Jump to content

Oppdatere (nytt design) på hjemmesiden - Hva og hvordan?

SeaMaster175

Recommended Posts

Oi... -og jeg som håpet dette forumet var fritt for Rammer vs. Ikke rammer-diskusjoner ;) -er det noe konkret du ønsker å oppnå med rammene?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Nå skal ikke jeg ta stilling til hvorfor du skal ha ramme, men keg bruker Front Page og den fikser dette som hakka møkk

Her er et eksempel på kiledkoden til en ramme, med eget felt til venstre, en topp og hovedside.. xxxx.htm skifter du bare ut med navn på filene du vi skal vises i rammen... og en Title kan su jo sette inn som M/B Gamla eller hva du vil

Om du ser på hjemmesiden til Stauden II i min signatur her så ser du hvordan det kan se ut

<HTML>

<HEAD>

<META NAME="GENERATOR" CONTENT="Microsoft FrontPage 4.0">

<TITLE>xxxxxxxx </TITLE>

</HEAD>

<FRAMESET FRAMEBORDER=1 BORDER=1 FRAMESPACING=1 cols="169,81%">

<FRAME SRC="xxxx.htm" NAME="Frame22308" NORESIZE scrolling="auto">

<FRAMESET FRAMEBORDER=1 BORDER=1 FRAMESPACING=0 ROWS="69,88%">

<FRAME SRC="xxxx.htm" NAME="Frame27648" SCROLLING=no NORESIZE>

<FRAME SRC="xxxx.htm" NAME="Frame5910" scrolling="auto">

</FRAMESET>

<NOFRAMES>

<BODY>

Viewing this page requires a browser capable of displaying frames.

</BODY>

</NOFRAMES>

</FRAMESET>

</HTML>

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den var flott denne fra Kvitsøy, men om dette er laget i front page vet jeg ikke. Kildekoden er i allefall lagret så får jeg se hvordan min side blir etterhvert.... Likte denne meget godt. enkel og ryddig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Den var flott denne fra Kvitsøy, men om dette er laget i front page vet jeg ikke. Kildekoden er i allefall lagret så får jeg se hvordan min side blir etterhvert.... Likte denne meget godt. enkel og ryddig

Enig, det er derfor jeg vil lage en egen en til Gamla også. Problemet er hvordan man gjør det. Tviler på at Frontpage klarer det. Tror at jeg må bruke et annet program, men vet ikke hvilket...

Det er nok en "lurifaks" her som kan fortelle oss det, for jeg vil også lage ny layout på mine sider... Er jo greit om det finnes et program som kan lastes ned "rimelig" også

Greia er at ingen av de sidene dere viser til er satt opp i Frames... -de har brukt Tabeller :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Fant dette om dynamiske web sider ASP.NET, et par program som jeg laster ned nå, vet ikke hva det er ennå... men kan sikkert brukes til noe

Redigert av sydvesten (see edit history)

Jeg har vel sånn middels datakunnskaper, men valgte å gjøre det så enkelt som mulig når jeg satt igang hjemmesiden. Å drive med koding ønsket jeg definitivt ikke å bruke tiden på. Benytter derfor en ferdig hjemmesidegenerator på online.no. Her er det svært enkelt å konstruere en side, og det er lett å legge inn tekst, bilder, videoer, polls, debattform m.m.

Ulempen med tjenesten er at du fort får en adresse som ser slik ut: http://home.online.no/~ter-av/index.cfm.

Ikke akkurat egnet til å gå rundt og huske på.

Kjøpte derfor et com-domenenavn for en drøy hundrings for et par år siden. Adresse: www.mormajor.com.

De av dere som er inne på siden vår via baatplassen har nok knapt vært innom com-siden. Jeg bruker den da også bare som inngang til online-siden. Hjemmesiden produseres via IE og kontrolleres mot Firefox.

(Forøvrig: oppdaterte lenkesiden min for kort tid siden, rensket også ut linker som enten var råtne eller døde (i den forstand at det aldri var noen oppdateringer der). De av dere med hjemmesider om båt som ønsker en lenke på siden, kan enten sende meg en IM eller gå via hjemmesiden.)

Lykke til med både hjemmesider og blogger (som er greit til sitt formål)

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hei!

Har lyst til å lage et helt nytt design på hjemmesiden vår om Gamla. Helst med rammer (frames???) og slikt, men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg lager disse rammene og hvilket program jeg bør bruke til å lage rammer og hjemmeside?

Noen med innspill?

Hva har du brukt til å lage eksisterende Gamla-sider?

Har du egen FTP-tilgang til serveren sidene ligger på?

