Jump to content

Kaldstart Volvo aqad41a

Havmann

Recommended Posts

Har 2stk AQAD 41A uten gløding :sad: som må dras på starteren i ca 20 sekunder før de starter og går på noen få sylindere i ca 2 minutter deretter er alt normalt dettte er når det er 10 varmegrader og 5-6 dager siden sist de var startet.

Motorene er i meget god stand og fungerer perfekt er meget lettstartet når de først har hvert startet. Er det noen som kjenner til dette problemet?

Velkommen i klubben. Dette har vært diskutert ganske mange ganger både på dette forumet og på andre forum. De fleste konklusjonene er at slik er bare disse motorene. Det ble nok litt forbedret i B-utgaven og de senere modellene som har litt høyere kompresjonsforhold. Ettermontering av gløding ville selvfølgelig hjulpet men de aller fleste av disse motorene har ikke gløding.

Du kan trøste deg med at innen du får start på motoren så har du iallefall fått opparbeidet oljetrykket slik at smøringen er i gang med en gang motorene starter.

40 motoren er en forkammermotor med gløding mens 41 motoren er en direkteinnsprøytet motor uten gløding. At alle de 41 motorene du har sett har hatt gløding virker merkelig. Jeg har sett en del av disse motorene både ved selvsyn og gjennom diverse båtannonser hvor motorene har vært avbildet og jeg kan grovt anslå at kun noen få % av motoren har hatt gløding. Gløding på disse er ikke orginalt levert men kunne og kan vel fortsatt etterbestilles og monteres. Det gikk i følge motorartikkler i Båtbørsen under navnet SOLAS uten at jeg vet hva dette står for.

Har selv en 31 motor som er lik 41 motoren dog med 2 sylindre mindre og denne har heller ikke gløding

Det er vel ikke en direkte gløding på TAMB41A motoren, men mine to hadde to glødeplugger i innsugningsmanifolden som forvarmet luften litt. Men det brukte jeg aldri, fyrte greit ned til 0 grader uten gløding i allefall, måtte riktignok file et par tre sekunder på starteren, men det er vel som forventet.

Hva årsaken til at du sliter med å få i gang de gode grønne koseklumpene kan vel være flere ting, men både dyser og kompresjon kan du jo sjekke og få eliminert først.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

40 motoren er en forkammermotor med gløding mens 41 motoren er en direkteinnsprøytet motor uten gløding. Det gikk i følge motorartikkler i Båtbørsen under navnet SOLAS uten at jeg vet hva dette står for.

Stemmer nok det Saga. Motorer levert til komersiellt bruk må vel ofte være godkjente etter SOLAS (Den Internasjonale konvensjonen om Sikkerhet til Sjøs (SOLAS 1974) SOLAS båter mener jeg har gløding også på direkteinnprøytede diesler.

Ellers har jeg merket en markant forskjell i startvilligheten på B-versjonen sammenlignet med A. Selv om vi begynner sesongen til påske og tar opp i oktober har jeg feks. enda ikke hatt behov for å måtte gi gass for å lette starting i kalt vær på mine B-motorer. Røykutvikling er også markant bedre på B-versjonen, selv om også denne ryker noe i kallt vær.

Den høyere kompresjonen på B-versjonen blir jo vanligvis oppgitt å være forklaringen på dette. Slikt sett er det jo ikke noe man kan "justere" seg bort fra på A-versjonen, annet enn eventuellt å oppgradere til B-versjon. Dette medfører bytte av stempler. foringer og dyser og koster jo fort noen kroner.

Det blir rapportert at både startvillighet og røykutvikling på A-versjonen forbedres ved ettermontasje av gløding. På de fleste innsugsmanifolder på både A og B-versjonen er de gamle hullene for glødeplugg erstattet med en gjenget plugg. Denne er bare å fjerne igjen og erstatte med den gamle glødepluggen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor mange driftstimer har disse maskinene dine?

Neste gang du skal starte så lufter du fuelfilteret på motorene. Når filteret er ferdig luftet skrur du til luftingen og pumper noen slag ekstra på den manuelle "luftepumpen". Så prøver du å starte. Er det lettere å fyre opp nå så har du rør som lekker...

