Jump to content

Kartplotter koblet sammen med flatskjerm

Sylvester

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med kartplottere uten skjerm som er koblet sammen med flatskjerm eventuelt med tv?

Seatronic har noen :Techmarine og Lorenz med 15 eller 17" skjerm, er det noen av dere som har disse? Seiwa har vel også en, men denne er noe dyrere.

Jeg tenkte jeg kunne slå 2 fluer i en smekk, tv og kartplotter i ett.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Jeg har selv seilbåt og bruker derfor en vanntett plotter plassert på styrepidestallen.

Det er 10,4" plotteren til Techmarine. Den har samme software/menyer som den du tenker på.

Begge bruker CMAP Max Wide brikker.

Jeg kan bare kommentere funksjonaliteten til disse her, ikke skjermen.

Forutsatt at du ikke trenger vanntett skjerm blir det en rimelig løsning.

Men i tillegg til kontrollboks og skjerm må du kjøpe GPS antenne til ca. 1500.- Kr.

Med 15" eller 17" får du en stor god skjerm og et system du kan kople til radar, ekkolodd og AIS mottaker.

Menyene er greie og på norsk. Lett å betjene.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Sylvester:

I tillegg til de to som du nevnte som bruker C-map brikker så har bl.a. Geonav en type som heter Multy som bruker Navionics kartbrikker.

Jeg bruker selv Laptop og en 15" skjerm m/innebygget TV-tuner. Er godt fornøyd med det opplegget. En ulempe kan imidertid være at en plottermodel uten skjerm er mer robust enn en en laptop. Tenker da på slag/rystelser og fuktighet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Bare av nyskjerrighet; er det noen praktisk forskjell på c-map og bluechart?

Bluechart er vel et rent Garmin produkt, men Navionics og C-map brukes av stort sett alle de andre. Jeg kjenner ikke spesielt godt til Bluechart så jeg kan ikke gi deg noe godt svar på ditt spørsmål. Sikkert noen som har bluechart her som kan svare deg bedre.

Ser forøvrig at Navionics kunngjør at Navionics Platinum kart nå går ned 40% i pris !

Tydelig at Navionics er konkuranse drivende i markedet. Og det er bra !

De tvang jo C-map i kne da de lanserte XL3 kartene med 3dobbel dekning for samme pris.

C-map ble nødt til å gjøre det samme.

Dette er bra for oss forbrukere !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...