Jump to content

Kvalitet på norskbygde lystbåter

Tallisman

Recommended Posts

Fikk lyst og starte en tråd om kvaliteten på norsk bygde lystbåter . min erfaring med lystbåt begynte i 1986 i løpet av disse åra har jeg vært borti forskjellige båter og har da hatt anledning til og gått igjennom flere båter både mine egne og andres i annledning att jeg har gitt en hjelpende hånd så langt mine begrensede kunnskaper har strukket til .Men det har altid slått meg att når jeg har komt ombord i en Saga båt så finner en fort ut att dette er virklig kvallitetsbåter tvers i gjennom her fins ikke noe form for juks av noe slag hverken i form av lygefot eller noe annet er båten oppgitt til 29 fot så er den det mens andre legger til for både baugspyd og bade plattform holder Saga seg til realitetene styderer en nøye en sagabåt kan en tydlig se att disse båtene er svært gott sammenskrudd elektriske kabler har god tverrsnitt og er orndligt lagt opp skifter en skroggjennomføring på en saga ser en og att laminat tykkelsen er ikke noe saga sparer på inredning og skrogtrekk er av svært god kvalitet og svært pent gjort till og med der dette ikke er så i øynefallende er dette pent for seg gjort .Så etter min mening er saga noe av det beste en kan få tak i når det gjelder norskbygde båter.Dette er bare noe jeg mener og må ikke nødvendigvis være rigtig . Føyer i tillegg til att hvis den klumpen som sitter nede i kjølen er grå på farge og ikke grønn så skulle alle forutsetninger hvære til stede for ett godt båtliv.

Hvor mange Saga`er har du hatt da? :wink:

Jeg kjenner ikke gamle Saga båter, men f.eks SAGA 315 ser for meg ut til være en bra bygget båt. Har krabbet litt i den. Kan imidlertid ikke si at alle løsninger er like gjennomtenkt. De gjør også feil som jeg har sett eksempler på. Stort sett så er nok SAGA i samme klasse som andre norske båter i nest øverste divisjon når det gjelder kvalitet. Det er mitt inntrykk.

Redigert av OLPI (see edit history)

At skrogene på Saga er bra,det er jeg enig i. Men etter 10 år som eier av en 25 Turbo så var den endelige konklusjon at dette er en båt designet og bygget for ungkarer innredningsmessig. Men godt skrudd sammen var den. Av en eller annen grunn så var badetrappa skrudd gjennom ledningen til akterlanterna også og septik tømmepumpe opplegget var jo bare sorgen. Ellers så var den godt bygget men litt upraktisk med småbarn ombord.

Synes sagabåtene er fine båter utvendig, men innvendig synes eg at de henger litt etter. Mye mørk og kjedelig teakfiner med enkle lister ol. Tror ikke det hadde skadet å brukt litt mer innerliner, og litt finere innredning og materialer...

Men eg sikler litt på en eldre saga 32...

Produksjonen gjenspeilser i Norge som ellers av kontinentet. Noe er bra og noe mindre bra. Har

hatt Windy 27 cc før. Den er var veldig bra. Vokste opp med Fjord og Nordkapp synes det var bra.

Men vil jo hevde att Windy er mange hakk bedre enn f eks Scand. Men pris-messig holder jo Scand en veldig høy klasse.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Hei

Har vært eier av Norske, Swenske og Finske båter i fra 17 til 34 (ærlige) fot.

Det har vært god kvalitet på det meste. Men de fleste må ta noen rimelige løsninger av og til.

Hva det gjelder Saga m.fl, så er dette båter som imponerer.

Det kan diskuteres om løsningene og materialvalget er sin smak, men båtene imponerer.

Det som virker mindre bra er "rimelige" båter i fra Usa, Frankrike, Asia mm som nok er rimelig der de produseres, men etter å ha kommet til Norge med fraktomkostninger, importør som skal leve, HK avgift, Norsk moms, frakt i Norge, forhandler som skal leve, kommer ikke på mere..

Så er båter ikke rimelig lengere, men dyr.

Men kvaliteten er ikke blitt noe bedre tror jeg..

Go vinter.

Hva er dette for noe sprøyt?

Er ærlige fot bedre enn andre fot?

Er båter der lengde oppgis i meter dårligere enn andre båter?

