Jump to content

Gjenging av rundtstål. Hvilket verktøy? (kjølbolter)

M/S Bastard

Recommended Posts

Har ett par spørsmål om gjenging av rundtstål i syrefast AISI 316.

Skal bestille stål i dag og den kommer i lengde på 3-6 meter. Hadde tenkt og fått den ferdig kappet i halv metere men det er igrunn dumt. I tilfelle jeg ikke trenger dem så lange.

Men da må jeg kappe sjøl, og her kommer "problemet".

Jeg skal gjenge sjøl også, men hvordan begynner man og gjenge på en butt ende?

Finns det styringer til gjengesnitt? Eller må jeg få dreid dem kone i begge ender slik at jeg har litt styring.

Har funnet at jeg må låne evt kjøpe meg noe gjengeverktøy. Det fra Bilextra blir for dårlig i denne sammengheng.

Bestiller samtidig firkantskiver og muttere i samme slengen.

Hva er vanlig stigning på 16M muttere.

Jeg vet ikke hvor lange bolter du skal lage, men er de kortere enn 1 meter så hadde jeg kjøpt 1 meters A4 (316) gjengestenger fra Biltema i M16 til 179,- pr meter. Det er sant he...t å gjenge M16 for hånd.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Joa, men jeg har ikke noen Biltema i nærheten. Dessuten vil jeg ikke bruke gjengestenger igjennom bunnstokk og kjøl

Derfor handler jeg en lengre lengde som jeg kapper sjøl, da det blir litt ulike lengder.

Regner med at det er tungt og dreie for hånd, men jeg har mulighet for og få en til og dreie i benk.

Men så er det dette med og vente til han får tid, jeg må ha på plass 3 bolter før motor settes inn

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Er veldig sant som sydvesten sier!! Og skal du lage et langt gjengeparti er du garantert at gjengebakken etter hvert skjærer seg skeiv, selv om du klarte å entre den beint. Gjengestengene i fra biltema er sikkert bra, de fra Olas Olson vet jeg er bra.

Har du en som kan dreie så går det fint.

Redigert av Hydrox (see edit history)

Det er noen år siden sist jeg brukte gjenge verktøy, men tar du det med ro i starten er ikke styringen noe problem. Gjenge bakken er kon i starten.

Kjenner du en rørlegger som har begynt å fått gråhåra :wink: (+ 40) er det rart om han ikke har det du trenger. Ellers er det sikkert en yrkesskole i nærheten av deg som kan hjelpe deg med utlån av verktøy, eller som kan gjøre jobben for deg. Lykke til

Men hvorfor kjøpte du ikke syrefast gjengestål, som er ferdig gjenget hele veien, eller ble det for dyrt.

Ser du har fått dette forslaget mens jeg skrev.

Når det gjelder gjengeutstyr, er det her som ellers, du får det du betaler for.....

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hadde tenkt og bruke gjengestål, men tok en runde med han Juul (trebåt fyren) og han anbefalte i utgangspunktet ikke gjenget stang. Pga av skjærende krefter mener jeg det var.

Blir for øvrig ikke mye gjenging, skal ha plass til mutter/skive pluss litt til. (4-5 cm i hver ende)

Hadde du bodd litt mere sentralt til (i forhold til Namsos) :wink: skulle du få lånt utstyr hos meg, men det er rart om ikke noen av båtplassens medlemmer som bor nærmere har utstyr å låne bort.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

og han anbefalte i utgangspunktet ikke gjenget stang.

Kan du da heller ikke bruke ferdigjenget stang og bare pusse ned gjengene med en vinkelsliper der du ikke vil ha de, eller enda enklere surre på litt tape på gjengene, da vil det vel ikke få noen skjærende effekt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Gjengestål er ubrukelig som kjøl bolter. Boltenes hull skal være 0,5mm trangere en dimensjon på bolten. Dette for ar det ikke skal bli lekasje, med gjengestål vill du få problemer da det vill gjøre hullet romt. Boltene slipes kon i enden, før gjenging. Kan gjenges for hand, i dreiebenk eller med gjengemaskin. Brukte mye dreibenk da prosedyre med å skifte bakker i gjengemaskin tok for lang tid........ikke noe problem.

kgt

Kan du da heller ikke bruke ferdigjenget stang og bare pusse ned gjengene med en vinkelsliper der du ikke vil ha de, eller enda enklere surre på litt tape på gjengene, da vil det vel ikke få noen skjærende effekt.

Mnja, men dette vil bli for romt eller trangt i hullene

Der kom KGT med forklaringen :-)

Skal hullet være litt mindre også ja, må ha nytt bor og da jo.

