eysteind Startet 25.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2003 Har allereide etter en liten sommer med nåverende båt begynt å tekt på kva neste båt skal vere. Lysten på noe helt nytt er stor og når eg liker godt å jobbe med båt, kunne eg tenke meg å kjøpe en halv-eller 3/4 fabrikata båt. Det blir nok en halvplaner. Har innhentet brosyrer frå Sollux, Agder/Nor-Sea og Inter. Dette er halvplanende snekker med god fart. Har reknet litt og kommet fram til at ved å kjøpe båt med isatt motor og absolutt alt av orginal innredning og utstyr, vil du spare ca 100.000 ved å "skru" den sammen sjølv. Fortenesta blir fort meir om du kjøper utstyr, skottbekledning puter m.m med andre produsenter og får dette billigere. Eks. Inter skal ha ca 7000 for 30meter skottbekledning. Kjøper du hos Titanduk for 50kr meteren, sparer du 5500,-! Sjølv om du sparer en del, har eg igrunn ikkje råd til å kjøpe så dyr båt. Men er begynt å tenke på noe...: Kva med å finne en som vil kjøpe en ferdig båt, og så bygger eg båten for han. Då får han velge helt fritt av både utstyr og pris. Og fortenesta ved å kjøpe båten som halvfabrikata, deler vi. For eks. dersom fortenesta blir 100.000 deler vi denne 40.000 til kjøper og 60.000 til byggar. Ved å kjøpe en halvfabrikata båt med original innredning, gjerne ferdig lakket, og elles alt av originale puter stoler, tepper etc vil kjøparen få en båt som er 100% original, men har større mulighet til å bestemme pris og utstyr og tjener 40.000,- i for hold til å kjøpe båten hos båtprodusent. Vet ikke kva markedet er for hurtigående snekker frå 23 til 27 fot og priser mellom 350.000 og 700.000, men eg trur dette kurante båter. Masse båt for pengene. Føler at dette er båter som ikkje er så mange tekninske ting på. Er denne ideen noe å satse på? Vil eg finne kunder som er inntressert i å kjøpe? Kor mykje arbeid er det å sette sammen et slikt byggesett. Kan umulig vere så veldig tidkrevande ettersom alt er planlagt og innredning ferdig fra produsent. Med ei forteneste på 60.000,- blir nok det ei bra timeslønn? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Hei! Ideen er god, men EU - direktivet stopper ethvert forsøk på "kreativ" selvbygging. Reglene stiller strenge krav til hele byggeprosessen, og båtbyggeren må utstyre båten med CE - merkingen etter at den er klar for levering sammen med en "samsvarserklæring" som garanterer at båten er bygget i henhold til EU - direktivet. Du KAN bygge et halvfabrikat selv. Kjøper du en halvferdig båt, skal den være utstyrt med ovennevnte erklæring om at det er bygget etter bestemmelsene så langt i byggeprosessen. Etter at du er ferdig med "din" båt, må du beholde den i fem år før du kan selge den. Jeg nevner også for ordens skyld at EU - direktivet også gjelder for import av båter fra land utenom EU - området. Hvis den eventuelle båten ikke er EU - godkjent, må båten gjennom full godkjenning av "tilsyndmyndighet". I Norge er dette Det Norske Veritas. Dette er en stor og dyr prosess, og til skrekk og advarsel kan det nevnet at da en av våre mer kjente "kolonialhandlere" importerte en seiler utenom bestemmelsene, kostet dette ham tusen kroner dagen i dagbøter i ett år, så trå varsomt. Med ønske om en lovlydig og sikker høst Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Men går det ikke ann å få halvfabrikata båter CE-godgjent av eks båtprodusent etter at den er ferdigstillet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Nei, da må du gjennom full pakke hos Veritas for å få CE - merket. Sorry, men så brutalt er det! Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Lotus Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 En ting til. Du må virkelig slite for dine 100.000 selvbyggerkroner. 1. Dette er veldig mye jobb. 2. Du vil gjøre den mye senere enn en som gjør den hver dag. 3. Første gang du gjør jobben må du i tillegg sette av tid til fintenking. Og til monteringstabber. 4. Du må ikke ha 10 tommeltotter. Maks 3-4 er kravet. 5. Noen selvbygde båter blir bedre enn originalen, men de fleste bruktkjøpere synes den er dårligere. 6. Fritiden din er også verdt en del penger. Er 50 kroner timen i "fritidstap" passende pris for å ikke ha tid til familien og de tingene du ellers elsker å gjøre? 7. Du må ha et passende sted å stå hele vinteren, for du har vel ikke tenkt å ødelegge båtsesongen din med dette? 8. Du må ha alt av verktøy og spesialverktøy. 