Jump to content

Dekkstativ

terisa

Recommended Posts

Har nå montert dekkstativ med tilhørende pressenning (OB. Wiik ). Utstyret er montert på Scand Baltic med hardtopp og jobben gikk veldig greit.

Bor i Sandnes kommune (Rogaland), har ikke sett at det er så mange som bruker slikt utstyr, det ble høyere en jeg trodde ! :confused:

Er det noen som har erfaringer, gode og dårlige med tanke på vind ?

Hva er eventuelt svakheten ?

Pressenning henger ca. 1/2 meter over sjøen og er festet med vannkanner på sidene og surret med tau forut og akter med passelig lufting.

Har et slikt jeg også til min Baltic. Men min står på land, her i forrige måned da det blåste mye på østlandet hadde etpar av lengdene gått ifra hverandre i skjøtene på møne stanga. Ellers sto stativet godt, det er festet i rekka med tre skrev og to midt støtter.

Min presenning ble også litt for høy så vinden tok godt tak i den da vi hadde uvær,

det var et par av hulla\maljene som revnet pga tunge kanner men din presenning er vel av bedre kvalitet vil jeg tro så det er sikkert ikke noe problem.

Jeg så mange presenninger\stativer som hadde løsnet og veltet så det er nok en fordel for oss som har båten på land å strekke et par liner rundt hele stativet og under båten så blåser det ikke bort :smiley:

Redigert av Espentc (see edit history)

Har selv dekksstativ, og en viktig detalj som mange glemmer er å bardunere stativet i lengderetningen, begge veier. Ved mye vind så risikerer man ikke at hele stativet blir blåst forrover eller bakover.

Jeg mener også at det er viktig at presenningen ikke er festet i stativ eller båt (eller krybbe når man ligger på land), men bare blir holdt nede av nok vannkanner. De største skadene som jeg har sett på båt og stativ er i de tilfellene hvor presenningen er festet til båten.

Hadde et tillfelle, i Oslo, for 2-3 år siden, hvor en kraftig januarstorm blåste ned/istykker de fleste stativer og presenninger rundt min båt, mens hos meg hadde bare presenningen løftet seg 2-3 meter bakover, men like hel presenning og stativ og ingen skader på båten.

Utfra fine tilbakemeldinger så ser det ut til at dette er mest utbred østpå!

Sitter nå med en følelse at det er få som bruker dette systemet når båten ligger på vannet om vinteren.

Er forsatt spesielt intressert å høre om det er noen som har erfaringer med dette på vestlandet :seeya:

Bruker OB.Wiik stativ og presenning på båten i boblehavna. Låser stativet til båten med et par lastestropper, i tillegg til masta. Presenningen har maljer på innsiden like over relingslisten, slik at denne også festes til relingslist/kryssholt. Benytter da ikke kanner på selve skjørtet.

Kanner er sikkert den beste løsningen om båten står i stativ på land. På vannet antar jeg belastingen i vindkastene blir mindre med fleksibiliteten i båt og fortøyninger.

Det jeg ikke liker helt med OB Wiik-stativet er at de fleksible beina som går ned mot relingslisten, ikke kan låses til stativet. En liten lapsus under montering så farer beina i vannet. Sikrer dem med en liten tapebit, men optimalt er det ikke.

For øvrig virker stativet veldig solid og lett monterbart. Den 12 meter lange presenningen er delt i tre for å gjøre den mer håndterbar, og den er topp med en fine detaljer som borrelås over maljer ved skjøter, lufting, etc. Men dyr var den.

Brukte tidligere det enkle stativet til Malfix i 16-17 år, med en vanlig lettpresenning. Det gikk utmerket det også

Kjøpte OPI dekkstativ til min Baltic i høst fra Opplagsspesialisten. Han anbefalte å sette fast stativbena med klemmer nederst på rekkestolpene. Har barduner i begge ender for å unnå slingring i lengderetning. Dette har funka greit i sterk vind mulig det var kuling for noen uker siden. Har kanner på siden og 220g presenning.

Ser at ingen er for å feste fast presenning til båt/krybbe. Selv har jeg begynt med å å la presenningstau gå gjennom alle maljene rundt båte - deretter snurper jeg dette samme slik at vinden ikke kan få løft fra sidene. Henger så kanner i tauet. Stram og fin presenning, med liten mulighet for vinden å få tak i den. Åpning baug og akter sikrer lufting. Jeg har aldri hatt så lite trøbbel med presenningen som etter jeg begynet å snurpe sammen. Har fungert gjennom all slags vær de siste årene. Da jeg bare lot kannene henge på flyttet presenningen seg titt og ofte når høststormene gikk.

Så jeg har en noe annen erfaring med dette enn i innleggene over.

Ser det skrytes av OBWIIK presenning. Det hadde jeg på den forrige båten. Utrolig bra presenning - tålte "alt". Spesielt imponert over at den kunne forme seg over spisse rekkestøtter og andre utstikkende ting år etter år uten å gnage hull. Selvom det er fy-fy hadde jeg fulle kanner direkte i alle maljene. Også dette gikk bra - så disse laget imponerende presenninger.

Hei

Eg har hatt presenning over båten min, som låg på sjøen på Vestlandet. (Dolviken, Bergen)

Presenningen var av middels kvalitet, 220 gram/kvm. Presenninga var over bommen, og var festa til masta og enden på bommen.

Hadde plastkanner, 5l, med vatn festa til alle maljene. Dette gjekk heilt fint.

Toler ikkje maljene dette, så har ein feil presenning, synest no eg.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...