Jump to content

Erfaringer om Bjoasnekke

Lysebotnen

Recommended Posts

:flag: Heisann! båtfolk

Min far lurer på om han skal kjøpe seg ei Bjoasnekke, og er derfor ute etter info..

Er det noen her på forumet som har erfaringer eller har, har hatt ei slik Bjosnekke, så hadde det vert fint om den kunne vert delt med andre her.

Lurer på hva eg skal sjå etter som kan vere svakhet, eller lignende. er den god i sjøen(sjøsterk)

28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent

Jeg har litt erfaring med Bjoasnekken da vi har hatt en slik i familien en gang for mange år siden.

I all hovedsak er (var) disse båtene halvfabrikat, og dermed er vel kvaliteten også høyst varierende. Man bør altså gå ting nøye etter i sømmene.

Når det gjelder sjøegenskaper, så er disse helt greie. Den tåler helt greit 50-60 hesters maskin, og går fint i sjøen i alle fartsområder. Men har man betydelig sjø inn aktenfor tvers - så får rormann jobb. Den er bred over hekken med godt løft, så under slike forhold må man følge med.

Takk for svar, denne som min far lurer på har 45 hk tett hytte med sjøllensende akterdekk. det viser at den er egeninnredet, men likevell bra utført.

er det noen som har peiling på farten på disse båtene??

Og med store nok sko og god tro kan man endatil gå på vannet :eek: .

Jeg har også hørt at disse kan ha potensiale for 12 knop, men da må man nok også opp i en 70-80 hk og en trimplate type stor ja! Svogeren skiftet propell på sin i sommer (den gamle datt av, og lot seg ikke finne igjen), og det ble da forsøkt med fem forskjellige størrelser før de fant den som egnet seg best. Men fortere gikk den ikke likevel! Så jeg tror nok at det skal litt motor til for å få denne opp i 12 knop ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trimplate har den, men ikke av de største. Jeg synes også egentlig at den burde ha gått litt mer, men det gjør den altså ikke. Prøvde en samme type for noen år siden med en 20 hk Sabb, og da gikk den 7 knop. Så de ekstra 40 hestene gjør ikke så veldig mye av seg! Nå må det også sies at det knytter seg en viss usikkerhet til om denne motoren virkelig er 60 hk. Selger påstod så, mens andre har hevdet at den nok heller ligger et sted mellom 40 og 50. Og i så fall stemmer nok saker og ting litt bedre. Det er forøvrig snakk om en Mercedes OM636, en firesylindret diesel fra midt på syttitallet en gang. Om noen skulle kjenne til disse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er motoren fra midten på 70 talet og firesylindret, så er det mest sansynlig samme som står i denne som min far lurer på, og da er det 45 hk og båten skal gå ca. 10-12 knopp alt etter propell og flyndre.

Har snakket med ein somgreide 12 gps-knopp med 36 hk Leyland når båten var nysmurt, men farten datt fort når det begynte å gro :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...