Jump to content

Rust i frostvæsken

TomS

Recommended Posts

Har en Volvo Penta TAMD31P 2001-modell

Har regelmessig spurt hva jeg bør gjøre med båten hos merkeforhandler. Her mente man at frostvæske bør skiftes "når vannet i plastbeholderen skummer seg og ser guffent ut". Jeg observerte brun skumdannelse i plastbeholderen hvor man etterfyller frostvæske og bestemte meg for å skifte frostvæske den 5. sesongen. Jeg tømte systemet ved å fjerne slangeklemmene til slangene til v.vannsbeholder. Fikk tømt ca. 7 av 11 liter. Det som kom ut var som en brun suppe, mer tyktflytende enn vann. Fylte på med vann til fullt, og gjentok prosessen. Etterhvert ble det jeg tømte ut mer tyntflytende. Brunfargen i bøtta som jeg brukte til å tømme med ble også lysere.

Det virket som om det var rustvann jeg tømte ut. Det samlet seg også brunt smårusk i bunnen av bøtta etter at jeg hadde tømt den.

Har noen tilsvarende erfaring ved skifting av frostvæske (eller har jeg kjøpt en "mandagsmotor" som jeg burde reklamere på før fristen er ute)?????

Hilsen TomS

Manualen din anbefaler skifte av frostvæske hvert 2 år og du skal kun bruke Volvo frostvæske.

Har du gjort det så har du gjort som VP anbefaler. Jeg bruker kun VP olje,frostvæske og filter så lenge motoren er yngre enn 5 år,da regner jeg med å stå sterkt hvis det oppstår noe feil. Frosvæsken min var ikke misfarget ved bytte etter 2 sesonger. Motoren er en TAMD 31L.

Motoren din er sikkert helt ok,men etter 2år er stoffet som forhindrer korrosjon "brukt opp". Merkelig råd fra et merkeverksted.

Selv om Hulda har motor fra GM USA, så låner også Volvo noen av motorene sine derfra. Anbefalingen til frostvæske er den samme. Jeg kjøper også Volvo frostvæske, fordi jeg får den rimelig. Tre år burde holde med god margin. I dag skulle Hulda fikse litt på eksosboksene sine. Frostvæsken gikk rett i kjølsvinet. Ingen rustdanning, ingen gjørme, grønn og fin. 3 år.

Jeg skjønner ikke hvorfor du får all den brune guffa etter kun fem år. For meg virker beskrivelsen som om det skulle være noe annet enn rustvann. Men rusk burde vel være rust. Om ikke reklamasjon, jeg tror jeg ville sjekket det opp.

Når jeg overtok min båt var frostvæsken også alt annet enn blå. Tappet ut alt og skyllte gjennom med ferskvann noen ganger. Fyllte deretter systemet med riktig blanding frostvæske (fra biltema) og har nå kjørt med dette halvannet år. Har holdt fint på fargen og frysepunktet. Så ikke nødvendigvis noen krise om det du har ikke er helt bra. Kan jo ha vært lekkasje hos tidligere eier som er fikset og så har man fyllt rent vann og glemmt å ha på frostveske.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...