Hydrox Startet 22.November.2006 Link til dette innlegget Startet 22.November.2006 Jeg skal fresche opp instrumentpanelet mitt i båten og skal gå til innkjøp av nye instrumenter. Men hvem lager egentlig de beste? Hvis det finnes noen beste da... VDO har jo en pen serie som heter Viewline og Faria har mye pent å velge i. Regner med at begge disse produsentene lager gode instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Pent eller ikke er vel andre spørsmål. Subjektivt er jeg en stor venn av VDO pga. a) leverer VDO stortsett jevnt kvalitet. b) instrumentene viser presis. c) finnes det ofte mye lengre erstattning og reservedeler, enn fra de andre. Ulempen er egentlig bare prisene hos VDO, men man få jo noe for pengene også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Herman Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 (redigert) Hva mener du med best? Kvalitet og varighet? Brukervennlighet? Utbyggingsmulighet? Mulighet for en bråte forskjellige instrumenter (rorvinkel/kjølevannstemp/oljetrykk osv)? Min definisjon av "best" er kvaliteten og varigheten på instrumentet. Da er Simrad/B&G et godt valg. Det synes mange av de gærningene som seiler jorda rundt non-stop også. Men de koster! Det er kanskje ikke helt det du er ute etter heller? Redigert 22.November.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hydrox Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Det er instrumenter til maskinovervåking jeg er ute etter. Turtall/timeteller, oljetrykk, vanntemp, ladespenning og en logg. Helt vanlige instrumenter av god kvalitet. Men jeg vil ha noen pene og klassiske, ikke noe bling bling faktor. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Klassiske analoge instrumenter som ser litt røffe ut, og samtidig er av meget god kvalitet, så er Gaffrig fine saker. Føres av WIC-marine i Norge. Brukes bl.a. av Hydrolift, Nor-Tech osv... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 VDO lager gode instrumenter til motorovervåking, men de er ofte dyrere enn f.eks Faria. Volvo Penta har brukt VDO i en årrekke, og de har priset instrumentene og givere enda høyere bare fordi de har VOLVO logo. På kartplottersiden er det mitt inntrykk at VDO har lagt en del bak de beste. Prisene på slikt utstyr har også vært for dyre i forhold til hva man får etter mitt skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 (redigert) Flotte dem i fra Gaffrig, men sist jeg skjekket pris på dem så var de svinedyre. VDO var jo billig i forhold... Hvordan er kvaliteten på VDO og Faria i forhold til hverandre? Redigert 22.November.2006 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Hei, Ja hva er god kvalitet. Jeg satset på Wema, da jeg bygde min båt i 1997. Har vel en 10 instrumenter med følere, og ingen har feilet etter 9 sesonger. Innbiller meg at dette er ganske rimelige instrumenter (Norsk Design) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Ser at bl.a. KD-Trading fører Wema. God kvalitet til en grei pris. WEMA- instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 (redigert) Hei Hydrox, Skulle ikke du skifte motor til Steyr? Steyr bruker VDO ocean line. Standard leveres de med Turteller, Motortemp, 3 varsellamper, alarm og tenningslås. Oljetrykkmåler er opsjon, normalt varsles oljetrykk med varsellampe og alarm. Selv oppgraderer jeg til VDO ocean line da jeg alt har det på motoren. Men skulle jeg valgt fra scratch ville jeg kanskje valgt noen penere. F.eks VDO viewline. Log'en til VDO er svindyr og jeg velger derfor ikke å bytte den nå, jeg beholder også tankmåler fra Teleflex da VDO ikke passer til giver i tanken. Det du må huske på er om du skifter "standard" på instrument må du kanskje også skifte givere. Sjekk før du bestiller at disse passer over ens. Ellers blir valg av VDO, Faria eller Wema en smakssak. VDO er tysk kvalitet men de er helt ok de andre og. Redigert 22.