Gløding på disse er ikke orginalt levert men kunne og kan vel fortsatt etterbestilles og monteres.

Jeg vet ikke, jeg heller. Jeg har gløding på min 41A motor. Og ved kaldstart er den kjekk og ha. Motoren tenner kjapt, hoster litt noen sekunder, og så går den pent uten gasspådrag. Uten gløding starter den også ganske greit, men må kinne litt lenger, + at da ryker den mere.

Hvis du ser i instruksjonsboken til 41A motoren, er det beskrevet gløding ved kaldstart der. I tillegg er glødepluggene tegnet inn på el-skjemaet.

Kan egentlig ikke huske at jeg har sett noen A-motorer uten gløding, jeg.

Da fant jeg ut mere om hva SOLAS betyr - Safety Of Life At Sea. I følge denne linken så er dette motorer som kan brukes i bla.a. livbåter og som skal tåle visse påkjenninger som f.eks. frittfall, periodevis kjøring uten kjøling og ikke minst kunne starte raskt -15 og -30 grader med påfølgende gløding. For de som kjenner disse motorene så fremkommer glødingen ved noen små sorte hetter med ledninger på innsugsmanifoilen og som på bildet vises like foran ladeluftkjøleren. Ser nesten ut som små plugghetter.

Den ordinære 41 motoren til vanlig bruk fremkommer i denne linken og her vises det godt at det ikke er gløding på innsugsmanifoilen.

Det er viktig å tanke på at motorene i livbåter og FRC/MOB båter alltid har heating på maskin når de ikke er i bruk. Om ikke konstant heating så skal de ha termostatstyrt heating som slår inn når det blir kaldere enn et sted rundt null gader C.

Vi har en 41 maskin i MOB'en på båten jeg er maskinist på og den starter alltid som en kule. Det er heller aldri noen som tar seg tid til å gløde den, starter bare du toucher startknappen.

En kompresjonstest og skjekk av brennstoffventiler er kansje ikke så dumt.

Redigert av Hydrox (see edit history)

Ettermontering av gløding er mulig på denne motoren. Ledningsnettet er ferdig frem til koblingsboks på motor. To muligheter finnes:

Enten bruke originale elektriske glødeplugger evnt. også med ledningsnett fra Volvo til en alt for drøy pris. Hvis ikke innsugsmanifold er klargjort for dette må den også skiftes.

eller kjøpe glødeplugg til Perkinsdiesel, lage hull i manifold og montere inn selv. Denne glødepluggtypen er elektrisk med dieseltilførsel slik at diesel sprøytes inn i manifolden og tar fyr. Har selv montert dette i min 31A motor med godt resultat. Motoren ryker også mindre ved kaldstart etter dette. Vet også flere som har gjort dette. Kostnad for plugg + dieselrør ca 600,-, men det blir noe mer jobb en med originale plugger

Til opplysning hadde jeg selv en KAD 44 EDC fra 2003 og den var klassefisert som professional dvs "Certified engine" til proffbruk/yrkesbåt hele året....her er det heller ikke gløding,men det er lagt opp kabel til dette bruk. Der var det ledig plass i innsugsmanifolden blindet med plugg.

Instrumentet hadde også kontrollampe for gløding men var følgelig ikke tilkoblet. Tror nok også det er avsatt plass på startnøkkel til glødefunksjon.

Tror man kan med letthet trylle noe eget opplegg som fungerer.

Med tanke på dieseloppstart med kald motor i kaldt vær så er de avhengig av godt sprøytebilde fra dyser, riktig timing på pumpe....samt god kompresjon.

Mvh Jørgen

Konkluderer med at mine 41a uten gløding er som de skal, må dras 15-20 sek på starteren før de fusker i gang og trenger 2 min før de går fint når det er høst og ca 10 varmegrader ,har lite røyk i forhold til andre volvoer jeg har sett.

Gleder meg til sommeren da starter de lettere.......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...