Hans-Petter Startet 19.November.2006 Link til dette innlegget Startet 19.November.2006 er det mulig å ta ut litt mer kraft av denne motoren? motoren er 165 hk i dag.har sendt forespørsel på modifisering av turboen (ny i sommer) marsjer på 3200 omdr 18-19 knop. max 3500,mangler 100 omdr max 22-23 knop motoren er i god stand bruker ikke olje,ingen ulyder. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 21.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 ingen gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Sikkert mulig å få litt mer effekt ut av denne motoren. Justering av løftet på dieselpumpen er en mulighet, men da bør luftmengden økes tilsv. for at dette skal ha noen effekt. Såvidt jeg husker fra 15 år tilbake da jeg hadde en slik i min Scand Baltic 1985 mod, så er det ikke waste gate på turboen på denne, slik at turbotrykket ikke enkelt kan økes, og da vil pumpejusteringen kun ha marginal effekt. En helt annen sak, er hvorvidt det er fornuftig å øke effekten på en motor som er over 20 år gammel. Tror ikke det .... kanskje propellstigning/diameter kan endres for å oppnå maks turtall og derved øket fart ???? Sitér dette innlegget Link to post
Gran Reserva Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Jeg kjenner ikke til hvordan Halcoen går i sjøen, men min 27 foter ligger 4-5 knop over både på marsj og maxfart. Hva slags drev har du - og velfungerende finjusterte trimflaps har du vel og ? Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
Hans-Petter Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 jeg har 280 drev ikke dp. har justerbare flaps. halcoen virker noe tung å drive i sjøen.båten begynner å bli baktung når farten blir lavere enn 15 knop Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 ta en QMI rens på motor og tilsett teflon oljen , lage en intercooler eller kjøpe en, skru opp dieselpumpen og du vil totalt ca. 200 hk kanskje. en bra intercooler hjelper mye, men viktig og ha en motor som er rein og fin inni. QMI rensen gjør underverker og reduserer friksjon med 90 prosent. har bruk det på alle motorer som jeg hatt og kunder, tilogmed skepiske fiskere med "smoke on the water " motorer er fornøyde. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Har selv halco 26, men med VP41 motor. Sette denne inn ny forrige sommer. Marsjer i 25 knop, topp 30... Så denne motoren er nok litt bedre egna til denne båten, så alternativet er jo å bytte? Får jo tak i 41 motorer brukte, og får jo en del for din gamle? Elles monterte en noe svære flaps (lenco). Disse er utrolig effektive. ved 2200rpm er båten uten flaps veldig baktung, og skubber hele fjorden forran seg. Ved bruk av flaps kan båten trimmes helt flat, og faktisk med baugen nedover! Elles er jo dette en kjempebåt! Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 23.November.2006 Link til dette innlegget Svart 23.November.2006 (redigert) Skal ikke diskutere bruk av forskjellige typer "lurium", men at det øker effekten i noe særlig grad på din motor, betviles sterkt. AQAD 40 B har allerede intercooler, du kan selvsagt ta en renselsesprosess på den, sjekke dysene osv, men så veldig mye mer ompf tviler jeg på at du klarer å hente ut. Skal du øke effekten ved å pøse på mer diesel (og luft) trenger du mer kjøling, går ut fra at om du i dag legger spaken i bånn, fyker tempmåleren ganske raskt oppover, samme resultat vil du få dersom du tar ut mer effekt uten å øke kjølekapasiteten. Mitt råd er å glemme det, dersom du ønsker forbedrede fart/planingsegenskaper uten å skifte motor, får du best utbytte ved å skifte til duoprop underdel på drevet ditt, eventuelt til et 290 dp-drev eller nyere med utveksling 1,95. Dersom motoren ellers er frisk vil dette kunne gi deg både forbedret aks, høyere toppfart og lavere forbruk. Et brukbart drev finner du til +/- 25.000 hvis du følger med i markedet og har litt tålmodighet. Redigert 23.November.2006 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.