Jump to content

Baugpropell på en Skarpnes 25 Weekender?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg håndterer båten min rimelig bra uten hjelp av noen "invalidepropell", så nå kan det være på tide å montere en. En baugpropell vil være en god hjelp i kinkige situasjoner som fort kan bli noe dyrere enn en installasjon.

Men, der hvor jeg tror det vil være best å ha en slik installert har båten en formstøpt 100 liters vanntank, slik at jeg eventuelt må flytte denne bakover. Jeg har sett at andre produsenter som benytter det samme skroget (Skarpnes 9100, Nor-West), har midtmontert vanntank ved siden av dieseltanken. Jeg har mindre lyst til å flytte vekten av vanntanken bakover fra fronten, da båten er lett nok fremme og tung nok bak....

Er det noen andre som har montert baugpropell på denne båttypen? I så fall: Hvordan er installasjonen gjort?

:-) steinar

Hva med hekk trauster

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vel, hekk-"trøster"..... :confused:

Jeg har allerede en brukbar truster der, en slik med dobbel propell: en 290DP m/200 dieselhester, så jeg tror nok det skal holde foreløpig :cool::cool:

Men, når forskipet begynner å drifte sidevegs ved stilleliggende eller ved sakte bakking, da er den bevegelsen noe krevende å stoppe. Jeg har flere sønner, og de er ikke så vant med båten som jeg er. Og, de når de låner båten alene vil de være mye tryggere på å mestre situasjonene med en "invalidepropell" forran...

Det er i alle fall en god unnskyldning eller hva?

Tenkte på denne jeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg hadde en Skarpnes9100, men vanntanken var av posetypen.. Altså en løs pose som lå i fronten. Funket fint det :-) Og under den hadde det vært plass til en baugpropell/invalidepropell/pysevisp :-) Kanskje du kunne byttet ut tanken din med pose?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja jonkare, jeg antok at de var denne hekktrusteren du tenkte på. Men, jeg tror nok at den blir litt i veien dersom man monterer den fremme ved baugen ....

Derfor tror jeg at en vanlig baugtruster nok vil være en bedre løsning. For å få dette til, må jeg ta bort den originale vanntanken eller legge tunellen lengre litt lengre bak... Men da får jeg enda flere endringer...

Det ble ikke produsert mange Skarpnes 25 Weekender (30 - 45 stk?), men skroget benyttes av andre produsenter: Skarpnes 9100 og Nor-West etter det jeg husker. Det beste ville være om en med samme båt har montert dette som kan dele erfaringene med oss andre.

Det skal vel ikke store greiene til for denne båten vil jeg tro, dennevil vel rekke i masseiv, og ikke så gal pris heller etter min men ing heller.

Hekk trhruster er sikkert greit det også, men det å kunne forsvare en 20000 kroner +++ (eks. montering) investering her blir vel vanskelig mot en baugpropell som koster under det halve eks montering. Går for en rimelg grei baugpropell er mitt råd.... selv om jeg ikke har samme båt selv

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ny rekord!!

10 innlegg uten at noen har sagt at:

-Det trenger du ikke

-Du får kjøpe deg mindre båt

-Kast ut en bøye midtfjords, og øv på manøvrering

-Du skulle ikke hatt båt

-osv osv

Lykke til med baugpropell!

Hilsen en som har huset, bilen og båten fullt av ting jeg ikke trenger, men synes er kjekt å ha.

Ja Cato, det er vel slik jeg også ser på en eventuell montering.

Utfordringen er at for å ha nok dybde under vann for tunellen og samtidig plass inne i båten. Det kan medføre noen kreative løsniner på denne båttypen som har en fasong beregnet for litt hastighet. Den stikker ikke dypt framme og har en tilbaketrukket baug som nødvendiggjør at en eventuell tunell må trekkes noe mer bakover enn egentlig ønskelig. Men, vanntank av posetype kan være en god løsning. Jeg får måle og tegne litt på bunnstoffet :-)

Ellers så er jeg ikke spesielt sårbar for kommentarer som går ut på å øve mer etc. På de større båtene jeg har hatt har jeg aldri hatt ønske om invalidepropell. Men på denne ser jeg at det helt sikkert kan være en god hjelp i en trang situasjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...