Er det et mål å ha tykkest mulig laminat? Kanskje et mål å ha tyngst mulig båt da?

For min del driter jeg i hvordan lengden er oppgitt. EU driter ikke i det og forlanger at lengde oppgis i loa, totallengde, osv.

Laminatet vil jeg at skal være solid nok og lett nok.

Finishen skal være glimrende. Smak og behov er jo også forskjellig.

At grønne klumper er dårligere enn grå, er vel heller ikke noen sannhet, og skulle det være en sannhet, har den veldig mange modifikasjoner.

Saga? Sikkert bra, men bedre enn gjennomsnittet? Kanskje, kanskje ikke, men da ville jeg nå i alle fall dra frem helt andre fortrinn enn kvadratet på lendningene.

Og skroget? Om skrogformen er god og konstruktøren flink, er noe helt annet enn høy finnish.

En liten dreining til mer objektive kriterier er absolutt på sin plass.

Lotus

Hva er dette for noe sprøyt?

Er ærlige fot bedre enn andre fot?

Er båter der lengde oppgis i meter dårligere enn andre båter?

Er det et mål å ha tykkest mulig laminat? Kanskje et mål å ha tyngst mulig båt da?

For min del driter jeg i hvordan lengden er oppgitt. EU driter ikke i det og forlanger at lengde oppgis i loa, totallengde, osv.

Laminatet vil jeg at skal være solid nok og lett nok.

Finishen skal være glimrende. Smak og behov er jo også forskjellig.

At grønne klumper er dårligere enn grå, er vel heller ikke noen sannhet, og skulle det være en sannhet, har den veldig mange modifikasjoner.

Saga? Sikkert bra, men bedre enn gjennomsnittet? Kanskje, kanskje ikke, men da ville jeg nå i alle fall dra frem helt andre fortrinn enn kvadratet på lendningene.

Og skroget? Om skrogformen er god og konstruktøren flink, er noe helt annet enn høy finnish.

En liten dreining til mer objektive kriterier er absolutt på sin plass.

Lotus

Og da var konklusjonen når det gjaldt kvaliteten på norskbygde båter

Vi sees!

Når det gjelder Saga-båtene har jeg lyst til å vise et bilde fra båthavnen Vestre Båthavn i Aalborg.

For det første er dette en fantastisk båthavn med gratis dusj og toilett, og en fantastisk restaurant, hvor dyreste middag koster omlag 50 kroner (danske).

Like i nærheten er Aalborg marine museum og Aalborg Garnison museum. dessuten er Aalborg sentrum i gangavstand med gode handlegater og kafeer/restauranter. Vi er der omlag 10 dager hver sommer.

Men, det sentrale her er Saga-broen.

Saga-broen er viden kjent i Aalborg.

Antar at dette henger sammen med at kvaliteten på båtene er brukbar i forhold til danske kvalitetskrav?

Sagabroen.jpg

Kan vel diskutere både byggekvalitet, brukervennlighet og sjøegenskaper, Lotus?

Mange klager på Scand her ser jeg. Rart at de selger så bra. Kan det ha med brukervennlighet, og at kvaliteten er bra nok, men ikke best?

Jeg kjøper heller en brukervennlig båt som er praktisk med god plass og bra nok kvalitet enn en med topp kvalitet som er trang og lite brukervennlig. Ofte kan det stå om slike valg. Prisen har selvsagt betydning for hva man kan velge. Likeså betyr bruken av båten veldig mye. Skal man bruke båten i værharde strøk så betyr selvsagt sjøegenskapene mye.

Hvor god båten er kommer an på øyet som ser og hvilke prioriteringer vedkommende har. For min egen de velger jeg helst båter som har god plass ute, der hvor jeg er mest. Sjøegenkapene må være trygge og gode. At finishen på alt er optimal betyr mye mindre for meg enn at ting er praktiske og brukervennlige. At man lett kan komme til å foreta service betyr også en god del.

Skal man se utelukkende på byggekvalitet på norske motorbåter så er det bare en som utmerker seg, nemlig Windy. Mange andre er imidlertid gode nok, og sikkert minst like solide.

Det jeg prøver å si er kort fortalt - dette blir umulig kartlegge "kvaliteten" på norske båter slik som InterTC ønsker. Man kan imidlertid fortelle om konkrete feil, mangler og svakheter ved de forskjellige eksemplarene og å prøve å lage en konklusjon ut av det.