9. De tingene jeg glemte. Jobber du i 1000 timer har du 100 kroner timen i fortjeneste. Minus 50 kroner timen i "fritidstap" har du igjen 50 kroner. Så legger vi til tiden og utgiftene du brukte til å krangle om uforutsette problemer med verft, likningskontor, CE-regler eller annet. Litt galt ble det også at kona flyttet ut når du var nesten helt fredig. Moralen er at det som ser ut som lettjente penger ofte ikke er det. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Prøv heller: 1. Kjøp stygg, teknisk bra båt om hausten. 2. Puss opp, tapetser etc gjennom vinteren. 3. Selg med god fortjeneste til våren. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Nei, da må du gjennom full pakke hos Veritas for å få CE - merket. Sorry, men så brutalt er det! Ingvar Da opplyser importøren til British Hunter noe annet - eller forsåvidt Hunter selv. Jeg husker ikke alle kravene (bare det ene, at du må ha med bade/redningsstigen bak), men når du oppfyller disse så er CE-merking ingen problem. (Har ikke sjekket nærmere rundt dette, så ikke arrester meg). Hunterens importør sitter på Nesodden og har denne hjemmesiden. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Ingar skriver at en kan bygge en halvfabrikata båt selv, men må man ha den i 5 år før man kan selge den. Blir den CE. godkjent etter fem år? Kva med å "kunden" kjøper den halvfabrikata båten og "leiger" meg til å bygge den ferdig? Og han har denne i fem år. Er det lovlig?? Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Ingar skriver at en kan bygge en halvfabrikata båt selv, men må man ha den i 5 år før man kan selge den. Blir den CE. godkjent etter fem år? Kva med å "kunden" kjøper den halvfabrikata båten og "leiger" meg til å bygge den ferdig? Og han har denne i fem år. Er det lovlig?? Båten blir ikke CE merket etter 5 år, men det er et untak. Når en har byggd en båt selv, som ikke er CE merket, så kan man selge den etter 5 år. Ellers så er det vel ingen iso standarder for kun innredningen, så dersom det kun gjelder snekring av skap og køyyer etc. så tror jeg faktisk ikke det kommer i konflikt med direktivet, dersom du kjøper en båt som ellers er CE merket. Dersom kunden leiger deg til å gjøre båten ferdig, så er du vel i utgangspunktet akkurat samme situasjon som om du bygger båten selv, men mulig at 5 års regelen da vil gjelde for kunden og ikke deg selv. I midlertid må du da vere registrert som selvstendig næringsdrivende, så dersom du ikke jobber "svart" medfører dette en betydlg ulempe med tanke skatt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Sjekket dette med hunter selv nå på denne siden: De kaller det kit, og det du får er allerede CE-merket. Men kall det hva du vil, jeg ville det kalle et halv- eller 3/4 fabrikat. Sitat: "Kit owners have a great time finishing her off and adding a few personal touches as they go. And like all Hunter Kits, she's fully RCD compatible so you get your Category B Offshore (except Channel 31 which is Category A Ocean) classification plate and CE mark when you confirm she has been finished off with standard CE marked Hunter issued gear and to the Hunter kit instructions." Hvorfor gjør ikke dette flere? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 I midlertid må du da vere registrert som selvstendig næringsdrivende, så dersom du ikke jobber "svart" medfører dette en betydlg ulempe med tanke skatt.Jeg ønsker ikke å være noen gledesdreper. Men det er faktisk slik at når en slik aktivitet går ut over hva som kan betraktes som hobbyaktivitet (og det gjør det trolig hvis du skal innrede en båt for en annen person mot betaling) så er det både skattepliktig og momspliktig. Dessuten, som sagt tidligere i denne tråden tror jeg ikke det er veldig lettjente penger. Derimot - hvis du kjøper, restaurerer og selger en og annen båt (slik du allerede har gjort) er dette hobbyvirksomhet, skattefritt og ikke momspliktig så lenge omfanget er begrenset. Blir det opptil flere båter pr. år er veien kort til at det er skattepliktig næringsvirksomhet. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
