Jump to content

Neonlys på båten - forbudt?

Yafinn

Recommended Posts

Jeg har lurt litt på om det er noen som vet om det er lovlig med noenlys på utsiden av båten?

Det er vel lov å ha det inni båten. Vet for eksempel at mange har det i trapper o.l.

Jeg synes det virker litt rart om det er lovlig, med tanke på sikkerhet på sjøen. Det kan skape konflikter og usikkerhet. Jeg ville personlig aldri ha montert inn neonlys på utsiden av båten.

Meninger om dette?

Redigert av Mortex (see edit history)

Det står en del om dette i sjøloven, men hvordan våre "danskeferger" og cruice skip ser på dette er annen sak...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

hvordan våre "danskeferger" og cruice skip ser på dette er annen sak...

:eek: Klager de på sånt så er det kun fordi at de har glemt at de sitter i glasshus spør du meg. Enkelte av disse ferjene og cruiseskipene er jo så opplyst at de minner mest om horehus hvor en ikke ser lanternene særlig godt før de er nærme.

Jo, dere har gode peng. Men nå tenker jeg ikke bare ut ifra cruiseskip sitt syn. Cruiseskip og danskeferger SER man godt, men er verre med sike småbåter. Det kommer gjerne en familie kjørende ute på natta som kanskje ikke har god peiling på navigering og tolking av lys etc. Så er det andre småbåter der ute som har neonlys på båten... Kanskje de tror det er noe annet?

Redigert av Mortex (see edit history)
:eek: Klager de på sånt så er det kun fordi at de har glemt at de sitter i glasshus spør du meg. Enkelte av disse ferjene og cruiseskipene er jo så opplyst at de minner mest om horehus hvor en ikke ser lanternene særlig godt før de er nærme.

Kanskje litt OT...

Som "gammel" sjømann er jeg en av dem som virkelig har vært på horehus.

De fleste av dem hadde i den tid røde lanterner som kjennetegn.

Alt annet lys var behagelig avdempet.. vi hadde iallefall ingen problemer å navigere oss frem til dem.. hehe..

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Ser flere å flere har blått neonlys opp trappa til FB osv , det ser på mange måter flott ut og på mange andre måter mindre flott ut . Båt er båt og tivoli er tivoli , men som dem fleste veit så er jo smaken som baken . Men på en anna side , må du ha lys i trappa for å finne trinna så kansje det har blitt for mye batterivann . Neida dette er opp til den enkelte , om det er lovelig eller ikke tjaaa sier nesten seg selv på en måte det . Skal jo kun føre landterner under fart , ligger du ved brygge så kan du vel ha så mye neonlys du orker . Har nå fått meg båt med med trapp opp til CBC dekket jeg også nå , men trur jeg klarer meg uten lys i trinna enn så lenge . Men farlig å si for mye , mange her inne som værken skal ha dit eller datt . For så plutselig å montere alt på en gang av alt dem aldrig skulle hatt , hehe blei mye på en gang men pytt pytt . Ha en forsatt god kveld .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Artig å se til påske hva som har ramla på skuta, Runo. Holder på her på Sætre også-

Veit ikke om det var meg du mente Astor , men her kommer det til å bli lite med neonlys ja . Eneste neonlysa ombord her , er når kanna er tom for batterivann . Da kan det bli neonlys .....

Tine II

Den generelle regelen er vel at når båten ligger for anker skal den være godt opplyst i tillegg til at ankerlanterner brukes.

De fleste mørklegger båten ved nattseilas - bortsett fra lanterner selvfølgelig - for å beholde så mye av nattsynet som mulig. På passasjerbåter er det kanskje litt vanskelig i og med at man tross alt må ha litt lys til passasjerene.

Det siste jeg har sett er opplysning av vannet rundt båten. Minner meg litt om de som hadde nettingstrømper på sprederne på bilen - for å få dust lys :cool: Made in Fredrikstad :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Det siste jeg har sett er opplysning av vannet rundt båten.

Skal vel innrømme at det er litt kult å se på , med lys under båten . Men på en fritidsbåt hører vel ikke det hjemme kansje , men igjen det er jo opp til den enkelte hvor mye tivoli dem vil ha . Det er det som er en av dem store fordelene å bo i norge , du kan nesten gjøre som du vil og det er jo digg .....

Tine II som sitter å håndsyr div lengder med meter på meter med nye gardiner ,hadde lissom ikke gjort noe med en symarskin nå som vi snart tipper over til år 2007 .

Eller som "Cruise knall kul" i barne-tv ville sagt det.. Ååå gjør man det!!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Bendik på Sætre har et unnervannslys bak på hekken som gleder barnebarna når de er med. Om kvelden kan man stå å se all fisken som svømmer under båten. Ikke umulig at jeg monterer det samme. Har lite med snoberi å gjøre. Dette skaper bare litt ekstra kos sier de som har sett lyset til Bendik.

Og hvem trenger ikke å se lyset?............................

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvis det er for å glede ungene med litt lys under vannet så tror jeg et vanntett lys i en taustump gjør samme nytten og definitivt mindre "Harry" etter min mening. Er kanskje litt konservativ av meg her, men slik er man skapt

Bendik på Sætre har et unnervannslys bak på hekken som gleder barnebarna når de er med.

Og hvem trenger ikke å se lyset?............................

Et sånt lys bak på hekken som Bendik har er jo helt ok det vel ,et lite uskyldig HVIT lys . Er verre med alle røde , blåe osv . Ligger en båt her i byn med en masse blått neonlys opp trappa til FB , og div lys i targa'n . Sikkert greit det men ser passe sykt ut spør du meg når det står på stort sett bestandig når han ligger i hjemmehavn og ikke er ombord .Sier nesten seg selv hva sånna prøver på , trenger vel ikke så mye lys på skuta når du ikke er ombord . Men som sagt , dette er vel opp til den enkelte . Det er jo inn med div neonlys , så det er kansje best å ikke skrike så høyt . Veit jo aldrig hva man finner på , hakke slik trapp til FB jeg men . Har en trapp inne ned til salongen , er noen som har tryna der allerede da trappa starter litt brått . Men kommer det noe lys der så er det bare jeg som ser dem så ,hehe .

Nei nå er det tid for mere sying av gardiner , det er vel lov å ha vel ?

Bare monter lys du Astor , skal hjelpe deg med fortøyningane for det jeg :wink:

Tine II

Noen som har en link til slike hvite lys en kan bruke under vann, f.eks under platformen?

Det for kjøpt i alle båtsjapper , se på Maritim.no , Seasea.no , osv . Har sett vanntettelys helt ned i 150- trur jeg det var , så dem er ikke så dyre . Samme lyset dem selger til bobblebad og bassenger , kansje enda billigere i en slik sjappe ?

Tine II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...