Jeg og ingen andre kan nok imidlertid ikke hevde som en stor sannhet at Saga er bedre en Viknes, NB, Viksund eller andre.

En tråd der man belyser svakheter med sin egen båt hadde vært fint, men det er vel for mye håpe på. :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)

Det er gjennomsnittlig høy standard over norske prod. Når vi valgte Bavaria var ikke det pga

att den er av best kvalitet, men mye gøy for pengene.

Sånn er det med Scand også, ikke verdens beste, men godt nok. Samtidig meget brukervennlig.

Hav av plass i f eks Baltic.

Om Windy er den beste, helt umulig å si. Men den er best i sitt segment. Viknes, Saga, Viksund

osv mere bruksbåter, men fortsatt av meget høy kvalitet.

DEF. Kvalitet: Hva en forbruker mener om et spesifikt produkt.

Vi sees!

Har hatt nye Viksund,Viknes,og Nb båter.Gjengs for alle er at i disse gulltider for båtbransjen har det gått utover kvaliteten hos alle de tre produsentene

-støpefeil skrog overbygg

-lekkasje dieseltank,vanntank

-styresylinder montert slik at utslag til den ene siden er 40 grader,den andre siden 20 grader

-endebeslag på fenderlist ikke fastskrudd

-lekkasjer luftinntak

-mangel av sikaflex mellom tak over overbygg(vannet fosset inn ved motstamping)

-montert ekkoloddgiver uten sikaflex utv.(var spaklet innv)

Kunne nevnt mere,men poenget er at etterspørslen etter nye båter har vært så stor at det har gått ut over kvaliteten. Det ser ut som at det eneste som nytter er "nedgangstider".Skjerp dere båtbyggere. :nono:

Jeg har ingen konklusjon ang. kvaliteten på norskbygde båter OLPI.

Jeg kan imidlertid legge til rette for et felles utgangspunkt.

Kvalitet er når greia du kjøper er i henhold til spesifikasjonene.

For når man har spesifisert nøyaktig hvordan man vil ha det og så får det nøyaktig slik man ønsket det, hva kaller du det da?

Forskjellige produkter kan ha forskjellig kvalitet og pris, men er produktet i henhold til spesifikasjonene, har kunden fått nøyaktig det han spesifiserte. Og når kunden får nøyaktig det han spesifiserer, er vel kunden fornøyd?

En Porche en ikke nødvendigvis et bedre produkt enn en folkevogn. Begge eiere kan utmerket godt være kjempefornøyde.

En Saga bedre enn en tilsvarende Scand? Produktene er forskjellige, behovene er forskjellige, men hvilket produkt som har best kvalitet? Ja si det. Det produktet som ikke har mangler som avviker fra spesifikasjonene, f.eks.? Pris er f.eks en viktig del av spesifikasjonen.

Lotus

Kvalitet er når greia du kjøper er i henhold til spesifikasjonene.

Selvfølgelig. - Jeg vil legge til at dersom helhetsinntrykket er minst like godt som forventet, oppfattes dette som kvalitet. Selv har jeg hatt kun en båt ny fra produsent, og det er den jeg har nå. Er såpass fornøyd at jeg vil påstå at NB produserte en kvalitetsbåt til meg i 2003. Derfor er jeg av den oppfatning at NB lager kvalitetsbåter.

Selvsagt kan det påstås at jeg i min uvitenhet ikke vet bedre. Kanskje er jeg en lykkelig uvitende? :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Enig med det Lotus. Derfor er det bedre at tråden kan handle om hvilke båter som ikke holder det de lover. Svakheter, feil og dårlig håndtverk som hver og en kan fortelle om på sin båt kan være nyttig å vite for andre som skal velge.

Jeg er også enig med NB870 at det sikkert leveres flere "mandagsprodukter" nå når etterspørseln er stor og alt skal gå fort. Min opplevelse av en SAGA 315 tydet nettopp på dette. NB, Viknes o.a. er sikkert ikke bedre. Det handler om internkontrollrutiner som nok ikke er god nok.

Noen liker dattera, noen mora :crazy: Smak og behag (les behov) er neppe noen vedtatt sannhet!

Pris er faktor. Likeledes fart, sjøegenskaper, soliditet, feilrate (i tekn. og konstr.) osv.osv.

