peer Startet 22.November.2006 Link til dette innlegget Startet 22.November.2006 Vurder å kjøpen en brukt saltvannskjølt Yanmar til båten. Motoren blir plukket fra hverandre i løpet av vinteren for full overhaling. Motoren jeg har i dag er ferskvannskjølt med en "ekstern" varmeveksler, er det mulig å bruke denne til å konvertere Yanmaren til freskvannskjøling? Om så, er det mer som må byttes på motoren? Har dobbel kjølevannspumpe. Gammel og ny motor er ca like store (HK). Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Er det bare jeg som har fri idag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Hvorfor skifte ut en slitesterk, ferskvannskjølt Faryman med en gammel saltvannskjølt Yanmar, attpåtil av samme størrelse? Er det noe galt med Farymannen som tilsier at den må skiftes ut? Hvis ikke høres egentlig dette ut som et dårlig bytte i mine ører... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
peer Svart 24.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2006 Forsåvidt et godt spørsmål, jeg varmkjørte motoren i sommer, har skrudd og mekka hele ferien. Nå skal det sies at jeg har minimalt med peiling på motorer og jeg har lært gjennom prøving og feiling. Usikkerhet om veiv/lager eller annet har tatt skade etter varmkjøringen gjør at jeg ikke stoler på motoren lenger. Føler meg ikke kompetent til å skru motoren helt ned, for så å sette den sammen igjen. Motoren jeg eventuelt kjøper blir fullstendig overhalt av en som har skrudd Yanmar i minst 30 år og som jeg stoler på. Motoren som skal inn er tre sylindret, kan velge mellom en saltvannskjølt 22 hester eller en freskvannskjølt 30 hester. Her er det prisen som avgjør da jeg tenker at en nyoverhalt saltvannkjølt motor burde gå en stund. Det er mange ting som taler for å ikke bytte, jeg begynner å kjenne motoren jeg har, båten er gammel, det koster mye osv. Så helt sikker er jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2006 Link til dette innlegget Svart 24.November.2006 Tror heller jeg ville ha spandert noen kroner på å la en kompetent person ta en skikkelig service på Farymannen. Ville ikke ha bekymret meg for lagre, veiv etc, har aldri hørt om at disse delene har tatt skade av varmkjøring. Er oljetrykket OK, kan du regne med at alt dette er helt i orden. Ellers så er vel de gamle tresylindrede, sjøvannskjølte Yanmarene noe av det verste man kan kjøpe fra den kanten etter hva jeg har forstått. Toppene tæres, fylles med rust, går varme og sprekker. Og ny topp koster skjorta, og litt til... Etter hva jeg har forstått så er vel Farymann noe tilsvarende våre Sabb motorer, dvs kraftig bygget, pålitelig og nesten uslitelig. Når den så i tillegg har vært ferskvannskjølt fra dag en vil jeg tro at dette er en mye bedre motor enn enn en gammel saltvannskjølt Yanmar, uansett hvor mye overhalt den er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
peer Svart 24.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2006 Her teffer du spikern på hodet Index ,da dette er tanker som jeg også har gjort meg, det er ikke utenkelig at jeg gjør som du foreslår. Har noen tips om verksteder som kjenner denne motoren i Oslo område? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.