Jump to content

Materiale i dørk?

Smiley

Recommended Posts

Er i full gang med oppussingen av min Smuggler (er ikke været herlig dere? ), og har i den forbindelse revet ut hele dørken på båten. Den gamle fineren hadde slått litt krøll på seg, og jeg var derfor redd jeg skulle finne mye "råttent" under denne. Det viste seg at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, men nå får jeg i alle fall lagt et nytt og flatt "gulv". Men... hva er det beste materialet å legge? Ny finèr godt behandlet med olje... eller bør jeg løse det med noe annet? Den gamle platen var ikke støpt fast, og er jeg nøye med passformen på den nye, er ikke det nødvendig på denne heller. Den gamle glassfiberplata oppå finèren kappet jeg hel ut, så den er bare å legge tilbake og "sveise" skjøten rundt. Regner med at det aldri vil være 100% tørt / tett under denne uansett hvor nøye jeg forsøker å være.

Noen synspunkter?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Takker, det skal jeg! Snakker om ca. 1,5 x2,5 meter. Teak er altså det som vil være mest fuktbestandig?

Må bare understreke at den plata jeg skal legge inn skal aldri synes. Den skal bare tåle fuktighet.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

marine finer godt forseglet med epoksy på all "endeved" Eller annen finer godt innsatt på alle sider med epoksy å bruke eak der den ikke er synlig er voldtekt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

....Da har du nok ikke fulgt mye med i media de siste 10 åra,.....

Joda, men jeg har fulgt med på virkeligheten også. Jeg ferdes en god del der de produserer teaken og ser at de nå spikrer paller av den i stedet, og også som nevnt ovenfor; forskaler med den. Sorry, men jeg syns det blir for dumt å være politisk korrekte her hjemme på bjerget og tro at det kan redde verden.

Eller brenner den for å rydde nytt land

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 måneder senere...
All bruk at teak er voldtekt av regnskogene. På tide å si stopp, hvorfor ikke bruke eik der det er synlig? Oljes den grundig så er den nesten like bra.

Sannhet med modifikasjoner.

Mye av teaken er nå dyrket fram og går ikke utover regnskogen.

Bare be om å få dokumentasjon der du kjøper den. Kan de ikke framskaffe dette kan du jo ta saken videre eller gå en annen plass :wink:

Ser eg svarer på eit litt gamalt innlegg no, men tar sjangsen på at det vert sett likevel.

All bruk at teak er voldtekt av regnskogene. På tide å si stopp, hvorfor ikke bruke eik der det er synlig? Oljes den grundig så er den nesten like bra.

Er i utgangspunktet einig med deg, men så begynte eg å tenkje litt... Eik er jo også eit lauvtre, og ein del av fotosyntesen, så eg forstår ikkje heilt poenget med å sage ned eit lauvtre for å redde eit anna, hjelper vel neppe på oksygen mengda på jorda og demping av drivhus effekta :confused:

Slik eg ser det så må det brukast meir bartre, i allefall der det ikkje er behov for noko særleg styrke.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Du er nok veldig :confused:

Alt biologisk materiale bidrar til fotosyntese. Sånn sett er det ikkenoe forskjell på lauv og bartre, eller et gresstrå for den sakens skyld. Eller tang og tare i havet...

Forskjellen går stort sett på at man ved å fjerne regnskog fjerner skogen permanent, mens det f.eks i Norge som regel plantes et NYTT tre når et gammelt hugges ned. Dermed inngår karbonet som er bundet i treet i naturens eget kretsløp, fordi alle planter trenger CO2 når de vokser, og avgir O2.

Det finnes forskere som hevder at den økte temperaturen i havet, vil stimulere til økt produksjon av plantemateriale under vann, som vil ta opp de økte mengder CO2 som vi slipper ut ved forbrenning av fossile ressurser. Felles for disse forskerne er vel at de får lønna si fra Shell eller Exxon eller Bush...

Det var dagens miljøleksjon.

Suzuki

No boat needed..

Vart litt mindre :confused: når eg las her. Miljøet er visst ikkje einaste grunnen til at det er "fysj og fy"

Alt biologisk materiale bidrar til fotosyntese

Joda er med på den, men i like stor grad? Vil det sei at eit bartre med same storleik som eit lauvtre (eller ein klase med tang) "produserar" like mykje O2?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Bare for å ha sagt det en gang til:

- Teak vokser IKKE i regnskogen

- Teak er et løvtre

- Teak er hurtigvoksende og er lett å plante

En av grunnene til til mangelen på teak i dag er at det har blitt hugget mer enn det har blitt PLANTET. For å bli godt virke til for eksempel båtdekk, bør teaken være rundt 1 m i diameter, dvs. rundt 100 år gammel. Vi snakker da om godt hogstmodne trær som ikke kommer fra noen regnskog og som BØR HUGGES og erstattes ved nyplanting. Inntil for ca. 40 år siden ble teakskogene i Burma vedlikeholdt ved nyplanting etter hvert som en tok ut virke. Det sies at dette ikke er tilfelle idag.

Det er også et stort problem at det drives utstrakt tyvhogst. Det blir hugget en mengde ulovlig teak som egentlig ikke er hogstmoden og som burde ha fått stått til den ble større. Det er ikke minst landsbybefolkningen i høylandet i Thailand (og sikkert også i nabolandene) som på denne måten er med på å destruere skogen uten å drive nyplanting. Vi snakker da om teak som neppe går til båtbygging. Det er også blitt ødelagt store skogsområder som er blitt brent og lagt ut til jordbruk.

Altså er den teaken vi bruker stort sett plantet, men i vanlige skogsåmråder i høylandet i Asia (altså langt fra regnskogen). Det en i dag kaller plantasjeteak et stort sett mindre trær som er tatt ut ved tynning i anlagte plantasjer. Trærne blir da plantet relativt tett (med ca 2m avstand) for at de skal få rette, oppadstrebende stammer med lite grener nederst. Når trærne vokser til, må det tynnes. Da får en såkalt tynningsteak som er mindre verdifull, men brukes mye til møbler ol.

En grunn til at tynningsteaken ikke egner seg til båtdekk er at en trenger meget grove stokker for å kunne skjære til med riktig struktur ("quarter sawn"). Det kan kanskje også være tilfelle at plantasjeteaken har for gunstige vilkår og blir for løs i strukturen ("hagagran"), men det gjelder som regel ikke den som er blitt plantet i skogene.

Når det gjelder motstanden mot bruk av teak i båter tror jeg årsaken er mye uvitenhet og mye politikk. Økologisk sett skulle det være riktigere å hugge teak i Asia enn å hugge furu i Norge! Når det derimot gjelder trær i regnskogen, som ikke så lett lar seg erstatte, er jeg helt enig i at det kan stille seg anderledes.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Saken er vel at det er penga som rår, her også. Et annet problem er at en del an den "miljøvennlige" teaken bare har hatt en omlasting ekstra, der papirene har blitt stemplat på nytt.

Når vi i tillegg tar med at mye kommer fra feks Burma, som klart har noen utfordringer når det gjelder menneskerettigheter, får vi i tillegg et annnet problem. Ved å kjøpe varer som kommer derfra, er vi inndirekte med og støtter opp under regimet.

Men det er sannelig ikke lett å være idealist her heller. Har møtt meg selv i døren så mange ganger at jeg vurderer å sette inn svingdør :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...