Jump to content

Kvalitet på norskbygde lystbåter

Tallisman

Recommended Posts

Det er nok ingen tvil om at båtprodusentene har et forbedringspotensiale. Jeg har jobbet mye med både norske og utenlandske båter, og hovedinntrykket mitt er at de norske båtene generelt holder en forholdsvis høy standard sammenliknet med mange av de utenlandske båtene.

Det virker som om bransjen har litt for gode tider om dagen, og er mer opptatt av å få ut flest mulig båter mens markdet er slik det er, og at kvalitetskontrollen ikke blir god nok.

Jeg har de siste ukene utelukkende jobbet mye med ett båtmerke, hvor det har vært STORE lekkasjeproblemer (her prater vi om 15 cm høy vannstand inni båten etter en normal regnskur). Det som viser seg er at all dekksutrustning er satt sammen uten bruk av sikafleks, skruehullene er altfor store, det er ikke brukt tettemidler mellom skrog og overbygg osv. Bruker ca. en uke per båt da all innredning må ut og hver eneste skrue må demonteres osv.(koster ca. 18000+ mva per båt å reparere) og dette har ikke kun gjeldt en enkelt båt, har tatt et par stykker nå, og har tre til som skal taes fortløpende. Det sier litt om kvalitetskontrollen. Det er ikke snakk om å bruke for lite tetteguffe, det er snakk om en total mangel!! Slike ting burde være unødvendig, og det er vanskelig å tro på at kvalitetskontrollen fungerer slik den skal.

Det er nok dessverre ikke til å unngå at det blir en innkjørinsperiode med nye båter, det som ofte skiller de seriøse og useriøse forhandlerne da er hvor vidt de stiller opp og reparerer problemet eller løper fra ansvaret.

Dette er noe båtkundene sjeldent tar hensyn til ved valg av båt, de skal ha en båt billigst mulig, og kjøper den gjerne i sverige for å spare noen snaue tusenlapper. I tillegg til at de sier fra seg den unike 5 års reklamasjonsretten som er i norge kan de også regne med at ingen forhandlere vil hjelpe de her i landet, dvs. de kan hjelpe de, men vil mest sannsynlig få beskjed om å komme tilbake med båten til vinteren. Kjenner til flere kunder som holder til i Bergensområdet som har kjøpt båt i Sverige, samtlige måtte tilbake til sverige for å få båten reparert. Er det virkelig verdt en besparelse på +/- 20000 kr?

For det første må man definere hva man legger i ordet kvalitet.

God kvalitet har en teoretisk definisjon

opplevd kvaltiet/forventet kvalitet>1

Dvs at opplevelsen er bedre enn forventningene.

Loves det gode sjøegenskaper så skal man oppleve gode sjøegenskaper.

En annen viktig faktor her er relativ pris, dvs pris i forhold til andre sammenlignbare modeller i markedet. Betaler man mer enn gjennomsnittet forventer man også å få mer enn gjennomsnittet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kvalitet er vanskelig å diskutere før en beskrive hva en legger i kvalitetsbegrepet. Men det er en del selvfølgeligheter som går på god kvalitetskontroll kontra slurv, det er vel noe alle enige i.

Men ser en med litt bredde på kvaliteten starter den på idee- og konstruksjonstadiet. Slik sett har sikkert norsk småbåtindustri noe å gå på, selv om vi har mange dyktige konstruktører.

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 1 måned senere...

Som de fleste medlemmene her inne, drømmer også jeg om en helt ny båt, spesifisert og bestilt helt etter eget hode. Sikkert mulig å virkeliggjøre drømmen en dag, men må innrømme at jeg vill være minst like skeptisk til å overta en slik båt, som en nyere brukt en.

En lystbåt av en viss størrelse er et rimelig komplisert byggverk, mye egenprodusert og innkjøpt hardware som skal monteres sammen og fungere godt - også over tid og i regn og sjøgang.

I jobbsammenheng arbeider jeg mye med verftene her på Møre og jeg innrømmer en viss sjokkfølelse når jeg leser at det ikke er vanlig at (lystbåt-)verftene foretar prøvetur med båtene før de leveres til ny eier - som gjerne har en lang hjemtur foran seg. Virker ikke spesielt ansvarlig synes jeg. Hadde ikke likt å vært på vei fra Askøy til Møre og oppdaget en eller annen alvorlig slurvefeil utenfor Kjerringa på Stad...

Jeg har de siste ukene utelukkende jobbet mye med ett båtmerke, hvor det har vært STORE lekkasjeproblemer (her prater vi om 15 cm høy vannstand inni båten etter en normal regnskur). Det som viser seg er at all dekksutrustning er satt sammen uten bruk av sikafleks, skruehullene er altfor store, det er ikke brukt tettemidler mellom skrog og overbygg osv. Bruker ca. en uke per båt da all innredning må ut og hver eneste skrue må demonteres osv.(koster ca. 18000+ mva per båt å reparere) og dette har ikke kun gjeldt en enkelt båt, har tatt et par stykker nå, og har tre til som skal taes fortløpende. Det sier litt om kvalitetskontrollen. Det er ikke snakk om å bruke for lite tetteguffe, det er snakk om en total mangel!! Slike ting burde være unødvendig, og det er vanskelig å tro på at kvalitetskontrollen fungerer slik den skal.

Synes ikke helt denne skal legges død. Noen må vel ha hørt noe mere om dette? Eller observert hvilke båter Oslo Maritime har jobbet med. Hadde det stått 15cm med vann i min båt etter et regnskur så hadde jeg returnert båten.

Synes ikke helt denne skal legges død. Noen må vel ha hørt noe mere om dette? Eller observert hvilke båter Oslo Maritime har jobbet med. Hadde det stått 15cm med vann i min båt etter et regnskur så hadde jeg returnert båten.

