tomcat Startet 26.November.2006 Del på Facebook Startet 26.November.2006 Hei! Planen for vinteren er å få båten opp i hagen for en innvendig restaurering nå i vinter. I den forbindelse har jeg noen spørsmål rundt bygging av krybbe. Har sett litt rundt omkring i emneoversikten, men føler at jeg ikke ble helt sikker på hvordan krybben bør være. Ser i båthavner i området at det er mange måter å lage krybbe på, fra noen lecablokker under kjølen og fire påler fra rekka og mer eller mindre loddrett ned, til virkelige "krybber" som går langs skroget opp fra kjølen og til rekka. Hva må til for å få en dønn-solid krybbe som lar båten stå så lavt som mulig og så stødig at man kan ha fest ombord (innredningsfest ) Båten ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Veit ikkje heilt kva type opplagskrybbe du er ute etter, men det ligg ein teikning av ei i dokumentarkivet her på bp. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Solgangsbris Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) Jeg har en krybbe liggende som jeg ikke har bruk for lenger (bor i Stavanger). Selvlaget, selvjusterende, som jeg brukte på min Askeladden 585 (ca 1 tonn med motor). Vet ikke hvor tung båten din er, men tror den burde klare den greit. Selger den billig. Redigert 27.November.2006 av Solgangsbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Har selv bare brukt paller og bildekk til mine båter (20-26 fot). Dette har fungert veldig fint, og er solid. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Hei. Jeg laget en enkel krybbe for et par år siden. Skal prøve å beskrive, da jeg ikke har noen tegning for hånden : 4 stk. 2x8" i lengde som passer båtbredden din (2,5m ?) + *litt* (se under) 4 stk. 2x4" som skal brukes til sidestøtter, ca 4x1 meter kanskje ? 2 finer plate-biter, ca. 20x20 cm, for å lage en kjøl støtte på midten (sager en V i toppen av platen, som passer til båtens/kjølens V 8 galvaniserte bolter, av passelig kaliber, 17x10 mm er bra tror jeg. Kapp av 4 biter (ref. *litt* over) fra 2x8" bjelkene, ca. 10 cm. som skal brukes til å legge i mellom, slik at du får 2 2x8" bjelker ved siden av hverandre, paralellt. Disse skrus sammen (med mellomstykket, ref. *litt*) med 1 bolt i hver ende. Deretter setter du finer platene på midten, slik at båtens kjøl er "låst" på midten, og ikke kan skli sidelengs. Så tar du 1 meters 2x4" og setter disse på et passelig sted, kanskje på 1/4 og 3/4 av hoved-bjelkene, slik at de fungerer som sidestøtter. Disse støttene går i mellom 2x8" bjelkene, og låses med en velplassert bolt hver, slik at de kan svinge litt opp og ned. Lag også noen støtter til sidestøttene som skal stå ca. 90 grader på hoved bjelkene, for å låse sidestøttene når de er tilpasset båten. Gjør disse klare i ca. lengde, og sett inn skrue® slik at de raskt kan låse side-støttene når båten henger i stropppen på bukken. Materialene bør vel helst være impregnerte, så de tåler noen års bruk. Min bukk kom på ca. 1100,- etter denne byggemetoden, men det var med Maxbo priser :-) Bukkene satte jeg oppå 2x3 leca blokker som ble vadret opp med lik høyde, og bukkene ble plassert på disse. Leca blokkene plasseres på tvers av bukkene, så står de støtt. Blokkene ble brukt for å heve båten såpass at drevet kunne være på i alle posisjoner. Hmmm, kanskje noe komplisert beskrivelse i farten, men tegning skal jeg nok kunne få til om det er nødvendig. Bukken ble såpass bra, at når båten ble solgt, var kjøperen ganske klar på at han SKULLE ha med bukken også. Mvh, Are Redigert 28.November.2006 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Her er det bilete av ei opplagskrybbe. Veldig grei og enkel patent. Opplagskrybbe til snekke (Nidelv 24 e. l.) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sabeltann Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Hei her ser du min krybbe, er laget av 4x4 imp boks, alt er falset i sammen i alle ender og sikret med 12mm bolter. For og sikre krybba på jordunderalget står alt vadret på 30x30 sement heller. Krybba kan justeres (det er fire kjøl punkter, to kan flytes på) kan ta alt ifra 23-24 fot til 30-32 fot i den krybba. Er god arbeidsplass under! kan sitte under når det høljer og arbeide! Er litt stolt over patentet med side støttene, er laget av 2x4 samt 4x4 som vekt og side støtte i bunn, samt spisset slik at de stikker ca 15 cm ned i jorda.. Har tålt noen vestlands stormer denne krybba... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Er dette Båtplassens svar på MTV's "Cribs" ?. :-D Forøvrig bildet til Sinten er så å si samme i beskrivelsen min, så slipper jeg å legge inn det. /A$ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.