Jump to content

Trimplan Sandvik 26

Marulf

Recommended Posts

Hei graver båten din seg mye ned i hekken på full gass?

vist ikke så behøver du ikke noe trimplan :smiley:

Jeg ser at noen oppgir at den samme båten gjør 9 knop mens andre sier 7 knop så det kommer vel an på hva de har målt farten med :confused:

Du har jo en bra marsfart på båten din den går vel da fortere en dette på full gass antar jeg,

så da har du nok ikke mye og hente med et trimplan.

Redigert av Espentc (see edit history)

Ja den graver seg ned, men jeg har ikke hatt snekke før så jeg er usikker

på hvor dan denne skrogtypen oppfører seg. Jeg får heller ikke fullt turtall,

ca 3300 omdr, mens 3600 o/min er det opgitte turtallet. Dette kan ha sammenheng

med valg av propeller, evt at dynamoen som ble byttet ikke har samme diameter på

løpehjul og dermed viser feil turtall? (kjøpte båten og motoren hver for seg, så jeg har ikke

noe sammenligningsgrunnlag)

Jeg tror ikke din båt vil gå noe særlig fortere da den har en marsfart på 7,5 knop,

jeg tittet litt på finn.no å noen oppgir kun 7 knop som maxfart med like mye hk som din.

Jeg har et stort trimplan av snekke type som går rundt hele båten bak men den graver seg ned for det så det er nok vanlig med litt graving :smiley:

Så da skal man bare legge det på hylla siden du mener det er vanlig? Har du tenkt på at ditt trimplan kan være montert feil? Feil vinkel.

Hva folk skriver på FINN.no kan vi ikke bruke som mal, der skrives det jo alt mulig rart.

Øker man lengden på skroget vil man også øke farten, i teorien er det vel 1 meter pr knop(?) Platen bak forlenger jo skroget. I realiteten øker man ofte mer enn dette ved montering av plate bak på snekke, man oppnår også samme fart som tidligere med mindre gasspådrag. Man må jo ha litt krefter i motor også, det nytter jo ikke om man har en 10hk motor.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Skipsmannen har du sett denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25955 :smiley:

Har sett den, men den er ikke noe for meg da jeg ikke liker å krangle, derimot en diskusjon er ok.

Men nå forstår jeg ikke helt hvorfor du drar opp den tråden her, mener du at vi krangler siden jeg ikke kan gi deg rett i det du sier? Jeg synes du står litt bastant på ting du bare tror, om det er ting man bare tror så må man vel være litt mer ydmyk enn du ser ut til å være etter min mening.

[Moralens glade vokter!]

Tja med fare for å blande meg inn i noe jeg ikke har noe med så reagerte jeg umidelbart på tonen i svaret du ga Espentc. Selve problemstillingen med montering av plate bak vet jeg lite om men vet såpass at det finnes velykket og mislykkete utførelser av dette. At man kan samenligne dette med forlengelse av skroget er jeg usikker på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei igjen.

Takknemlig for svar, men jeg føler at jeg ikke er kommet så mye lengre i eventuell utforming

og størrelse på flaps. Dersom noen har bilder/tegninger setter jeg pris på det. Jeg skal også

lage badeplatform i vinter, så kanskje dette kan kombineres.

Jeg så forleden (forøvrig også på finn) et par av disse Sandvikene som var oppgitt med 9-10 knop

med samme motor som meg. Disse hadde planebrett, men jeg tok desverre ikke kontakt med dem

før båtene ble solgt. Kan også ha noe med loggen å gjøre, jeg har målt med GPS. Får forøvrig ikke

noe særlig høyere fart om jeg gir full hendel heller, kanskje opp mot 8 knop.

:sailing:

Øker man lengden på skroget vil man også øke farten, i teorien er det vel 1 meter pr knop(?) Platen bak forlenger jo skroget.

Neida, Skipsmannen. Det gjør den ikke. Platen bak løfter bare skroget slik at båten ikke går i så bratt motbakke (dersom den er stor nok/riktig utformet og du har motorkraft nok). Den eventuelle fartsøkningen du oppnår med dette, har ingen ting med økt skroglengde å gjøre.

mvh tuffff

Neida, Skipsmannen. Det gjør den ikke. Platen bak løfter bare skroget slik at båten ikke går i så bratt motbakke (dersom den er stor nok/riktig utformet og du har motorkraft nok). Den eventuelle fartsøkningen du oppnår med dette, har ingen ting med økt skroglengde å gjøre.

mvh tuffff

Hva er din definisjon på forlengelse av skroget?

Vi snakker om en plate som går rett ut bak båten i flukt med bunnen uten å vinkles nedover, rett og slett bare en forlengelse av bunnen på båten.

[Moralens glade vokter!]

Det er mulig jeg forklarte meg klosset, men jeg oppfattet din påstand å være en henvisning til formelen for vannlinjelengde(bølgelengde) og hastighet, slik som det gjelder for fortrengerskrog.

En forlengelse av skroget i denne betydning (å oppnå fartsøkning) har altså med fortrengerskrog å gjøre. Platen/eg. trimplanet skal gi et dynamisk løft og vi er derfor over i de planene båtenes område. Det er derfor platens areal og angrepsvinkel mot vannet som er viktig. Ikke det i seg at båtens lengde øker.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...