Jump to content

Topplanterne

Krapyl

Recommended Posts

Jeg må kjøpe ny topplanterne til Arvikaracern. Har gått og skult på den kombinerte top/dekkslys saken som Bavaria bruker. Men, jeg kan ikke finne den i noen kataloger. Er dette en spesiell en for Bavaria? Skulle så gjerne hatt en slik uten å få med en hel Bavaria på kjøpet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg må kjøpe ny topplanterne til Arvikaracern. Har gått og skult på den kombinerte top/dekkslys saken som Bavaria bruker. Men, jeg kan ikke finne den i noen kataloger. Er dette en spesiell en for Bavaria? Skulle så gjerne hatt en slik uten å få med en hel Bavaria på kjøpet.

Skal du ha TOPP lanterne OG dekksbelysning i samme lanterne ?  :smash:  Kan noen vise til konkret modell ? Skjønner ikke at det er noe praktisk å bygge disse sammen. Motorlanterne og dekkslys er imidlertid mer praktisk. Disse finnes fra Helle, Lalizas og andre. Kombi anker/topplanterne og tricolor ( alle 3 med en pære ) finnes også..

Suzuki

No boat needed..

Med all respekt, hr. Suzuki, men her kan det ha blitt noe kluss med definisjonene.

Når jeg seiler viser jeg sidelanterner og akterlanterne.

Går jeg for motor, viser jeg de nevnte pluss topplanterne.

Ligger jeg for anker, viser jeg rundtlysende akterlanterne.

Grunnen til at jeg vil ha denne kombinerte lanterna/dekksbelysningen er at jeg vil ikke ha mer leamikk oppe i masta.

aha - trodde det var slik du mente det ja. Det du kaller topplanterne kaller jeg motorgangslanterne. Sitter ca 1/3 opp på masta på de fleste båter.

Flere som har denne, forsøk Hellanor på Gjelleråsen ved Oslo. Importør av hele HELLA sortimanget.

Ettersom takthøyden er stor, du ligger vel for ANKERlanterne, ikke AKTERlanterne som du skriver.. :smash:  :cool:

Forresten, hvor vanlig er denne ankerlanterna, lå bla på kosterhavnen i sommer, på et tidspunkt var vi opptil 16-17 båter, INGEN hadde på ankerlanterne på natta ( heller ikke vi, som lå mellom 3 andre båter...

Suzuki

No boat needed..

Mea culpa. Det skal selvfølgelig være ankerlanterne.

Jeg finner ikke denne kombinerte topplanterne/dekkslys saken hos Hella, kun hos Aqua-Signal som har dem i to størrelser.

Prosjektet mitt er som følger: Jeg vil ha en tricolor i mastetoppen, montert oppe på en ankerlanterne. Ved seiling bruker jeg kun denne og har da kun en pære i gang som bruker strøm. Ved gange for motor, vrir jeg over en bryter som gir meg sidelanterner på targabøylen, vanlig akterlanterne på pulpit'en akterut og topplanterne i masta. Da slipper jeg også den ford------ to-farge lanterna på pulpit'en forut som alltid blir ødelagt og som det ikke fåes løse glass til.

Joda, jeg har notert meg dette fenomenet på Koster med båter for anker i stupmørke. Jeg var der en gang i høst, og selv om det i år har vært ankringsforbud i Kostersundet, var det flust av dem. Denne ankerlanterna i toppen brukes vel mer som Windexbelysning enn som lanterne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...