Men det som JEG ikke liker mht. båtvalget, er "Cigarr-faktoren"! Har vært inne på det tidligere også.

Kvalitet er også et vidt begrep... Soliditet likeså. Og spesifikasjonene behøver ikke ALLTID å stemme...

Angitt LENGDE og FART er av og til "skrytefaktorer" som er dratt ut til det nesten usannsynlige av selgere og reklamebrosjyrer.

SÅååhh, hva kan man stole på. Hva skal man velge av type, størrelse osv.? Er du "tøff" nok til å legge til mellom MYE større båter i en "sossemarina" med en eldre (kanskje litt sliten) båt? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

SÅååhh, hva kan man stole på. Hva skal man velge av type, størrelse osv.? Er du "tøff" nok til å legge til mellom MYE større båter i en "sossemarina" med en eldre (kanskje litt sliten) båt? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Jaaaaaaaaa !! :yesnod::yesnod: ....for jeg har en kvalitets båt for meg og famillien . (Saga 27,Ac 86 mod med 66 hk yanmar) :wink:

Det er mye snakk om Saga og Scand her. Jeg har hatt en Saga 27 ( 86 mod) og har nå en Scand Baltic som er ny. Det går ikke ann å sammenlikne disse hva gjelder plass, komfor m.m. Når det gjelder kvalitet så har jeg ikke noe å utsette på noen av dem, men Saga'n haddenoen små hull i gelcoaten . Sagan var jo 20 år gammel og mye har skjedd på den tiden. Av det som er synlig i Scand så er jeg veldig godt fornøyd. Snekkerarbeidet er meget bra, bedre en forventet. Det tekniske er jo utstyr som er kjøpt fra andre produsenter og har ikke noe med Scand Boat å gjøre m.h.t produksjonskvalitet. Jeg er svært godt fornøyd.

Kvalitet er vel en subjektiv oppfatning?

Jeg har aldri kjøpt en flett ny båt, men har hatt gleden av å handle fire-fem fabrikknye biler.

For meg kvalitet ikke nødvendigvis at det er 100% feilfritt ved leveranse, men at leverandøren tar sitt ansvar og retter opp det som viser seg å være feil.

Men hva er feil? Er ikke det også litt subjektivt? La meg ta et eksempel - i 1985 kjøpte jeg en flett ny Ford Granada 2.8. Var ute på tur, kjørte fort, ved hastighet over 130 km/t (nå stoler jeg på foreldelse her!) så fikk passasjer i baksetet sterk luftstrøm fra bakdøren. Feil? Ja, forhandler fant ut at det var en pakning til det elektriske vinduet som var feil montert. Fikset gratis. Kvalitet? Ja, absolutt i mitt hode. Burde det vært OK fra første stund, ja, selvsagt. Men kvaltiteten ble uderstreket i det forhandler fant ut av feilen og rettet det uten kostnad for meg.

Så over til båtkjøp. Skal vi akseptere at en båt har noen feilkilder også? En ting er rent tekniske feil, feil montering av dette og hint - men en annen ting er feil som oppstår ved normal bruk?

Vi har vel alle lest om båtkjøpere som har oppdaget at ett eller annet har sviktet ved normal bruk. Husker dere Skorgenes-historien? Om hvordan ting og tang brøt sammen under gange over Stadt? Eller bordet på en splitter ny Viksund som ble fikset underveis til hjemmehavn fra Strusshamn? Kvalitet? Jeg mener ja, i alle fall i det siste eksempelet - verftet tok ansvar og ordnet det.

Burde vi forvente 100% OK når vi kjøper en ny båt til 1 million - 2 millioner - 3 millioner (osv)? Svaret er selvsagt ja, men errare humanum est - det er menneskelig å feile. Og her kommer det virkelige kvalitetstempelet inn for meg - ettermarkedet.

Selger av en vare (og båt er ovenikjøpet en kapitalvare) må aldri få lov til å glemme kunden når pengene er på bok og alt er sagt og gjort. Det er på dette tidspunktet kvaltitetstempelet virkelig gjør seg gjeldende slik jeg ser det.

I motsetning til bil blir ikke en båt produsert av en (presumptivt) feilfri robot på et samlebånd. Her er det mennesker slik som deg og meg som gjør jobben, skrur inn skruer, pusser lister, legger sikaflex etc.

