Jump to content

Nødvendig motorstørrelse for 18 fots cabin båt

froesak

Recommended Posts

Om båten veien 600kg så bør du vel regne med at det er par personer ombord også og litt last, så setter en atr den veier 800kg og normalt planende skrog så ender vi omtrent her..

RESULTS

Speed

To Achieve a Cruising Speed of 17 kts

Required Power

At Prop: 22.7 SAE hp 16.9 kW

At Flywheel: 23.9 SAE hp 17.8 kW

Detter er hva som teoretisk er nødvndig men det som anbafales er 35 hk for en pleasure engine som en slik normal outboard er.

Det som er viktig er å få med alle vekter og jeg regner med at de oppgitte 600kg også inkludere vekten av motor og drivstoff. Når en skal beregne nødvebdig effekt for å oppnå en bestemt hastighet så trenger man totalevekten på ekvipasjen inkl. fører og passasjerer, øl og vin og skgrogformen da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Alt forlite med 25 hvis vi snakker om en 18 cabin helplaner.. En 40 vil nok fint kunne marsje i 18 knop, hvis skrogformen er normal. Problemet er planingsterskelen, kommer du ikke over den blir turen veldig traurig.. Men det vil bli veldig tungt å få den opp i plan hvis den er full av folk + litt bag-asje (Hvis det i det hele tatt går) med 40. Ville nok ikke hatt mindre enn 50 på en så tung båt, helst 60.... Du må se litt på bruken din, det vil være avgjørende hvor mange dere normalt er i båten. En kamerat hadde engang en Shetland 18 fot, der var det ikke mer enn akkurat med 55hk når de var 4 ombord..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Spørsmålet bør ikke være "hva som er nødvendig motorstørrelse" men heller hva som er fornuftig og riktig motorstørrelse. Jeg hadde ville sjekket hvor stor motor båten er godkjent for og så hadde jeg kjøpt motor som max tillatt eller hakket under. Da oppnår du en båt som kommer lett i plan og du kan kjøre lett og uanstrengt på lave turtall i marsjfart. Dessuten lavere forbruk, mindre støy og mindre motorslitasje. Dette er mye bedre enn å presse en 25 - 30 hk på max turtall.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...