Jump to content

Tomgang VP TD 70 A

Tine IV

Recommended Posts

Kort spørsmål om tomgangen på beiste mitt , husker ikke hva riktig turtall skal være men tipper ca 850 . Men er vis det er i nætheten av riktig , den går på ca det idag . Er det noe skadelig for motor om tomgangen er mindre , ca 550-600 ? Motoren går jo mye penere på det turtallet , skulle nesten tru det var riktig men . Ser på snekka som skal ha 650 , den satt jeg opp til 800 da den gikk penere på det . Slapp den ristinga på tomgangen .

Men som sagt , er det skadelig å ha for lavt turtall på tomgang ?

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

...Så 800-850 rpm er definitivt for høyt.
...uten at det i seg selv er noe problem. Dersom ikke giringen er alt for hard eller minstefarten på båten er for høy så er antagelig såpass høyt tomgangsturtall bare en fordel mht vibrasjoner og bedre lading på tomgang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Min VP 70c motor i gamlebåten hadde tomgang på ca 600rpm, og det mener jeg var oppgitt i s/m fra vp som fulgte med. Tror ikke at du behøver å bekymre deg for oljetrykket, min. trykk er oppgitt til 0,5kp/cm2 og du har vel et instrument eller varsellampe som vil lyse om det blir for lavt ??

Regner med at du har vekselstrømsgenerator , og denne lader rimelig bra selv på lave turtall.

No problem med 600rpm på denne motoren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...