TwinCab Startet 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2003 Jeg skal skifte motor i snekka (Joda 8100 C). I den forbindelse har jeg lurt på om det har noen hensikt å montere CV-ledd på propellakslingen. Det er spesielt reduksjon av støynivået jeg er ute etter. Blir det en reduksjon av støynivå som er verdt de ekstra kostnadene. Jeg har registrert at det er flere typer CV-ledd (Hydradrive, AquaDrive, PythonDrive og muligens enda flere). Er noen som har noen konkrete erfaringer (fordeler/ulemper, støynivå kontra pris). Jeg har registrert at Gunga Din tok opp tilsvarende spørsmål under et annet emne (Endelig ny motor i Hanto´n), men det kom ikke noen svar. Jeg har også lest artikkelen i Båtmagasinet 11-2002 om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Det er absolutt en hensikt. Likevel er det ikke noe man gjør bare for å gjøre det. Du gjør det i forbindelse med en annen jobb, f.eks. motorbytte. Det reduserer støy, men bare vibrasjonsstøy fra aksel og motor. Støyreduksjonen betinger at du monterer myke motorlabber. I tillegg er problemstillingene rundt oppretting av aksel borte for alltid. På ulempesiden er jo kostnaden en viktig faktor, likeledes monteringsarbeidet. Og selv om vedlikeholdsbehovet er ytterst sparsomt, er jo ikke verken trykklager eller cv-ledd evigvarende. Hvis det er utelukkende for støyens skyld, ville jeg vurdere støyisolering av motorrommet, eksoslyddemper, en skewback-propell der du kanskje kan gå ned en tomme på diameteren i tillegg. På den annen side: Når du har redusert motorstøy, eksosstøy og propellstøy, vil du kanskje irritere deg enda mer over vibrasjonsstøyen. Lotus PS: Det er en enkel og liketil affære å montere ny motor ned i et motorrom der CV-akselen ligger klar til å kobles på girflensen. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Jeg skal skifte motor i snekka (Joda 8100 C).......Helt på utsiden av det du du spør om, men har selv en 8100 TC med VP TAMD 30, begge deler fra 1986, og jeg er selvfølgelig da litt interessert i hva slags motor du hiver ut, og hva du skal sette inn, og hvorfor. Har selv "støyproblemer", men har enda ikke vurdert å gjøre noe med det. Det har vel bare blitt til at vi har "lært oss å leve med det". Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 27.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Mens jeg venter på flere innspill vedr. mitt spørsmål om CV-ledd, kan jeg jo svare på det Jada spør om. Utgangspunkt Joda 8100 TC 1986 modell med VP TAMD 30 (105 hk) - vel akkurat som båten din Jada. Motoren går som ei klokke og starter på første slag - har ikke hatt et eneste problem med motoren fra jeg kjøpte båten. Sønn og jeg isolerte motorrommet på nytt med 5cm porolon - jeg vil si at vi gjorde en meget nøyaktig jobb med tilpasning av porolon-plater. Dette hjalp betraktelig på støynivået fra motoren. Så tilbake til spørsmålet hvorfor. Sønn (og svigersønn) og jeg har vel snakket en del om noe større fart. Jeg har også fundert på større motor for å kunne kjøre med noe høyere marsjfart på lavere turtall (og dermed mindre motorstøy). Liker Jodaen meget godt - den passer veldig bra for mitt/familiens bruk. Har derfor valgt å "oppgradere" Jodaen på mange punkter i stedet for å vurdere andre båter. Så kommer sønn over en annonse for VP TAMD 41P (193 akh) og så går det en prosess nærmest av seg selv til denne motoren står hos Vallø Motor ved Tønsberg, klar til å monteres inn i snekka i løpet av vinteren (båt skal vel ikke alltid være en fornuftig sak). TAMD 30´n er allerede demontert. Nå har jeg derfor en del vurderinger i forbindelse med hva som skal gjøres i tilknytning til montering av ny motor (dette er en brukt motor), bl.a. om fordeler/ulemper/kostnader ved å montere mykere motorlabber og CV-ledd/trykklager. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 ...båt skal vel ikke alltid være en fornuftig sakSynes dette høres fornuftig ut. Skulle gjerne gjort det samme dersom jeg kunne prioritere å bruke noen penger på et slikt prosjekt. Hvilket jeg for tiden ikke kan Kan godt tenke meg å høre om erfaringene dine når båten er på vannet igjen. Lykke til!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 28.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2003 En VP41 som har seks sylindrer er merkbart roligere i gangen enn VP30 motoren. Vibrasjoner er også støy som finner veien rundt i båten, også om motor-rommet er godt støyisolert. Det merkes spesielt godt på lave turtall. En sekssylindret motor er å foretrekke hvis du har plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinb Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Jeg hadde for noen år siden en hybrid av en båt: Selco Delfin 24' med Perkins 55hk (fra en gammel tresker) og 280-drev. Her brukte jeg en CV-aksle mellom motor og drev. Fungerte kjempefint de 3 sesongene jeg hadde båten. Har ikke hørt noe negativt fra han som kjøpte båten fra meg, så jeg går ut fra at det fungerer fint ennå. Det med å bytte motorlabbene til en mykere type, er ikke bare viktig, men nødvendig for å få full affekt av akselen. I min gamle Selco var det utrolig lite vibrasjons-støy! Når du likevel skal bytte motor, ville ikke jeg spart på den jobben og de kronene en slik installasjon koster. Lykke til! Svein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.