Jeg vil ikke drive å gå ut med navn på hvilke båter som er værst. Lekkasjer er dessverre et generelt problem med en del nye båter, men noen modeller har definitivt større problemer enn andre. Det kan av og til virke som det er serier av båter med problemer. Det kan leveres 20 båter uten problemer, så kommer det plutselig 5 båter omtrent etter hverandre med de samme problemene. Nå har det seg slik at vi lever av å utbedre reklamasjoner på mange nye båter, jeg vil derfor ikke henge ut disse her (de er trossalt kundene våre), men kan i hvertfall bekrefte mitt inntrykk av at norske båter er av forholdsvis høy kvalitet sammenliknet med resten av verden. Ellers kan jeg legge til at jeg har jobbet mye med ca. 15 forskjellige båtmerker, både norske, svenske, finske, polske og amerikanske, så jeg tør våge å påstå at jeg har et visst grunnlag å sammenlikne med.

Ellers synes jeg det er viktig å se på helheten av det produktet man kjøper, og det er ikke så dumt å forhøre seg om hva slags serviceapparat forhandleren har til å ta seg av ting som oppstår. Det kan være ganske frustrerende å få en ny båt i mai, som ofte er så full av feil at kunden knapt tør bruke båten, også klarer ikke forhandleren å rydde opp før til høsten. Er det en profesjonell forhandler, så er det heller ikke uvanlig at de sjekker de punktene de vet har vært et problem med FØR kunden får båten.

Alle båter har mange mer eller mindre alvorlige feil når de er nye og leveres kunden, noe som dessverre ofte kan skape et skår i gleden av å ha kjøpt en ny båt til en kjøpesum som man stort sett kunne kjøpt en ganske strøken bil for.

Ellers er det mer enn lekkasjer som går igjen på båter. Noen båter har et strøkent el-anlegg, mens andre har et håpløst anlegg. Det kan være forskjellige typer og kvaliteter på småting som bryterpaneler, instrumenter, dekksutrustning osv. Poenget er at man må se på helheten, noen av de båtene vi har tettet lekkasjer på har ellers vært knallbra båter, som ellers er godt over gjennomsnittet både når det gjelder el-anlegg, kvaliteten på dekksutrustningen, finish på støpearbeidet osv., det er skjeldent noe annet enn lekkasjeproblemer. Andre båter har ikke så store lekkasjeproblemer, men kan ha feil på omtrent alt det andre (er ikke uvanlig med 2-3 A4-ark hvor feilene står ramset opp. Det er forøvrig heller ingen selvfølge at de dyre båtene har mindre problemer enn rimligere båter. Det viktigste er at det blir reparert på en skikkelig måte, så har man en bra båt i 15-20 år som fungerer fint.

Det som OM beskriver er da vel ikke noe nytt? Så lenge man snakker om ofte bruk av tildels ukvalifisert arbeidskraft, både i støp og innmontering av innredning og utstyr. Dernest kommer manglende etterkontroll og kanskje også etterkontroll som er vanskelig å gjennomføre. Og sist men ikke minst så er jo de fleste båter skrudd sammen for hånd av mennesker, og ikke roboter i motsetning til biler. En bil består av langt flere sammensatte deler som skal fungere sammen, og i dag finnes det knapt reklamasjoner. I hvertfall i forhold til tidligere.

Derfor kan man ofte oppleve at selvbyggerprosjekter eller halvfabrikata er av bedre kvalitet og bedre skrudd sammen enn de fra "fabrikken".

Konklusjonen min er den samme som LA 3839: Det vil alltid være noen småfeil på et nytt produkt. Og kanskje særlig på en båt der det er mange individuelle løsninger og der mye er mauelt arbeide. Men kvalitetskontroll handler om rutiner og sjekking og rutiner og sjekking. Det er kjedelig med viktig og seiøse produsenter bør ikke slurve med det. Desverre er det kanskje fortsatt en hel del produsenter som er flinke til å bygge båt men som ikke helt har tilstrekkelig kompetanse i kvalitetssikring og produksjonsstyring på dagens avanserte båter.

Om det først er feil er det veldig viktig at dette fikes på en enkel måte. Etter min mening er den beste markedsføringen man kan ha fornøyde kunder.

Veldig enig. Har også litt systematisk erfaring på dette.

Talte opp og fant ut at jeg i løpet av det siste året har snakket med 12 personer som har kjøpt seg helt nye båter. De fleste norskproduserte.

Ikke EN av disse hadde opplevd feilfrie båter første sesong. De fleste har, som Bitteliten, fra 8- 15 større og mindre feil (fra drevskifte til dårlig tiltrekte skruer). De fleste av de jeg har snakket med ga inntrykk av at feilene på en eller annen måte hadde fått innvirkning på ferietur/ferieplaner.

Her er et par eksempler:

- dårlig tiltrekte mutre på diesel-forfilter - dieselekasje

- dårlig tilpasset kalesje

- feil-montert slange til septik (montert motsatt vei)

- con-feil i drev - drev bytte

- skruer skrudd gjennom slik at de ble synlige

- sprekker i teakgulv - for hardt strammet skruer

- lekkasjer i overbygg av ulik typer

- feil på starter - skiftet

- feil på elektronikk - skiftet

- feil på navigasjonsutstyr

- Div dårlig tilpassede skuffer og skap

- skramling i innredning - dårlig tiltrukne skruer

- kjøleskap som faller ut - dårlig innfestning

- feil på givere (feilmontering)

- sprekk i vindskjermglass - for stramt montert

- oljelekkasje på motor

- div. feil på elektronisk styrte motorer (modifisering - utskiftning)

Konklusjon: Det er bedre å kjøpe en par år gammel båt uten barnesykdommer!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...