- Og da introduseres en feilkilder - rekk opp hånden den av oss som er fullstendig feilfrie? Alle kan vi ha en dårlig dag på jobben, kanskje har vi personlige problemer som opptar oss?

Hva er det jeg vil frem til her da? Jo, vi kan alle fremheve det ene fabrikatet etter det andre som feilfrie, enten det er båt eller motor - men oppfatningen av feilfrihet vil alltid være subjektiv, hvordan vi selv opplever det. En av oss kan gå ut med stor tyngde og hevde at motor type XYZ123 er verdens beste - bare for å oppleve at to-tre av oss (eller flere) kommer på banen med stikk motsatte skrekkhistorier. Betyr det nødvendigvis at motor type XYZ123 er noe forbasket mannskit og kun er brukendes til (sett innn grønn eller grå farge her) moring?

Selvsagt ikke. Vi har alle lest om saker her hvor forhandler/importør/fabrikant har sviktet - og hvor de samme har trått til så det monner. Så hvor kommer kvaliteten inn i bildet? Jo, den er oppfylt i det kunden, du og jeg, føler at vi har fått det vi har betalt for.

LA3939 har endret brukernavn

Det stemmer at man ikke kan sammanelikne bil og båtproduksjon, men at feil kan unskyldes med at vedkommende montør hadde en dårlig dag på jobben synes jeg ikke er slik det bør være.

Kvalitetssikring i alle ledd med internkontrollrutiner skal fange opp de aller fleste avvik/feil.

Jeg tror at det er et stort potensiale for forbedringer på dette området hos mange norske båtbyggere. Omstillingen fra å være en produsent av et lite antall båter til å produsere et mangedoblet antall vil kunne by på store (for store) utfordringer hvis båtbyggeriet ikke har en ryddig organisering av produksjonen.

Det er sikkert flere som jobber i produksjonbedrifter som kan fortelle mer om viktigheten av dette.

Kvalitetssikring er etter min mening noe av det viktigste en båtprodusent kan legge tid og ressurser på. Og særlig når produktene blir mer og mer avanserte og kompliserte. Det må være fryktelig dyrt å levere ut båter med masse småfeil som man må sende folk land og strand rundt for å fikse - for ikke å snakke om irritasjonen fra kundene.

Jeg kan underbygge med noen eksempler

Vår Nidelv 690 som vi kjøpte for noen sesonger siden hadde en motor med en liten oljelekkasje. Ikke Nidelvs feil - og motoren måtte ut av båten for å bli fikset. Problemet var at det tok en sesong å få det fikset og forhandler måtte til slutt kjøre båten til Marine Power for at de skulle ta tak i problemet. Dyrt for forhandler. Og veldig dårlig reklame overfor meg på Mercruiser

Vår Nidelv 300 ble levert med minst 10 feil fra fabrikken. Det var vannlekkasjer i dekket (man hadde glemt å ha i tetningsmasse), vannlekkasje i luftingen til motoren. Mangler ved elektronikkpakka (den stod ikke Nidelv for - det var en lokal forhandler anbefalt av Nidelv forhandleren), feil i kontakt på drevet som gjorde at tilten ikke virket, feil på nynamo som gjorde at den ladet for lite, kallesjen var ikke tilpasset 100% og måtte sendes til HH for omsying, etc etc. Og kanskje toppen av kransekaka. Nidelv hadde klart å miste en kabelsko oppi impellerhuset på septikpumpa så den hadde aldri virket skikkelig, og den sluttet å virke dagen før vi skulle på ferie. Alle disse sakene kunne enkelt vært oppdaget om Nidelv hadde sjekket om båten var tett og at alt det tekniske faktisk fungerte. Men gjorde de det? Nei - i stedet tok det masser av tid for meg, forhandler og Nidelv å få båten i orden. Men Lykkeliten som nå har båten - han har fått en feilfri båt :yesnod: Men hele første sesongen gikk med til å rette større eller mindre feil. Ikke helt som forventet hverken for meg eller forhandler som jobbet meget hardt for å rette opp. Jeg har en anelse om at jeg desverre ikke er den eneste med slik erfaring.

