Jump to content

Interessant link for båtfolk

Poseidon

Recommended Posts

Jeg var nettopp på leting etter noe på nettet  -  og som så ofte ellers fant jeg noe som var enda mer spennende......

Det jeg fant var et dansk nettsted, med oppgaver i lanterneføring, førstehjelp, sjømannskap, VHF og maritime uttrykk.

Enten man er ute etter en repetisjon eller ønske å lære noe nytt, så anbefaler jeg et besøk på:

http://www.duelighed.dk/

God fornøyelse!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

hej

jag var oxo ute o letade.............tenkte det måste finnes noen interaktiv vhf-kurs på

internet, vhf-kusen burde man kunna lese in själv o sen bare gå o göra provet.......

dette e vad jag fann...........http://www.almanavigation.se/vhfDistans.htm

nu e ju detta svensk vhf kurs men det burde ju ikke vara så stor skillnad!  :crazy:

S/Y Gunga Din

.... vhf-kusen burde man kunna lese in själv o sen bare gå o göra provet.......

Jeg kan bekrefte at det ikke er noe problem å lese dette pensumet selv. En måte å gjøre det på er å ta kontakt med det lokale Telenor Nett, Radioinspeksjon, evt. sentralt i Oslo: tlf 22 77 95 10 (regner med at dette nummeret fortsatt er riktig). Få tilsendt pensumheftet for en rimelig penge, og få samtidig opplyst hvor nærmeste lokale Radioinspeksjon holder til. Pugg innholdet i heftet, og ta kontakt med den lokale Radioinspeksjon for å avlegge eksamen. Enkelt og greit  :crazy:

Neida Jada  :cheers:

Det er slett ikke noe problem, jeg kjenner mange som har gjort nettopp de  -  jeg gjorde det selv i sin tid....

Men det er nå engang mer sosialt  -  og sikkert mer lærerikt  -  å arbeide med stoffet i fellesskap; man diskuterer, kverulerer, vitser og utveksler erfaringer.

Å ha det moro selv er en av grunnene til at jeg med jevne mellomrom holder VHF-kurs. Jeg har holdt kurs på arbeidsplasser, i båtforeninger, i egen regi, og ellers rundt omkring. Selv om stoffet i seg selv kan være knirkende tørt  -  så er kursene alltid like trivelige.

Neste kurs for min del starter her i Stavanger i november.

mvh

Poseidon

PS

Sist helg satt jeg på skorsteinen på "Poseidon" og monterte ny VHF-antenne. Da ble jeg oppringt av hovedredningssentralen for Sør-Norge; de ville vite om jeg holdt VHF-kurs akkurat nå. Årsaken var at man hadde oppfanget et uidentifisert "MayDay" i området mellom Jærens rev og Bømlafjorden. Jeg kunne forvisse dem om at det ikke kom fra meg  .....  :sad:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men det er nå engang mer sosialt  -  og sikkert mer lærerikt  -  å arbeide med stoffet i fellesskap; man diskuterer, kverulerer, vitser og utveksler erfaringer.

Det kan jeg skrive under på. Også jeg tok "raskeste vei" til VHF-sertifikat. Hadde ambisjoner om å kjøpe på båtmessa i 2002, og meldte meg på Telenor's broilerkurs - 3 timer undervisning og deretter eksamen med umiddelbar tilbakemelding om resultat. Gratis var det også, utenom selve eksamensavgiften.

Veldig bra og prisverdig opplegg som anbefales for alle som ikke kan delta på et kurs i nærheten, eller som bare må ha lappen akkurat da.

Men, har du muligheten så anbefaler jeg ordinære kurs over noen kvelder. Det er veldig sosialt og hyggelig. Så trivelig, at jeg vurderer å supplere fritidsbåtskipper-kurset mitt med "world wide" (utvidet seilingsområde), ikke fordi jeg trenger det, men rett og slett for å lære mer og får med meg det sosiale i å treffe andre båtfrelste i en læringssituasjon.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei Kob.

Hva mener du med kurs hos Telenor. Har sett på sidene men kan ikke se at de kan tilby kurs for VHF.

Etter å ha vært en del på sjøen i sommer med reltivt nyinnkjøpt båt så fant jeg fort ut at det hadde vært greit å ha tilgang til VHF men dette får jeg jo ikke hvis jeg ikke har sertifikat.

Har også sett over linken som Lasse har lagt ut over kurs som holdes men finner ingen i nærheten av der jeg bor.

Var dette "broiler kurset" internett basert?

Hei Kob.

Hva mener du med kurs hos Telenor. Har sett på sidene men kan ikke se at de kan tilby kurs for VHF.

Etter å ha vært en del på sjøen i sommer med reltivt nyinnkjøpt båt så fant jeg fort ut at det hadde vært greit å ha tilgang til VHF men dette får jeg jo ikke hvis jeg ikke har sertifikat.

Har også sett over linken som Lasse har lagt ut over kurs som holdes men finner ingen i nærheten av der jeg bor.

Var dette "broiler kurset" internett basert?

Jeg ser jeg var litt upresis. Jeg deltok på det VHF-kurset som avholdes under båtmessa "Sjøen for alle" i mars hvert år (fra 2003 på Lillestrøm). De siste årene har det vært avholdt slike kurs (nesten?) hver dag under hele messa. Jeg mente det var Telenor som stod bak, i hvert fall var det Tjøme radio (Tidemann tror jeg han het) som stod for den praktiske delen den dagen jeg deltok.

Mitt poeng var at hvis en bor slik til at det er vanskelig å delta på et kurs, kan dette komprimerte kurset være et alternativ. Mange av oss drar jo på messa, selv om det betyr litt reise. Og med en lang dag får en både med seg kurset, eksamen, resultatet og de fleste godbitene på messa. Du får tom. et midlertidig bevis som du kan bruke dersom du skal kjøpe VHF under messa. Kort sagt - veldig praktisk. Påmelding skjer i forkant, og da får en tilsendt pensumheftet som nå er blitt veldig bra, så bra at de fleste sikkert frivillig leser en del før de kommer på kurset.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dette er selvfølgelig gode argumenter for å melde seg på et kurs, men for mange er det nå en gang slik at det er pengene som til syvende og sist bestemmer. Det er uansett å anbefale å kurse seg, enten det gjelder VHF, fritidsbåtskipper eller andre ting, og enten man leser selv eller følger et kursopplegg. Like sikkert som at det er mulig å lese seg til gode resultater som privatist, så er det også helt sikkert at det dukker opp problemstillinger som det kunne ha vært nyttig å diskutere med andre. Uansett, lykke til alle dere som måtte finne på å kurse seg i løpet av vinteren  :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...