildet blir for dårlig minn båt har store takluker og slipper derfor mye lys inn .Menn bruk av pc i båt har jeg ingen erfaring med . ER dette egentlig noe og satse på i det hele tatt.

Svaret er nei hvis du tenker på vanlig PC som du får kjøpt hvorsomhelst. Hvis du skal ha skikkelig dagslys-PC skjerm bør du kjøpe sunview skjermer. Hatteland har også noen marineskjermer som ikke jeg kjenner til men greia er at vanlig skjerm duger ikke i sollys. Sunview skjermer er veldig bra men grisedyr, lønner seg nok heller å kjøpe en plotter med dagslysskjerm f.eks. Raymarine.

Kjører på skjerm fra Hatteland selv, fungerer utmerket. Har solskjerm både inne og ute.

Se hatteland.com/jhi yachtline.

kk

Det der er dårlig økonomi. De fleste må betale full pris og da koster disse skjermene like mye som en ny kartplotter. Hattelands sollys displayer koster "flesk" !

Jeg vil påstå at det er flere fordeler med å bruke egen kartplotter, enn PC.

- Bedre lysstyrke.

- Bedre værbeskyttelse. (Kan brukes ute)

- Trekker lite strøm. (1A mot PC 4-6 A.)

- Tar mindre plass.

- Flere plottere kan også benyttes som ekko-lodd og radarskjerm.

Priser fra 5.000.- og oppover.

Mvh

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg vil påstå at det er flere fordeler med å bruke egen kartplotter, enn PC
Javel.

- Bedre lysstyrke. Feil...

- Bedre værbeskyttelse. (Kan brukes ute) Feil... IP66

- Trekker lite strøm. (1A mot PC 4-6 A.) Mulig...

- Tar mindre plass. Feil... 15" er 15"

- Flere plottere kan også benyttes som ekko-lodd og radarskjerm. Kan jeg og...

+ AIS, web kamera, brenselberegning, værmelding, vanlige pc funksjoner og nett... :lol:

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Det der er dårlig økonomi. De fleste må betale full pris og da koster disse skjermene like mye som en ny kartplotter. Hattelands sollys displayer koster "flesk" !

Jeg vil påstå at det er flere fordeler med å bruke egen kartplotter, enn PC.

- Bedre lysstyrke.

- Bedre værbeskyttelse. (Kan brukes ute)

- Trekker lite strøm. (1A mot PC 4-6 A.)

- Tar mindre plass.

- Flere plottere kan også benyttes som ekko-lodd og radarskjerm.

Priser fra 5.000.- og oppover.

Mvh

Geir

Hvis du virkelig mener dette så er det på tide at du tar deg en weekend på en elektronikkmesse der PC systemene er demonstrert og funksjonelitet mot alt mulig kan integreres i en PC løsning.

Ferdigvaren (raymarine etc) blir bare en blek kopi av hva en kan få av fancy funksjonalitet med PC løsningene. ...men....som maksvær og hobbybåtbrukere så er det begrenset hvor mye kroner en vil legge ned i elektronikk i båten (her finnes ingen grenser,, tro meg...)

så ja, PC er suverent mest fleksibelt og best, men for hobby og maksværsbruk så holder en Raymarine eller Garmin i massevis.

Redigert av Alvito (see edit history)

Ta en titt på Navman 8084 plotteren

Den har det meste, inkl, AIS og fuel management. Den er i tillegg IP67.

Poenget mitt er at i stedet for PC med alskens kabler, overganger, power adaptere og

ustabiliteter mellom operativsystem og software - er en plotter der alt er sammenbygget og integrert - både en billigere og mer funksjonell løsning i lystfartøyer - og suverent best til bruk utendørs.

Men, har man en LapTop fra før og vil ha en billig oppstartsløsning,

er det sikkert mange som får tak i ett eller annen gratis programvare

og kopler til en GPS mus - det funker på ett vis det og.

Geir :seeya:

Har brukt kartprogram på en gammel pc i hele sommer og er strålende fornøyd. Maskinen er en gammel Dell uten noe som helst ekstra. Om den blir vanskelig pga sola er det jo bare å vri litt på pc`en, den står jo løs.

I tillegg kan jeg ta den med meg hjem for å planlegge nye turer eller å sitte å mimre litt. Alt vi har kjørt er jo merket med forskjellige farger på forskjellige dager og ruter

Og om det er DVD spiller på den er det også ett utmerket underholdningsapparat for barna på lange turer på åpent hav eller ved dårlig vær i naturhavn!!

