froesak Startet 24.November.2006 Link til dette innlegget Startet 24.November.2006 Skal kjøpe en utenbordsmotor 4-takt til og bruke på en 18 fots cabin båt. båten veier ca 600kg blir det for lite med en 25 hk? Kunne godt tenkt meg att den kunne komme opp i ca 15-18 knop. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.November.2006 Link til dette innlegget Svart 24.November.2006 Ja , det blir nok lite med en 25 hk motor for å komme opp i 15-18 knop. Du må nok minst opp i det dobbelte , hvis båten veier ca: 600 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Conehead Svart 25.November.2006 Link til dette innlegget Svart 25.November.2006 (redigert) Enig med chagall, 25hk høres litt spedt ut. Kanskje du kunne opplyst om hvilken båt det dreier seg om? Det kan jo finnes noen som har/har hatt samme båt og da vil du få mer presis tilbakemelding. Redigert 25.November.2006 av Conehead (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.November.2006 Link til dette innlegget Svart 25.November.2006 Om båten veien 600kg så bør du vel regne med at det er par personer ombord også og litt last, så setter en atr den veier 800kg og normalt planende skrog så ender vi omtrent her.. RESULTS Speed To Achieve a Cruising Speed of 17 kts Required Power At Prop: 22.7 SAE hp 16.9 kW At Flywheel: 23.9 SAE hp 17.8 kW Detter er hva som teoretisk er nødvndig men det som anbafales er 35 hk for en pleasure engine som en slik normal outboard er. Det som er viktig er å få med alle vekter og jeg regner med at de oppgitte 600kg også inkludere vekten av motor og drivstoff. Når en skal beregne nødvebdig effekt for å oppnå en bestemt hastighet så trenger man totalevekten på ekvipasjen inkl. fører og passasjerer, øl og vin og skgrogformen da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rago63 Svart 25.November.2006 Link til dette innlegget Svart 25.November.2006 (redigert) Alt forlite med 25 hvis vi snakker om en 18 cabin helplaner.. En 40 vil nok fint kunne marsje i 18 knop, hvis skrogformen er normal. Problemet er planingsterskelen, kommer du ikke over den blir turen veldig traurig.. Men det vil bli veldig tungt å få den opp i plan hvis den er full av folk + litt bag-asje (Hvis det i det hele tatt går) med 40. Ville nok ikke hatt mindre enn 50 på en så tung båt, helst 60.... Du må se litt på bruken din, det vil være avgjørende hvor mange dere normalt er i båten. En kamerat hadde engang en Shetland 18 fot, der var det ikke mer enn akkurat med 55hk når de var 4 ombord.. Redigert 25.November.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
roesok Svart 25.November.2006 Link til dette innlegget Svart 25.November.2006 (redigert) Spørsmålet bør ikke være "hva som er nødvendig motorstørrelse" men heller hva som er fornuftig og riktig motorstørrelse. Jeg hadde ville sjekket hvor stor motor båten er godkjent for og så hadde jeg kjøpt motor som max tillatt eller hakket under. Da oppnår du en båt som kommer lett i plan og du kan kjøre lett og uanstrengt på lave turtall i marsjfart. Dessuten lavere forbruk, mindre støy og mindre motorslitasje. Dette er mye bedre enn å presse en 25 - 30 hk på max turtall. Redigert 25.November.2006 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Marwin Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 HELT avhengig av hvilken båt det er snakk om!! Og vekten på denne. OG hvor mange personer (hvor mye vekt) som skal lastes ombord. Hvis du tenker økonomi, ville jeg ha sett på 60Hk E-Tec... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
CB. Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Helt enig med Marwin, ikke kjøp mindre en 60 hk. Husk bare på å kjøp Yamaha Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.