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Joda, det blir Steyr her hos meg, en 256. Går det an å bytte pynteringene på de VDO instrumentene som følger med Steyren? Ser at VDO har turteller/timeteller med alarmlys for olje og vann, kombiinstrument. Kansje jeg kan kjøpe et slikt å koble til babelstokken på Steyren. Hadde jo vært stilig og så slipper jeg de to lysene som følger med maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 (redigert) Ja, jeg er rimelig sikker på at det går å bytte pynteringer. De er bare skrudd på forfra, ca en kvart omdreining CCW for å ta av. Redigert 22.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Jeg ser at de selger løse pynteringer til dem men kunne ikke se hvordan jeg kunne ta av den på "Steyr" instrumentene. Uansett så har jeg slått meg til ro med svarte ringer. Har faktisk lakket ringen på Teleflex instrumentene som jeg beholder svarte for å få minst mulig krasj med look'en på VDO instrumentene. Mulig du kan få velge viewline instrumenter med motoren mot et lite pris tillegg. Jeg ser at folien til panelet mitt ankom mitt lokale postkontor i dag. Skal legge ut et bilde over resultatet. Blir muligens ikke før over helga. Tar langhelg i dag og skal på konserttur til Bergen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 En ting til.....ringen på ocean line instrumentene er meget kraftig. Bygger mye. Tviler på om den blir serlig mye penere i krom. Skal du ha Steyr hadde jeg uansett valgt VDO over hele fjøla. Sjekk med motor forhandler om du kan få 256'en levert med de instrumentene DU vil ha. F.eks viewline. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
olpi Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 På nyere VDO ocean line så er vel instrumentene festet ved at en hvit ring skrues inn bakfra. Instrumentet er sylindriske med gjenger utvendig av plast. Det festes ved at med stikker det inn forfra og skrur på ringen. Når pynteringen fremme skal demonteres så tror jeg man bør løsne hele insrumentet for deretter og skru pynteringen mot klokka ca et kvart tørn. Kan være litt hard å få av. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Stemmer det, den er enkelt festet med en hvit ring på innsiden. Jeg har ikke prøvd å ta av pynteringen men synes uansett at den er for tykk og bygger for mye ut fra instr.panelet til at den blir pen. Viewline ser da bedre ut. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Men jeg finner ikke priser på VDO Viewline her i norge. Noen som vet hvem som selger dem og evt. har dem på nett.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Men jeg finner ikke priser på VDO Viewline her i norge. Noen som vet hvem som selger dem og evt. har dem på nett.. Ring til KELLOX og spør dem i morgen hvor nærmeste forhandler er. Det er Kellox som er importør av VDO i Norge. Viewline må sikkert bestilles av Kellox da forhandlerene som regel har dårlig utvalg av annet enn som det kjøpes mye av. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 22.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Marine og Industrisalg på Munkebryggen i bergen er oppført som forhandler av VDO i hordaland. Blir tur ned dit i morgen å kikke.. Er jo snart jul og det skal skrives ønskeliste. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Kjenner ikke personlig til disse, men de er vakre og dyre.... det pleier jo å tilsi kvalitet... Turotest Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hansi Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 De beste instrumentene er de som fungerer. Har i løpet av de siste år både hatt Wema, Faria og VDO i forskjellige båter. Stort sett fungerer de greit alle sammen. Har ihvertfall ikke merket noe spesielt. I min nåværende båt har jeg VDO instrumenter. Måtte faktisk bytte tre instrumenter i år, voltmeter, oljetrykk og temp. Instrumentene var 20 år gamle. Årsak kan være at jeg oppgraderte det elektriske anlegg og i den forbindelse blei det selvfølgelig noen feilkoblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Heisan graver fram denne gamle tråden her... Noen som har erfaring med Turotest instrumenter? Skal skifte maskin og trenger derfor instrumenter som kan "snakke med" de givere som finnes på en volvo diesel. Ser at KD trading i Bergen fører disse. Det er vel noen her på forumet som har prøvd/har slike?? Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.