I en annen tråd diskuteres det hissig for og mot andre systemer enn Windows. Skal ikke dra den diskusjonen inn her, men min egen hjemmeside er laget i løpet av et par timer en kveld, med billedgalleri, blogg og det hele. Med iWeb som følger med gratis med alle Mac-er. Det er ferdig definerte maler (som man kan modifisere). Litt begrenset hva man kan gjøre (men man kan supplere med html), fordelen er at sidene ser bra ut selv om man ikek har peiling.

La Digue

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hei.

Jeg har laget et par sider i Frontpage som har rammer. Har ikke prøvd andre programmer så jeg vet ikke om det finnes programmer som er bedre på rammer.

En fordel med Frontpage er at man kan jobbe direkte med sidene som ligger på serveren så lenge denne har Frontpage Server Extention installert. Det er en fordel når man jobber med skjemaer, slik som jeg har endel av på denne siden: TSG Båt og motorservice AS.

Her er en anne side: Flateby Båtforening

/per

I web-verden er det litt "ut" å bruke frames. Frames ble i sin tid "innført" for at en skulle slippe å laste ned designet (bilder, innholdselementer, m.m.) for hvert klikk en gjorde på t nettsted. Hvis en la mye av designet i rammene rundt så lastet en bare ned innholdssiden for hver gang en gjorde et valg i menyen. Det var (er) vanlig å dele nettsiden inn i 2 eller 3 rammer - gjerne en topramme for headinger, en menyramme til venstre og en innholdsramme som viser sider utifra de valgene en gjør i menyen.

Dette kan greit gjøres i FrontPage. Hvis du klikker Fil - Ny - Side og velger fanen med rammesider (har engelsk utgave og der kalles det Frames Pages) så oppretter du ny side med rammer der. Husk at hver ramme inneholder en egen webside.

Som alternativ til frames benyttes gjerne css. Css er en teknologi som lagrer designen i en egen fil som lastes ned bare en gang (en css-fil). I de vanlige websidene (html-sider) er det en henvisning til css-filene som benytter innholdselementene slik de er beskrevet i css-fila.

Dette kan også lages i FrontPage, men prinsippet kan også læres her - og da kan websidene lages fra bunnen av. Litt mer tidkrevende å få flott resultat, men mye kjekkere da en lærer prinsippet hvordan det fungerer. I tillegg slipper en masse "dillekode" som FrontPage legger på.

w3schools har mange enkle og gode forklaringer på forskjellige teknologier som brukes på web (også ASP - Sydvesten). Dette er grunnleggende webopplæring.

Lykke til. Dette er kjekt på mørkevinterkvelder når båten ikke kan brukes allikevel. :smiley:

Jeg kan anbefale noe som heter BlueVoda. se www.bluevoda.com Dette programmet får du gratis om du bruker deres web-hotell.

Jeg har selv laget noen sider med dette programmet og det er fritt for html-koding og annet skit. Det er mer som klipp og lim i photoshop og det er hundrevis av maler som du kan bruke og modifisere.

Jeg har laget noen eksempler med dette programmet bl.a for et lite båtmotorfirma:

http://eksempel1.billignettside.com/

For flere eksempler, se:

http://www.billignettside.com

mvh Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Det vi har brukt er Frontpage.

Jeg har egen FTP-tilgang til serveren sidene ligger på.

Noen ideer?

Da synes jeg du skal fortsette å bruke Frontpage (hvis du har satt den opp til å oppdatere FTP-serveren direkte), og bruke Photoshop / Corel / ettellerannet tegneprogram til å lage deg en skisse av hvordan du vil ha sidene (plassere menyer, bruke enkle bakgrunnsbilder etc) slik at det evt. ser ut som "Frames", og klippe grafikk inn i tabeller.

Hvis ikke litt av moroa er å få det til selv, kan jeg godt lage noe til deg (mens jeg venter på oppholdsvær og penger til teakfiner :)

Selv har jeg lekt meg litt med Publisher og Frontpage, men får det ikke 100% sånn som jeg vil. Liker spesielt måten ter-av har filmsnuttene sine på. Altså at en ser filmen mens den laster. Har snakket med han om det, men har ikke fått det helt til...

Hei Outbreak

Du har en broadpark-adresse, ser jeg - og produserer med Publisher/Frontpage. Jeg kjenner dessverre ikke programmene, så jeg vet ikke hvordan du får lagt inn video der.

Som nevnt i tidligere innlegg benytter jeg onlines hjemmesidegenerator. Der er det egentlig samme prosedyre å laste inn stillbilder og levende bilder (video). Filmsnutten må konverteres til et WM-format før det lastes opp til generatoren. Dette gjør jeg i Adobe Premiere Pro.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...