Og så har den en mikke-mus-skjerm (=veldig liten). Kan overhodet ikke sammenlignes med pc, nei!

Vel, har du plass til PC og stor(e) skjerm(er)- så la gå.

Men slike passer svært dårlig på rattpidestallen på en seilbåt.

Da duger "mikke-mus skjerm" i massevis.

Geir :seeya:

Jeg klarer ikke se noen grunn for at skjermene fra Hatteland er mer lyssterke enn vanlige LCD skjermer? Lysstyrke: 350cd/m2 og Kontrast: 300:1 er da ikke noe hokuspokus? Finnes en eller annen magisk teknologi her som ikke er beskrevet i TechSpec?

:)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Jeg klarer ikke se noen grunn for at skjermene fra Hatteland er mer lyssterke enn vanlige LCD skjermer? Lysstyrke: 350cd/m2 og Kontrast: 300:1 er da ikke noe hokuspokus? Finnes en eller annen magisk teknologi her som ikke er beskrevet i TechSpec?

Se på yacht line, ikke maritime. Optical Bondete displayer = ingen luft (silikon)mellom glass og display. Støv- og duggfri, lesbar i sollys :flag:

kk

Skjermene fra hatteland kan derimot dimmes ned i mørket...

Trudde alle pc'r kunne dimmes ned , værfall dem 3 som er her i huset og det er ikke noen dyre saker . har 2 laptoper og en stasjonær .

Tenkte å bruke den ene laptoppen i båten og bruke den Garmin plotter'n som fulgte med oppe på CBC dekket . Har innstalert Seaproo 2000 som virker som et knall program , men fixer ikke gps'n inn på kartbilde . Noen som bruker dette og har noe tips her , signalene er inne på programmet men det kommer altså ikke inn på skjermbilde/kartet . Og det må det jo , forslag her ?

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Trudde alle pc'r kunne dimmes ned...
Alle kan nok dimmes ned men langt fra alle kan dimmes nok ned. Prøv å ta PCen med deg til et bekmørkt rom og vent der i 15-20 minutt før du slår på PCen med max neddimmet skjerm. Mange skjermer er rene flomlys under slike forhold og det er jo slikt en har det under skikkelige nattseilas...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Trudde alle pc'r kunne dimmes ned.

På bærbare pcer kan man som regel dimme ned for å spare strøm, fungerer greit, varierer endel hvor mye en kan dimme ned.

En vanlig lcd skjerm kan ikke dimmes ned, en kan justere lysstyrken på selve bildet men bakgrunnsbelysningen (lysrørene) kan ikke dimmes. Du kan teste dette i ett mørkt rom og tenke deg hvordan nattesynet blir redusert.

Se på yacht line, ikke maritime. Optical Bondete displayer = ingen luft (silikon)mellom glass og display. Støv- og duggfri, lesbar i sollys :flag:

kk

Hei :)

YachLine har typisk 600:1 i kontrast og 400 cd/m2 i lysstyrke. "Optically Bonded"... -mener du at luft er erstattet med silikon? Eller at både luft og silikon er erstattet med ingenting? Hvor har du evt. dette fra? Vanlige aSi TFT LCD-paneler brukt i TVer har ofte mer enn 600:1 / 400 cd/m2, min LCD-skjerm har f.eks. 1000:1 / 450 cd/m2, og jeg har litt problemer med å tro at en Hatteland-sak med lavere lysstyrke og nesten halvparten så høy kontrast er noe lysere?

Veldig nysgjerrig på teknisk beskrivelse av "optically bonded" ja.. :)

(PS: YachLine bruker 220vac...)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Veldig nysgjerrig på teknisk beskrivelse av "optically bonded" ja.. :)
http://www.hatteland.com/jhd/mail/MailID197.html

PS: YachLine bruker 220vac
Eller 24 VDC.

og jeg har litt problemer med å tro at en Hatteland-sak med lavere lysstyrke og nesten halvparten så høy kontrast er noe lysere

Javel, det var ikke meningen å overbevise deg heller. Hatteland skjermer ble nevnt tidligere i tråden og jeg skrev at jeg er veldig fornøyd med min. :cheers: Og det er solskjerm !

kk

Det har vel kanskje med at skjermer som er transreflektive reagerer annerledes på sollys enn vanlig LCD skjermer? Nå vet jeg ikke om Hatteland leverer transreflective LCD skjermer, men det er vel det som er best m.h.t. bruk i sollys. Da øker sollyset selv lysstyrken i skjermen såvidt keg her forstått dette. Correct me if I`m wrong.

Redigert av OLPI (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...