Jump to content

Hva er de beste instrumentene?

Hydrox

Recommended Posts

Pent eller ikke er vel andre spørsmål.

Subjektivt er jeg en stor venn av VDO pga.

a) leverer VDO stortsett jevnt kvalitet.

b) instrumentene viser presis.

c) finnes det ofte mye lengre erstattning og reservedeler, enn fra de andre.

Ulempen er egentlig bare prisene hos VDO, men man få jo noe for pengene også.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hva mener du med best? Kvalitet og varighet? Brukervennlighet? Utbyggingsmulighet? Mulighet for en bråte forskjellige instrumenter (rorvinkel/kjølevannstemp/oljetrykk osv)?

Min definisjon av "best" er kvaliteten og varigheten på instrumentet. Da er Simrad/B&G et godt valg. Det synes mange av de gærningene som seiler jorda rundt non-stop også. Men de koster! Det er kanskje ikke helt det du er ute etter heller?

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

VDO lager gode instrumenter til motorovervåking, men de er ofte dyrere enn f.eks Faria.

Volvo Penta har brukt VDO i en årrekke, og de har priset instrumentene og givere enda høyere bare fordi de har VOLVO logo.

På kartplottersiden er det mitt inntrykk at VDO har lagt en del bak de beste. Prisene på slikt utstyr har også vært for dyre i forhold til hva man får etter mitt skjønn.

Hei Hydrox,

Skulle ikke du skifte motor til Steyr? Steyr bruker VDO ocean line. Standard leveres de med Turteller, Motortemp, 3 varsellamper, alarm og tenningslås. Oljetrykkmåler er opsjon, normalt varsles oljetrykk med varsellampe og alarm. Selv oppgraderer jeg til VDO ocean line da jeg alt har det på motoren. Men skulle jeg valgt fra scratch ville jeg kanskje valgt noen penere. F.eks VDO viewline. Log'en til VDO er svindyr og jeg velger derfor ikke å bytte den nå, jeg beholder også tankmåler fra Teleflex da VDO ikke passer til giver i tanken.

Det du må huske på er om du skifter "standard" på instrument må du kanskje også skifte givere.

Sjekk før du bestiller at disse passer over ens.

Ellers blir valg av VDO, Faria eller Wema en smakssak. VDO er tysk kvalitet men de er helt ok de andre og.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Joda, det blir Steyr her hos meg, en 256. Går det an å bytte pynteringene på de VDO instrumentene som følger med Steyren?

Ser at VDO har turteller/timeteller med alarmlys for olje og vann, kombiinstrument. Kansje jeg kan kjøpe et slikt å koble til babelstokken på Steyren. Hadde jo vært stilig og så slipper jeg de to lysene som følger med maskinen.

Jeg ser at de selger løse pynteringer til dem men kunne ikke se hvordan jeg kunne ta av den på "Steyr" instrumentene. Uansett så har jeg slått meg til ro med svarte ringer. Har faktisk lakket ringen på Teleflex instrumentene som jeg beholder svarte for å få minst mulig krasj med look'en på VDO instrumentene. Mulig du kan få velge viewline instrumenter med motoren mot et lite pris tillegg.

Jeg ser at folien til panelet mitt ankom mitt lokale postkontor i dag. Skal legge ut et bilde over resultatet. Blir muligens ikke før over helga. Tar langhelg i dag og skal på konserttur til Bergen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

På nyere VDO ocean line så er vel instrumentene festet ved at en hvit ring skrues inn bakfra. Instrumentet er sylindriske med gjenger utvendig av plast. Det festes ved at med stikker det inn forfra og skrur på ringen. Når pynteringen fremme skal demonteres så tror jeg man bør løsne hele insrumentet for deretter og skru pynteringen mot klokka ca et kvart tørn. Kan være litt hard å få av.

De beste instrumentene er de som fungerer. Har i løpet av de siste år både hatt Wema, Faria og VDO i forskjellige båter. Stort sett fungerer de greit alle sammen. Har ihvertfall ikke merket noe spesielt. I min nåværende båt har jeg VDO instrumenter. Måtte faktisk bytte tre instrumenter i år, voltmeter, oljetrykk og temp. Instrumentene var 20 år gamle. Årsak kan være at jeg oppgraderte det elektriske anlegg og i den forbindelse blei det selvfølgelig noen feilkoblinger.

• 1 år senere...

:flag: Heisan graver fram denne gamle tråden her...

Noen som har erfaring med Turotest instrumenter? Skal skifte maskin og trenger derfor instrumenter som kan "snakke med" de givere som finnes på en volvo diesel. Ser at KD trading i Bergen fører disse.

Det er vel noen her på forumet som har prøvd/har slike??

Intruder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...