På båten vi har nå har vi også hatt et par småting. Vi bestilte Simrad elektronikk, Windy leverer primært Raymarine. De som Windy fikk til å montere elektronikken hadde ikke oppdaget at det var en giverfeil på loggen, hvilket gjorde at en lokal spesialist var ombord et par dager for å finne ut av dette og fikse det. Ble løst helt uten annen innblanding fra vår side enn at kona leverte nøklene til båten som lå i havna vår. Det var også en liten knekk på en hydraulikkslange til styringa som ble byttet for sikkerhets skyld. Ble byttet på 50 timers service uten innblanding fra meg. Varmeapparatet sluttet å virke midt i sommerferien vår. Jeg ringte forhandler kl 0800 morgenen etter at vi oppdaget dette. Dette var fredagen før fellesferien på Windy, og de hadde sommeravslutning kl 1200 denne dagen. Vi lå i Stavern. Kl 1300 la vi til kai i Nidelva hos Windy. To mann jobbet overtid og ventet på oss på brygga. Det tok 1/2 times tid å feste den ledningen som hadde løsnet da vi kjørte i dårlig vær dagene før. I mellomtiden fikk vi omvisning på fabrikken og et par kurver jordbær ombord. Om vi var fornøyd :yesnod: Ikke med at det var feil - men at de reddet ferien vår fra savnet av varmeapparatet om kveldene.

Konklusjonen min er den samme som LA 3839: Det vil alltid være noen småfeil på et nytt produkt. Og kanskje særlig på en båt der det er mange individuelle løsninger og der mye er mauelt arbeide. Men kvalitetskontroll handler om rutiner og sjekking og rutiner og sjekking. Det er kjedelig med viktig og seiøse produsenter bør ikke slurve med det. Desverre er det kanskje fortsatt en hel del produsenter som er flinke til å bygge båt men som ikke helt har tilstrekkelig kompetanse i kvalitetssikring og produksjonsstyring på dagens avanserte båter.

Om det først er feil er det veldig viktig at dette fikes på en enkel måte. Etter min mening er den beste markedsføringen man kan ha fornøyde kunder. Den dårligste markedsføringen man kan ha er misfornøyde kunder. Det synes jeg fler båtprodusenter bør tenke på

Den eneste produsenten jeg kjenner til som virkelig testkjører båtene sine er NordWest. De leverer ikke ut en båt uten at den minst har fått 10 timer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

For det første må man definere hva man legger i ordet kvalitet. Er det kongruens kvalitet dvs. at produktet samsvarer med de spesifikasjoner produsenten oppgir eller er det design kvalitet dvs. at produktet samsvarer med kundens forventninger og relasjoner til produktet.

I de siste 10 år har begrepet kvalitet og hva man legger i dette endret seg fra å fokusere på spesifikasjoner, driftssikkerhet, styrke o.l. til mere diffuse faktorer som kjørefølelse/glede, status o.l. Det er blitt stadig viktigere at man gjennom de produktene man velger, synliggjør si identitet, hvem man er og hvor man befinner seg i samfunnet.

Undersøkelser viser at for 10 år siden kom Toyota på topp hvis man satte ulike bilmerker opp mot hverandre og spurte folk hvilken bil som hadde best kvalitet. Gjør man det samme nå så kan like gjerne Alfa Romeo score like høyt fordi det er andre kriterier som ligger til grunn for hva man mener er kvalitet. Slik tror jeg det til en viss grad er med båter også.

Når det er sagt så er også jeg eier av en Saga.

Sammenligning med bil er ikke veldig god, for der har man faktisk undersøkelser (Autoindex) som viser hvor godt kundene er fornøyd med selve bilen, forhandleren og verkstedet. Og Toyota er fremdeles på topp eller nær toppen på alle disse så vidt jeg husker.

Forøvrig er jeg enig at det er greit å definere hva man mener med kvalitet. Jeg regner med at de fleste har en spontan forståelse av at dette betyr hvorvidt båten er levert med feil eller mangler, eller at det ting ved produksjonen som gjør at ting går i stykker etter neoen tid.

F.eks. synes jeg ikke det er imponerende når dyre norske daycruisere leveres med vindskjerm som bare er skrudd fast i dekket med karosseriskruer eller treskruer slik at hele vindskjermen løsner ved kjøring i sjø. Eller at det er luftlommer mellom gelcoat og laminat.

Men skal man si noe generelt om kvaliteten på norske båter trenger men et stort materiale, ikke bare enkelthistorier.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...