Jump to content

Øke effekten på volvo aqad40b?

Hans-Petter

Recommended Posts

Sikkert mulig å få litt mer effekt ut av denne motoren. Justering av løftet på dieselpumpen er en mulighet, men da bør luftmengden økes tilsv. for at dette skal ha noen effekt. Såvidt jeg husker fra 15 år tilbake da jeg hadde en slik i min Scand Baltic 1985 mod, så er det ikke waste gate på turboen på denne, slik at turbotrykket ikke enkelt kan økes, og da vil pumpejusteringen kun ha marginal effekt.

En helt annen sak, er hvorvidt det er fornuftig å øke effekten på en motor som er over 20 år gammel. :nonod::nonod: Tror ikke det .... kanskje propellstigning/diameter kan endres for å oppnå maks turtall og derved øket fart ????

Jeg kjenner ikke til hvordan Halcoen går i sjøen, men min 27 foter ligger 4-5 knop over både på marsj og maxfart. Hva slags drev har du - og velfungerende finjusterte trimflaps har du vel og ?

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

ta en QMI rens på motor og tilsett teflon oljen , lage en intercooler eller kjøpe en, skru opp dieselpumpen og du vil totalt ca. 200 hk kanskje.

en bra intercooler hjelper mye, men viktig og ha en motor som er rein og fin inni.

QMI rensen gjør underverker og reduserer friksjon med 90 prosent. har bruk det på alle motorer som jeg hatt og kunder, tilogmed skepiske fiskere med "smoke on the water " motorer er fornøyde.

Har selv halco 26, men med VP41 motor. Sette denne inn ny forrige sommer. Marsjer i 25 knop, topp 30... Så denne motoren er nok litt bedre egna til denne båten, så alternativet er jo å bytte? Får jo tak i 41 motorer brukte, og får jo en del for din gamle?

Elles monterte en noe svære flaps (lenco). Disse er utrolig effektive. ved 2200rpm er båten uten flaps veldig baktung, og skubber hele fjorden forran seg. Ved bruk av flaps kan båten trimmes helt flat, og faktisk med baugen nedover!

Elles er jo dette en kjempebåt!

Skal ikke diskutere bruk av forskjellige typer "lurium", men at det øker effekten i noe særlig grad på din motor, betviles sterkt. AQAD 40 B har allerede intercooler, du kan selvsagt ta en renselsesprosess på den, sjekke dysene osv, men så veldig mye mer ompf tviler jeg på at du klarer å hente ut. Skal du øke effekten ved å pøse på mer diesel (og luft) trenger du mer kjøling, går ut fra at om du i dag legger spaken i bånn, fyker tempmåleren ganske raskt oppover, samme resultat vil du få dersom du tar ut mer effekt uten å øke kjølekapasiteten.

Mitt råd er å glemme det, dersom du ønsker forbedrede fart/planingsegenskaper uten å skifte motor, får du best utbytte ved å skifte til duoprop underdel på drevet ditt, eventuelt til et 290 dp-drev eller nyere med utveksling 1,95. Dersom motoren ellers er frisk vil dette kunne gi deg både forbedret aks, høyere toppfart og lavere forbruk. Et brukbart drev finner du til +/- 25.000 hvis du følger med i markedet og har litt tålmodighet.

Redigert av sumo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...