Jump to content

Lanterner

Birchwood 320

Recommended Posts

Har en Wellcraft på 26 fot og lurer på om amerikanske lanterner er lovlig i Norge.

Hvit akter lanterne er rundt strålende , er dette lovlig på så stor båt..

Glemte å si at sidelanternene er i baugen. En stor lanterne som er delt..

John

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Ja. det så greit ut.. Eg burde selvsakt vist at reglemanget var i sjøveisreglene.. hehe.. vel litt rusten kan man si..

Takk uansett for hjelpen..

Godt å ha noen å "mase" på spørre og grave..

Nettopp kjøpt båten så vil at alt skal vere perfekt..

Hilsen John

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hej Wellcraft !

Du frågar om amerikanske lanterner er lov her o spes kombinasjon topp-akter lantern?

Utöver vad dom skriver ovanför så skall du.......

.................... titta lite på er storleken/störelsen på lanternerna !

Dom säger att storleken ikke spelar någon roll....................... :smiley:

men på lanternor gör den det!  många amerikanska båter har minimala lanternor!

Enligt sjøveisreglene så skall lanternor ha en viss rekkvidd beroende på vad typ

båt det er, o lanternan skall ha vissa lysvinklar o större båter har krav på avskjärmning

av lanternerna osv osv!

Tenk på att lanterner har du främst för din egen sikkerhet, det er andre som skall

se dig........... :smiley:          

S/Y Gunga Din

Jeg synes §§ om lanterneføring i sjøveisreglene var rotete jeg, med masse enteneller og "i stedet for".

Skal vi nå se om jeg har forstått dette riktig:

Et maskindrevet fartøy under 12 meter skal ha fra solnedgang til soloppgang:

Et stk topplanterne forut som lyser 225 grader "forover"

sidelanterner

et stk akterlanterne (135 grader "bakover").

Topplanterne og akterlanterne kan byttes med en rundtlysende lanterne med hvitt lys. En skute under syv meter, og maks fart er syv knop, vil i prakais ikke måtte føre annet enn en rundtlysende lanterne.

Sidelanterner kan anbringes som en lanterne under forutsetning at den er på samme linje som topplanterne ellr rundtlysende lanterne, helst i senterlinjen av båten.

Så var det seilbåtene:

Disse skal ha sidelanterner og akterlanterne. Sidelanternene kan kombineres i en lanterne og plasseres hvor den best kan ses.

Ved landligge skal det vises en rundtlysende lanterne, uansett om båten har pinne eller ikke.

Dette betyr vel at seilbåter (under 20 m) faktisk ikke har noen krav om lanterne i masten, pussig.

Etter å igjen ha gjennomgått dette, er det fortrøstningsfullt å vite at samtlige av mine båter har hatt og har korrekt lanterneføring, artig :-)

mvh

M

Marna

Den rundtlysende hvite lanternen skal vel brukes alene når båten ligger med ankeret ute, og da menes vel når det ikke i tillegg er fortøyd til land.

Det vil jeg tro. Reglene sier rundtlysende lanterne når fartøy ligger til ankers, og det menes nok bokstavelig.

mvh

M.

Marna

..........og det menes nok bokstavelig.

Ellers hadde det vært mange som hadde forbrutt seg mot reglene rundt om i uthavnene  :lol:

Forøvrig er det litt interessant å kunne bl.a. reglene om lanterneføring.  På fiskefartøyer og andre større båter er det ikke rart at de må ha et rikholdig utvalg av lanterner i både hvite, røde og grønne utgaver oppover i høyden.

Det vil jeg tro. Reglene sier rundtlysende lanterne når fartøy ligger til ankers, og det menes nok bokstavelig.

M.

Skal ta eksamen i Båtførerprøven i morgen  :lol:

I følge læreboken (Veien tiil båtførerprøven) skal ankerlanterne brukes selv om man har fortøyning i land, f.eks ved anker akterut og fortøyning i land forut. Ankerlanternen skal benyttes når man ligger andre steder enn båthavner, og spesielt viktig er den dersom amn ligger slik at man kan komme i veien for annen trafikk.

Denne læreboken er på enkelt områder litt i utakt med f.eks informasjonsheftene utgitt av sjøfartsdirektoratet, men på dette punktet synes jeg budskapet virker fornuftig.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei Brigg

Såvidt jeg husker er ikke det spørsmålet med på eksamensoppgavene for 2003, så der har du nok "lest forgjeves" :smiley:

Lykke til med prøven!

mvh

Poseidon

PS

Jeg underviste en båtførerklasse igår; kapittel 13 og 14 i den boken du nevner. Der går det på retting av kurser for misvisning og deviasjon, og DET er eksamensstoff som du bør kunne på fingrene...

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk!

Jeg er av den nøyaktige typen. Når jeg leser noe liker jeg å ha oversikt over hele pensummet. Dessuten synes jeg regler knyttet til lanterner er av interesse uansett om det kommer på eksamen eller ikke  :smiley:

Når det gjelder kurser, misvisning og deviasjon mener jeg å ha kontroll på dette også.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...