ok67 Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Hva som er skattepliktig eller ikke kommer ofte annpå hvilken bunke du havner i på ligningskontoret........ Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Men da er jo denne båten sikkert ikkje CE-godkjent og ulovleg å selge? http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=9479 Det finst mange slike halvfabrikata båter under 5 år til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Når det gjelder CE merking på innredning av halvfabrikata så er det varierende praksis hos de forskjellige leverandørene. Nor Star blant annet lever sine båter CE merket, men de stiller krav til hvor mye du skal kjøpe av dem eller hvor ferdig båten skal være før "de" CE merker båten. Hvis man kjøper en "plastferdig lukket" båt med motor innsatt er det ikke noe problem for leverandør å CE merke båten, han løpe heller ikke så stor risiko med det. Eller så tar nok Ingvar J. fra Redningsselspaket feil denne gangen når han påstår bastant at man ikke kan få et halvfabrikat CE merket gjennom produsent. Det er nok fullt mulig og i tillegg fullt lovlig. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Hei Eysteind. Vil helst ikke ta motet fra deg, men her bør du virkelig tenke deg om to ganger. Har selv bygd en 32 foter og fått masse ros for denne, men: Dette er en båt uten innerlinere så her regnet verftet 1500 byggetimer, jeg brukte 2300. Det var to år hvor jeg virkelig forsømte familien min. Det var det ikke verdt. Skal du ha tjans til å få et godt resultat trenger du verktøy fro 15-20.000,-. Pluss at du må være rimelig fingernem.Du nevner at du kan spare på å benytte andre leverandører? Er du da sikker på at det snakkes om identisk vare. Har du tenkt over at det tar tid og forsendelse også koster. Her kan det selfølgelig hjelpe om du har noen du kjenner som driver eget firma og kan bestille inn varer direkte fra grossist. Til slutt det store spørsmålet. Om noen halvfabrikerer en annen vare,- f.eks en bil. er du villig til å betale samme pris som hos leverandøren. Skal du som levrandør gi garantier. På nybåt oppnås det vel av og til noen prosenter i rabatt. Kan du matche dette? TENK DEG GODT OM FØR DU GJØR DETTE! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Kan ikke forstå at dette kan vere så mye arbeid. En båt på ca 25 fot med ferdig utskåret innredning og skottbekledning montert og alt utlvendig er ferdig? Ikkje er det noe masse utstyr heller å montere. Skulle tru at en slik båt som eks Sollux med mykje plast innvendig på benker og toalett ikkje skulle vere så mye arbeid. Eg trudde dette skulle vere gjort på 300-400timer, men det er mulig eg tar feil. Har sett og studert sidene til selvbygg.no og han gjorde jobb på 316 timer. Det er jo en mykje større båt også. Har sendt mail til Inter ang. CE godgjenning Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Gå inn på denne siden http://home.swipnet.se/emco/ og se under "Dagbok" - her får du en fantastisk beskrivelse av innredningsarbeidet, samtidig som det gir et visst innblikk i omfanget av jobben. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/S Bastard Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Tror ikke dette er noen gullgruve desverre! Det som virklig er gullgruve er som Nils sier tidligere i tråden. Kjøp brukt billig og puss opp og selg. Så forresten i Tønsbergs blad: 22 fot Sjømann med henger og defekt motor for 10000,- Puss opp den rimelig og selg den for 40000. Bare et tips! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Eg veit at ved å pusse opp gamle båter kan eg en del. Har pusset opp to saga 20 og fått ca 100% avkastning kvar gong. Har også pusset opp en saga 24 og seldt, også der med en god forteneste. Den siste båten kjøpte eg billig en vinter. Kjøpte den usett og blei levert på døra. Sette båten på land og pusset den opp. Både utvendig og innvendig. Da eg skulle sjøsette den viste det seg at den motoren som skulle vere nyoverhalt og i god stand var defekt. Prøvde å selge båten, men ingen av dei som var og såg på den, viste inntresse. Hevet til slutt kjøpet, og tapte ca 10.000 kroner pluss mange arbeidstimer. SURT!! Sjølv om du pusser opp en gammel båt, klarer du ikke å få den skikkeleg fin for overkomlig pris. Dessuten er motoren noe av det eg syns eg viktigest på en båt. Er nå litt lei av gamle båter og ønsker å bygge noe helt nytt dom ingen har øydelagt og missbrukt før meg. Men om det er en gullgruve er ikke sikkert, men eg taper nok ikke noe på det... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2003 Fikk i dag mail frå Inter: ved den måten vi gjør det på, vi monterer motor, dieselsystem, ror, regulasje og flyndre er de viktigeste momentene gjort ved fabrikk, da trenger vi bare et par timers kikk på båten og så skriver vi ut CEpapirene til deg. veldig ofte avtales et møte her på sørlandet i sommerferien slik at vi tar det da - gratis, må vi reise noe sted kan det bli litt anderledes, - komme sjøveien er kanskje litt verre for deg men en løsning vil vi nok finne. i tillegg pleier vi å monterer vinduer og kalesje + skjerm. tommelfingeregel er vel tre år før man selger den ved selvgbygg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.