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Du har jo Biltema i Sandefjord og Clas Ohlson i Tønsberg, Bastard 30000. En tur til en av disse og kjøpe gjengestang sparer deg definitivt for masse arbeid. Dersom hullet blir litt for romt i forhold til bolten kan du bruke Zuzukis metode over her. Dersom du har litt mindre bor, så bare setter du på en kontramutter og skrur stanga gjennom motorfundamentet/bunnstokkene. Kan overhodet ikke se noe problemer med dette kontra slett bolt som du gjenger selv.

mvh tuffff

Jeg ville gjenget i tre omganger. Dyrere gjengesnitt får du i tre deler med forskjellig skarphet på skjæret. Du gjenger med det groveste først. Så gjenger du litt dypere med nummer to, og avslutter med det skarpeste snittet. Det blir penere gjenger av det i tillegg til at snittet slites mindre. 316S er harde saker.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Detta har vi vært med på før. Ønsker du lekkasje, bruk gjengestang. Du får det garantert aldri tett. Det beste på en trebåt er faktisk Vanlig rundtjern som ruster, rusten tetter mellom stang og treverk. Nest best er varmgalvanisert stang.

Egentlig ville jeg ikke brukt rustfritt i trebåt i det hele tatt. Muligheten for div. korrosjonstyper i AISI 316 er så absolutt tilstede.

På min eldgamle seiler var det vanlig jern. Etter omlag 60 år var det ikke mye igjen av boltene, da vi hogg opp båten. De hadde nok allikevel holdt 10 år til, minst. Hvor gammel tror du Batstard blir?

Del 18: 42 fot organisert vanvidd Festemidler for båt . I denne gamle artikkelen står detm festemidler i båt. Mer om prosjektet finnes her: Njordforum

Her er liitt om gjengestenger klippet ut:

Bruk gjengestang med omtanke

En gjengestang er gjenget hele lengden. De leveres normalt i lengder på 1 meter, og kappes til ønsket lengde. Men en 12 mm gjengestang er 11,6 mm fordi gjengesnittet har redusert tykkelsen. Det finns ingen lange treborer for denne tykkelsen. Når vi borer et 12 mm hull og setter inn en 11,6 mm gjengestang, har vi gjort en grov feil.

Eksempel: Bunnstokkene er limt og festet til hvert spant med 4 stk. 12 mm gjengestenger. Festet blir utsatt for moment og skjærspenninger når spantene i skroget får belastning. All belastningen kommer først på epoksy-limfugen siden hullene til gjengestengene er for store. Gjengstengene deltar ikke før limfestet ryker. Og da er det ingen stivhet i festet før gjengestengene presser sammen trefibrene 2-3 mm og etablerer motkraft i treverket. Et slikt feste er farlig og verdiløst siden stålet i festet ikke deltar sammen med limfugen.

Tiltak er påkrevd. Enklest er det å fylle hullet for gjengestangen med epoksy lim. Sett tynn plasttape på der mutteren skal sitte og ha epoksylim på gjengene på stangen. Før gjenestangen ut og inn og prøv å få mest mulig epoksylim inn i hullet. La dette trekk inn i treverket og etterfyll etter 30 minutter. La limet herde og fjern tapen med en stålbørste (rustfri for å unngå jernavsetninger som kan starte rust). Stram opp festet med likt tiltrekkingsmoment på begge sider samtidig. I et slik feste har epoksylimet trekt inn og herdet i treverket i hullet. Gjengestangen er limt inn i treverket og virker sammen med limfugen mellom spant og bunnstokk fra første øyeblikk av belastningen. Styrken er mangedoblet. Det er riktig å si at epoksy og syrefast stål har fremskaffet de sterkeste festene i trebåtens historie.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Fram til jeg sluttet i trebåtbransjen for 5 år siden brukte vi kun galvaniserte bolter, men etter erfaring gjort over mange år gikk bransjen over til syrefast. På større båter krever skipskontrollen at det jevnlig taes ut bolter for kontroll, det var ikke ofte at bolter var tært. Siden di fleste trebåter (fiskeflåten) ikke er nyere en midt på 70 tallet så er nok levetiden på galvanisert bolter.....antageligvis 40-50 år minst. Erfaringa vi gjorde var at bolter i forbindelse med motorfundament tærtes først, har vell litt med all strøm som er ombord nu. Tror aldri gjengestag ville blitt godkjent av skipskontrollen selv med epoxy.! :smiley::smiley:

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...